|
|
|
|---|---|
|
Hallå där!! Tog den första seriösa turen men bimmern in till stan idag... For och hämta det ett par till kompisar och drog till max och åt en burgare...sen då vi skulle ut och köra igen så sattes sig tre stora starka killa i baksättet...när vi for därifrån gjorde jag en snäv sväng runt macken....då hände det PANG sa det och bil sjönk ner åt höger...jag ställde mig på bromsen och fort ut och kolla vad som hänt.... Tydligen hade nått gått sönder så att bilen hade sänkts reält på höger bakdäck....det visde sig senare vara nedre fjädersätet som helt hade flugti av och bilen vilade med däcket mot skärm kanten... Till historen hör att påväg in till stan gjorde jag ett litet hastighets test och nåde nästintill 200 innan jag bromade....hade detta inträffat då hade jag med säkerhet inte suttit här nu....det får en att tänka lite.... En annan ska som bekymrar mig lite är att jag bara dagarna innan beskitat bilen och gubben hade då ett lite klagomål om att höger fram var lite dålig och troligen måste göras något åt innan nästa års besök...dock märkte jag inte att han kollade samma detaljer bak... Iofs har jag varit där bak med då bromskivor och belägg bytts....men har väl inte tänkt på att kolla sånt....någon som jag kommer börja med nu... Så nu blir det bara att vänta till morgondagen och försöka få tag på en trailer och få hem bilen i behåll... Men som sagt....jag är väldigt glad att det hände när det hände... | |
svintoleffe |
Jag skulle förut köpa en en 5-serie, det första kompisen sa, kolla för gudskull fjädersäterna runt om på bilen,det är tyderligen en ganska vanlig barnsjukdom, dom har. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Det är relativt vanligt att fjädersätena blir dåliga även bak, men det är mycket svårt att kontrollera dom ordentligt vid en kontrollbesiktning. svintoleffe: Det är nog inte att betrakta som en barnsjukdom om det uppstår när bilen är 20 år gammal...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tur i oturen är väl att E28 har 'fjäderben' även bak, så det blir enkelt att fixa! Bara att byta stötdämpare, men du åker ju förstås på att byta bägge.... /// Gunnar E. |
|
|
Råkade ut för detta med min Sierra en gång... Körde på kullersten, kanske 20-30km/h, inne i stan och då small det till. Trodde jag hade fått punktering först, men när jag gick ut å kollade såg jag vad som hade hänt: ena fjäderskålen fram hade lossnat och tryckts ner på däcket... Inte kul om det hade hänt på motorvägen. Smart nog så sitter fjäderskålen ihop med stötdämparen på dessa eminenta (?) bilar, så efter att ha bytt till nya gasdämpare fick jag även nya fjäderskålar "på köpet". |
|
|
Ja då var man hemma med bilen igen då...tog och tog med domkraften och bytte däck (satt 235/45-17 på) och då gick däcket fritt sen smög jag hem i 30km/h... Jag hoppas och tror att det var lite delar som flög iväg då de pajja annars ser det ut att vara en väldigt vek konstruktion...menmen....ska ut å hissa upp och kolla nu.... |
|
|
humm...ja talriken var så small så att den nästa försvann....men inte så konstikgt då den inte verkar som att den aldrig bytts ut under dom 23.500mil den rullat...vilket känns konstigt för den kändes ändå rätt styv i baken då man testa gunga den...samt det lilla jag kört med den... dock har någon bytt ut dämparen på andra sidan...lite dumt och synd...men det blir ju billigare så... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.