|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en snabb och för de flesta förmodligen ganska enkel fråga; Varför är slutdelen på avgasrören nedåtvända mot marken på de flesta dieselbilar, oavsett bilmärke!? På min 320DT -05 så blir det inte lätt att montera något snyggt slutrör direkt. Moderna dieslar ryker ju i princip ingenting alls så det kan ju knappast vara för att man vill röken ska döljas genom att få ner den mot marken, eller!?! Någon annan teknisk förklaring!? | |
|
Har också funderat på detta. Har eventuellt en diesel med M-paket på gång och det ser inte helt rätt ut med ett böjt slutrör i kombination med detta... ___ //Ulf |
|
|
Ur en diesel kommer mikroskopiskt småa sot partiklar (större sot partiklar om det ryker svart), medan en bensinbil sprider ut främst gaser. Jag antar att man försöker få dessa partiklar att hållas på marken eller så lågt som möjligt så att inte den bakomvarande andas in dem i lungorna i onödan. Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
|
På E90/E91 är avgasröret rakt på dieslarna, precis som på bensinarna... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Likaså E60/61 dvs dom med partikel filter kanske mest för att visa att en diesel inte skitar ner, lite PR över det hela... Och dom där små micro partiklarna ( som filtret tar hand om) kan tydligen skita ner lacken rätt bra om inte rören vore vinklade..( eftersom dom är varma så biter dom fast väldigt bra...) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| På tex VW Golf GTI IV är utblåsen också böjda nedåt... och det är ju onekligen en bensinare :) | |
|
eique;...men Golf IV var heller ingen riktig GTI :) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.