|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst och sök på forumet angående detta problem. Det är så att nålen som visar temp ligger inte i mitten utan i den andra sträcka. Alltså visar att bilen är för kall många säger att det är termostatet men jag får tillräcklig med varm luft inne i kupe och upplever bilen som vanlig. Är det inte så om det är givare ska det blir dålig med varmluft i kupen? Vad händer om man kör i helgen med detta problem. kan motor få stryck gå sönder. Ska på måndag till bmw och beställa tid för byte. Mvh Mauricio | |
|
Måste tilläga att elfläkten (har ac på min) är alltid i gång även när ute temperatur närmar sig minus graden. Ska det vara så? på min gammla M5 el fläkten bara gick ibland och det var när bilen blev för varm... Mvh Mauricio |
|
|
Att fläkten alltid är igång låter inte normalt Även om temperaturen kanske ligger långt under det normala är det ju inga problem att få varmluft i kupén / Fredrik R |
|
|
På sidan av kylaren (på passagerarsidan) ska de finnas en 3 polig kontakt. som är kopplad till 2 effektmotstånd (ett högeffekts- och ett lågeffektsmotstånd) som i sin tur är kopplade till kondensorfläkten och har till uppgift att reglera fläkthastigheten. Vi normala driftstemperaturer är det lågeffektsmotståndet som är inkopplad, vilket gör att kondensorfläken går i normal hastighet. När temperaturen stiger över en viss gräns (tror det är 99 grader) går högeffektsmotståndet in och då får fläkten på maxvarv. Det finns 2 anledningar som jag kan komma på rak arm som gör att man skulle vilja bygla ett av dessa effektmotstånd (dvs koppla förbi dem, vilket gör att fläkten går hela tiden). Ena anledningen är att man har en trasig visko-koppling och vill använda sig av kondensorfläkten för kylning av motor. den andra anledningen är att effektmotståndet har gått sönder, istället för att byta ut det så byglar man det och kan på så sätt försäkra sig om att motor + kondensor kyls (vilket behövs för att AC skall kunna kyla) Givetvis är detta inte tillräckligt för att förhindra motorn från att nå arbetstemperatur. Det är Termostatens uppgift att se till kylvätskan inte cirkulerar genom kylaren förrän det finns ett behov av kylning (dvs att motorn har blivit varm). Öppnar termostaten och motorn kyls för mycket, ska termostaten stänga och låta kylvätskan cirkulera i motorn tills dess att den har nått en temperatur där den behöver kylas och då ska den öppna igen. Att detta inte fungerar som det ska beror troligen på 1 av 2 anledningar. 1. Din termostat har fastnat i öppet läge och kan inte stänga. 2. Du har luft i termostathuset vilket stör termostatens funktion. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Det du behöver göra är att du ska börja med att lufta motorn ordentligt kvarstår problemet så in med en ny termostat. då ska motorn hålla tempen. men nu måste du göra något åt kondensor-fläkten, kolla varför den är byglad eller om det är givaren som sitter på kylaren som är kass. åtgärda det. Troligast är att ett effektmotstånd är trasigt och man har snålat med byte eftersom man ändå ska sälja bilen. ett effektmotstånd kostar ganska mycket har jag för mig, kommer inte ihåg exakt belopp, men tror att det ligger mellan 500 och 1000 kr. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Så det som ni menar är att det är fel på mitt elfläkt? Jag mistänkte det eftersom den ska inte behöva komma igång så fort Ac starta på morgon när ute temperaturen ligger vid minus graden. Även att man har ac knappen intryck ska ac överhuvudtagen inte komma igång när ute temperatur är mindre en +3 eller hur? Jag har bilen i varm garage så jag antar att det är därför att kompresor sätter igång eftersom temp i gararage är ungefär +15 grader. Hur kan man testa ett som el fläkt? det finns en tempgivare med tre kablar som går till fläkten. Kan man brygga kablarna och på så sett testa fläkten?? Kan någon snäll människa berätta till mig hur en frisk ACfläkt ska fungera på e36:an? När ute temperatur är t.ex +20 grader och när ute temperaturen är minusgrader, när ac är på ach när ac är inte på? Någon sa till mig att ac knappen ska vara på året runt stämmer detta? Det känns nästan lättare att stänga den och glömma det med fläkten... Har redan beställ tid för termostat bytte så kanske ska dem också fixa det med ac! Mvh Mauricio |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.