AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
988

Kan fortfarande inte välja!M5?

är det någon som vet nått om denna M5aLänk sugen som fan på den!men jag är lite skraj för att köpa en M5a! någon som haft en M5 som pendlar bil?typ ca 4,5mil till jobbet enkelväg! är det ekonomiskt självmord eller?

'D'
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Länken funkar inte...

Mvh Jimmy
www blocket.se/mailform?caller=vbl_s&id=5948569&l=0&city=0
vete fan om detta funkar men jag provar endå!

'D'
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Funkar ej!
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Menar du den: Länk ?

Micke K. Länk
precis den!

'D'
Det är iallafall ekonomiskt självmord och ha en M5a som pendlar bil,blir riktigt dyrt,köp någon liten bil och pendla med,sen har du M5an vid sidan om,det är det värt,kan jag lova.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har kört en M5 -95 tor jobbet några somrar (5 mil enkel resa)!
Det är inga som helst problem men inte heller speciellt kul!

Å ena sidan är det inga problem att ligga och harva i 90-95 kph om du vill (knappt 2000 rpm). Å andra sidan vet du ju hela tiden vad som ligger och lurar under huven bara du kommer över säg 5000 rpm.
Och att ligga och harva i 2000 rpm med en M5 är tråkigare än i dom flesta andra bilar för det händer praktiskt taget ingenting om du inte växlar ner till tex 3:an (i en 6:växlad modell).

Till det har du en kombination av värdeminskning samt service-, reparations- och försäkringskostnader som troligen gör att du får ganska höga milkostnader.
Innan du köper en M5:a tycker jag att du skall kolla vad BMW tar för service 1 och 2 (om du inte servar själv förstås) och du skall absolut kolla vad försäkringen kostar.

När jag först fick reda på vad mitt försäkringsbolag ville ha för årspremie var jag övertygad om att dom skojade med mig. Men det gjorde dom inte! Dom ville helt enkelt inte försäkra M5:or och satte premien därefter. Det finns dock vettiga bolag att försäkra sin M5 i om man letar! Men mycket dyrare att försäkra än andra bilar blir det i vilket fall som helst. I mitt fall ca 3 ggr dyrare än en SAAB 9-3 Aero. Som jag faktiskt tycker är roligare att åka tor jobbet med än en M5:a. Vid normal "slökörning" (tex vid omkörningar i runt 2-3000 rpm) känns den faktiskt en hel del snabbare än M5:an.

Men om du nu ändå vill åka M5 tor jobbet så är det som sagt var inga problem med det!

Per L
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det är inga problem, men det är synd att köra vinter med en gammal M5 om du tänkt det. Den blir inte direkt fräschare av det och en 93:a för 50k lär inte vara någon skönhet från början heller så det är nog bara ekonmiskt självmord på ett eller annat sätt. Men pendlarbil sommartid är inga problem alls, en del "buller" får man stå ut med dock. Dessutom är stolarna lite för hårda vid längre körningar tycker jag, men då menar jag 250-300 km.
Det är ju bättre för bilen att få gå 90 km per dag och få bli helt varm än att köras 1 mil till jobbet och inte komma upp i temp, det är motormord, tyvärr inte helt ovanligt i Sverige, folk förstår inte det här med varmkörning.

-M5 E34 Limousine register Länk
Försäkringen kan jag leva med! men det är ju bränsle kostnader och rep kostnader som spökar för min del. Alltså jag har en buffert på ca 15-20k för rep men därefter blir det lite svårare att repa den för samma typ av pengar pga jag har en ny Mc som kostar en del att äga också! så valet är mellan en M5a eller en 325 e36 för samma peng. Bränsleförbruknigen är det väl inte så stor skilland på?
ca 0.9 liter mil för 325 och 1.39 liter mil för M5an. (enligt autopower-modellguiden)
sen är ju frågan hur mycket mer i värde kan M5orna tappa? jämfört mot
325orna som bör väl tappa lite ytterligare i värde eller?
och vad är det som säger att man inte får repa en 325 för 15-20k också!? för dom har nog fått visa vad de går för oskså!

'D'
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
En marginal på 15-20 tkr låter för mig som riskabelt litet att ha.
Hälften av det försvinner direkt om du tex behöver byta däck. Och då är det inte ens dom bästa märkesdäcken jag talar om utan "halvbilliga" (då köpte jag 235*18 och 265*18). Vill du tex ha Michelin hos "närmaste däcksgubbe" får du räkna med att bli av med runt 15 tkr
Sevice 2 kostar 7-9 tkr (Service 1 kanske 4 tkr)
Bromsklossar 800-1500 kr/2 hjul

Bränsleförfbrukningen blir ju vad man gör den till. Jag körde min M5 -95 under 1000 mil i sträck på 1,05-1,1 lit/mil. Mestadels tor jobbet (5 mil enkel resa) och jag var sällan över 100 kph.
Det lägsta jag var nere på var 0,9-0,95 under en 30-milsresa. Då jag körde väldigt försiktigt.

Med den lilla marginalen du har skulle jag avråda från att köpa en M5 om du inte kan låta den stå still om någon oplanerat dyr utgift skulle dyka upp.

Per L
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
bara för att det begärs 50k för bilen behöver det inte vara ett lik. M5:or är extremt svårsålda och man kan faktiskt hitta bra ex för en liten peng, dock får man väl räkna med att lägga ut runt 10k och uppåt för att få ett riktigt bra skick och bli av med div fel mm.

Jag vet att det finns massor med lik där ute, men jag har ägt 2st M5:or i bra skick och dom var inte dyra i inköp. Min M5 touring gav jag 48k för och min 3.6:a som jag hade med mig till en av träffarna i karlstad gav jag 40k för. Sedan om jag hafft extrem tur att få tag på 2st bra och billiga bilar kan ju diskuteras. Touringen hade dock kostat mig runt 70k när jag sålde den efter 1 sommar och 3.6:an hade väl kostat runt 50-55k

man bör dock syna bilen man skall köpa riktigt noga, för att undvika ett stort svart hål i plånboken. motordelar + stötdämpare mm kostar massor.
Kan tillägga att jag sålde bägge bilarna för att jag blev trött på kostnader vad gäller bensin o försäkring mm + att jag hellre ville lägga pengarna på att resa.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med hall112. Att såga bilen bara för att den är "billig" är lite drastiskt.
Det är inga lättsålda bilar, speciellt inte 3.6:an. Vill man sälja snabbt och smidigt så här års gäller det att ha et konkurrenskraftigt pris.

Kolla den noga, vissa fel kan vara dyrbara på dessa bilar.
Det blir lite dyrt att åka M5 som bruksbil. Det är en bil som är kul att köra aktivt på landsväg eller motorväg och då är det värt den lite högre milkostnaden. Att köra runt i stan i rusningstrafik är bara frustrerande när man vet vad bilen egentligen vill ;)
Att man kan köra en M5:a på 1 liter milen eller mindre är bara i teorin.
Så fort du använder gaspedalen lite (som man bör) så är det 1.3-1.6 som gäller.

Kanske är en 540i ett bättre val?

Racerbilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.