AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.983

Halvljus problem.

Da
51
Danne35
325i -93 Svart
323ci -00 azurblå
Tjenare på er alla,skulle bara kolla med er om det finns ett sätt att fixa ett lite kraftigare halvljus,har jämfört med en 535-89 med min 520-89 och han hade ett mycket starkare halvljus på sin 535.Finns det nått sätt att fixa mitt problem eller??Jag är nybliven ägare till min bimmer och är jättenöjd annars.
MVH Danne

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Andra lampor i hans?
gammla i din?
Skadade reflektorer i din alt repiga glas?

Mvh Andreas
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
...eller oxiderade(rost) kablar och anslutningar. Hade det på min förra bil... Gjorde rent o köpte nya lampor på SWEDOL (www.swedol.se) "Eaglite xenon" för 62 kr 2st o dom är skit bra!!!! Men kolla generator oxå! Du skall ha 13,8 - 14,2 volt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du har förmodligen insatser med lins. Det blir det damm mm på lins resp reflektor. Linsen kan du torka av, men inte reflektorerna.
Köp nya kompletta insatser och du skall se att det gör underverk.

Många tror att det är dåliga lysen på E30/E34 vilket kanske stämmer idag efter 10-15 år, men när de var nya var lyset bättre än i Volvo av samma årgång. Verkar som projektorlysena är känligare för damm och smuts jämfört med konventionella strålkastare.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reflektorer och linser är slitagedelar. Funktionen nedsätts med tid och användning, och både ljusstyrkan och ljusbilden försämras gradvis.

Mats: Jag kan inte alls hålla med om att lösningen med lins skulle vara bättre än strålkastare av traditionell typ. Jämför t.ex. med en Volvo 240 eller 740. En Volvo från tidigt 80-tal med rejält bruna reflektorer har oftast betydligt bättre ljus än någon E34:a hade som ny. Det är knappt jämförbart...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Da
51
Danne35
325i -93 Svart
323ci -00 azurblå
Man tackar för alla svaren men jag har hört om nått som heter LKM box eller nått liknande som skulle vara som en styrbox till just ljuset.Vad jag kan se och har hört av en vän så ser mina insatser ganska nya ut så man undrar om det kan vara det,har för mej att jag läst nånstans om att man tog ut den där boxen och löddade i den och fick bättre ljus då,nånn som hör om detta??

MVH Danne

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kolla vad du har för spänning fram till strålkastarna.
Med fullt laddande generator och tänt lyse borde du ha åtminstone 12,5-13 volt framme vid glödlampan om allt är bra. 11-12 volt är inte ovanligt på gamla bilar och även om skillnaden i spänning inte är stor så blir säkert skillnaden du upplever mellan 13 och 11 volt som att det bara lyser hälften så bra vid 11 volt.

Har du inte rätt spänning är det bara att börja mäta spänningsfall i alla kablar (inkl. jordkabeln)

Per L
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Hej!
kolla nummret på hans lkm modul som sitter i säkringsboxen under huven står det samma nr som på din så prova att skifta och se om det blir skillnad(koppla bort batteriet först)
boxen ska bara vara att dra rakt upp men sitter rätt så hårt ,för mig brukar det hjälpa att dra upp den en gång på varje sida och sedan rakt upp...

Blir det ingen skillnad kan du utesluta den...

Mvh Andreas

Da
51
Danne35
325i -93 Svart
323ci -00 azurblå
Har sökt på forumet hittade ett inlägg som det fanns en länk till bimmer.se om en renovering av en LKMbox med bilder och allt,men mitt problem är att jag har ingen box som det visas på bilderna,platsen som den skulle finnas på är tom det finns bara en massa vanliga reläer av dom små typerna.En tanke,kan det vara så att eftersom min är svensksåld och en snikmodell så finns det kanske inte nånn sån box (en tanke bara?)

Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
då har du nog bara reläer för respektive belysning...
Följ då "Per L"s råd och sätt igång och mät lite...

Mvh Andreas
fa
438
fami
525,01 IM
det finns väl starkare lampor att köpa (biltema) 100/55.

MVH-V8
Da
51
Danne35
325i -93 Svart
323ci -00 azurblå
Ska ta och mäta litta till helgen så får vi se om jag har nått spänningsfall nånnstans,man tackar för alla råd som jag fick.

ETT STORT TACK TILL ALLA SOM GAV RÅD.

MVH Danne

Da
51
Danne35
325i -93 Svart
323ci -00 azurblå
TILL FAMI Jag läste på ett gammalt inlägg på det här forumet att man inte skulle sätta in starkare glödlampor,för den starkare spänningen skulle belasta LKM boxen och dess lödningar för mycket,det e vad dom skrev där i allafall.

MVH Danne

Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Starkare lampor i dessa små strålkastare bränner sönder reflektorn. Prova att göra rent eller byt ut dom mot nya.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ett fel med reflektorerna, när de blir gamla, är att de blir brända. Jag bytte mina reflektorer när de var matta och dessutom var de brända, trots att jag alltid har haft 55W sedan jag plockade ut bilen -88. Kan tänka mig att föruttnelseprocessen går betyligt fortare med högre effekt.

Enkelt sätt att checka om du har problem med spänningsfall är att dra en tillfällig extrakabel direkt från pluspol till lyset för att se om det lyser starkare. Använd en grov kabel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.