|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt en massa på forumet om Vanosskrammel. En del säger att 99orna rasslar i 5-10 sekunder men sen ska vara tysta. Andra säger att 99orna låter som dieslar på tomgång. Inte vackert men ingen fara för motorn. Hur ligger det till egentligen? Någon som vet med säkerhet? Jag har kollat på en 99:a som låter som en diesel på tomgång. LMM är bytt på den nyligen. Den verkar gå bra för övrigt. Dock börjar kopplingen bli dålig så det gick inte att gasa den fullt ut. Den släppte vid ca 6000 varv. Bilen verkar väldigt fin. | |
|
Om den är som du beskriver den så är det nog bäst att sluta tänka på den! Eller också skall den vara väldigt billig! Om jag gissar att den är importerad och i normalskick i övrigt (dvs se väldigt fin ut) och har gått normallångt (mer än på mätaren får du nog åtminstone inledningsvis ta med i beräkningen) så får den knappast kosta över 150.000! Förmodligen mycket mindre! Skall bli spännande att se vilken reaktion det blir på dessa synpunkter från er andra! Per L |
|
|
Den har befunnit sig i Sverige i tre år med 2 ägare i Sverige så det är ingen nyimport. mvh Jörgen |
|
svavelvinter |
mycket beror ju på utrustning, men vad är bytt på garantin? är inte vanosen bytt? vanosen är ju en barnsjukdom på dessa, kostar 32.000kr att byta på bmw-verkstad. 150.000kr kanske är i underkant, men om vi säger att den ligger på 200.000kr ungefär så försök pruta så du får vanosen bytt. vad är miltalet? |
|
priset ligger runt 180'. Dock får man lägga till 10' för kopplingen. Den har gått 13000mil ca. 32000 är en hel del. Tror inte vanosen är bytt. |
|
|
Min låter också som en diesel, nåja det är ju att överdriva, men låt oss säga 30-40% av vad en diesel låter. Min går som ett skott! Om kopplingen är dålig ser jag ingen orsak att "walk away" som Per skriver. Pruta ner det, eller kräv ny koppling vid eventuell affär. Alla -99 tidiga -00 rasslar på tomgång. Vid start låter det ibland riktigt illa i ca 2sek. Men inte när det är kallare än ca 5 grader ute, då är min bil tyst hela tiden t.o.m. motorn blivit varm sen börjar det legendariska "rasslet" igen! Konstigt helt enkelt. Men tycker den skulle rassla som kall, inte som varm. Länk |
|
|
Jag är ingen expert på E39 M5 men allmänt sett så innebär ett rassel som inte skall finnas där en mer eller mindre kraftig "belastning/bearbetning" av metallytor. Jag skulle bli ytterst förvånad om inte rasslet med automatik kommer att öka för att så småningom någonting kommer att gå sönder. Talet om att "det inte gör något" skulle jag tro bero på antingen en säljare som vill "bli av med" bilen för att slippa en dyrbar reparation eller en bortförklaring från ett bilföretag som försöker komma undan sitt ansvar. En bilmotor skall gå minst 50.000 mil (ofta går dom mycket längre) med måttligt reparationsbehov om dom sköts och körs bra! Jag skulle vilja se om en rasslande vanos klarar 30-50.000 mil sedan den börjat rassla! Och helt bortsett från detta skulle jag "bli vansinnig" på att behöva lyssna på ett rassel från en kvalitetsprodukt som väl (!?) BMW M5 påstås vara. För mig skulle detta helt förta nöjet med att äga och köra en sådan bil! Per L |
|
|
Har varit och kollat ett flertal M5 E39 och alla låter mer eller mindre "hårt" i vanosarna, Skall det vara så? Enl. BMW så låter S60 motorn en hel del - gillar man inte det köp en 540, dom går tyst. Man får tydligen ta att dom låter en hel del - endast en "kosmetisk" defekt som inte påverkar funktionen. Var och kollade lite på nya M5or idag även en M6 och hör och häpna...... även dessa låter vanosknorr när man står 15 meter ifrån dom. Tråkigt tycker jag men jag gillar bilarna ändå. Det kan ju vara bra att ha i minnet när E60 M5:an blivit lagom begangnad att det lät i vanosen redan när den var relativt ny. Per L: Jag håller med dig...... men det är nog bara att gilla läget om man skall åka M bil. Kvalitetsbil? Tja kanske inte jämfört med normala bmw:s men sett till konkurenter med liknande prestanda är den nog att betrakta som väldigt hög. / John |
|
|
Skriver mitt första inlägg på forumet och hoppas att det fungerar (nybliven BMW-ägare). Jag äger själv en Z3M Coupe-99 som även den har lite av dieselsound vid 1200-1700 varv. Har varit och fått kollat funktionen på vanosen och det går inte att hitta några funktionsfel. En del av just de här bilarna fick vanos utbytta på garantin, men då ska vi inte glömma att då var bilarna nya och prislappen låg på 500 000-600 000 kr. Har man betalat dom pengarna har man ingen anledning att acceptera missljud/rassel någonstans oavsett funktionen under garantitiden och det insåg även Svenska BMW som snällt bytade ut vanosen till missnöjda kunder. Jag tror att jag snart läst hela forumet gällande vanos. Pratat med BMW-verkstäder, meckare osv. Min egen uppfattning av allt som jag har läst och vad verkstäderna har sagt är att vanosen på vissa modeller bl a min egen kan låta lite "illa", men det viktiga är funktionen. I vissa fall har missljuden försvunnit när man bytt till en annan olja, t ex AGID 10W40 delsyntet. I forumet runt åren 2002-2004 tyckte nästan alla att en vanos som låter ska bytas ut. Läser du dom lite senare inläggen verkar det som om det svängt lite, vissa vanos låter andra inte och det är bara att gilla läget. PS. Det är bara hur jag tolkat allt jag läst och hört. |
|
kilroy |
Det är inte ovanligt med "vanosrassel" från de tidigare M5-modellerna. Problemet märks tydligast vid kallstart eftersom vanoshydrauliken är tom på olja just vid starttillfället. Rasslet skall försvinna efter några sekunder när vanoshydrauliken erhållit full smörjning. Jag tror det förekom att BMW (som någon sorts goodwill) åtgärdade problemet, för den som ville, med någon form av backventil som förhindrar oljan att rinna ur. På senare årsmodeller (-02 och kanske även sena -01) skall problemet vara åtgärdat redan från fabrik. Jag har trots det hört vanosrassel även från -02-modeller. Ett litet underbetyg tycker jag personligen att vanosrasslet är även om det inte innebär någon risk för motorhaveri. Mvh kilroy |
|
Har inte läst helaa tråden om det blir eko... Nya Automobil avhandlar M5 e39 som begköp. Vanosrasslet tas upp som ofarligt men kostar ca 50.000:- att byta vanospaket. Läge alltså att dyka på en nyare eller åtgärdad. bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang |
|
|
du ska betala 160000kr de är bra pris DE vanliga fel på m5a BMW har haft en m5 vanoshy butte på 3år i helsingborg bmwabbe |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vanosrasslet är ett rent "skönhetsfel" och ingen felaktighet i sig och det är inte därför det bytts vanosenheter, utan mera pga feltolkningar av felminnet där vanosen var ett sekundärt fel pga nått annat. En del /böts/byggdes om på goodwill för att slippa rasslandet vid start om kunden klagade. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.