AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.218

Undvik missar vid importen

Bi
32
BimmerX5
Z4 2,3i -09

Autopower fyller en viktig funktion som forum för BMW-kunskap - det är bra. Men trots en utförlig importguide läser jag gång efter annan om hur man blivit lurad vid import - antingen om man själv handlat nere i DE eller via en importfirma. Är svensken verkligen så lättlurad?
Jag har några funderingar som jag vill dela med mig: för 20 år sedan var prisskillnaden mellan svenska och tyska bilar stor. Det lönade sig ordentligt att hämta hem en bil, helst med lite extra utrustning, för det var dyrt med det i Sverige. Importen var "hur krånglig som helst", många svenska generalagenter tag hutlöst med betalt för att ge godkännande till en importerad bil. Klart protektionistiskt. Då fanns inte heller Internet, utan man fick leta bilar via tidningar, t ex AMS eller Hamburger Abentblatt/Sueddeutsche Zeitung m fl. Allt detta sammantaget gjorde att det var relativt sett få bilar som kom in, importkonkurrensen var ringa.
I Sverige är vi kanske lite för snåla emellanåt - vi köper en bil och vårdar gärna det yttre. Svenska bilar körs inte heller lika långt som nere på kontinenten, och så har vi klimatet. Kanske är det så, att vår svenska moms (25 % mot DEs på 16 %) också gör att det servas lite si och så med våra bilar - vi har ju trots allt EG:s näst äldsta vagnpark enligt SCB (Grekland har äldre).
Det svenska skattesystemet spelar säkert in också. I DE finns en bilsportkultur som är av andra dimensioner än vad vi kanske förstår. I ett land med 80 miljoner invånare blir ditt bilval viktigt - en identitet. Liksom här hemma har ju den som köper bilen ny råd att även äga och sköta den, men tysken har större marginaler, och med lägre priser och moms överlag så kostar det mindre att äga/serva/vårda sin bil. Jag brukar förlägga minst en resa per år till DE för att serva, köpa delar etc. Sedan är det ju kul att vara i ett billand med rang som DE utgör.
Så till den svenska bilköparen. Han går in på mobile eller någon annan site och kollar. Fastnar för den billigaste (som rullar). Mailar kanske på knagglig engelska, och har svårt med den tyska kulturskillnaden. Mitt råd: ring! Ha en lista klar på vad du vill fråga. Fungerar inte din tyska kör engelska - DE är ett modernt land och säljer bilar över hela världen. Fråga särskilt om den är Unfallfrei, hur många ägare, samt när nästa besiktning (TUV/AU) är. Be att få både Briefet & serviehäftet uppfaxat. Gå igenom detta och fundera på vad du ska fråga vid nästa kontakt. Om du bestämmer dig för att åka - ha ett par alternativ, ifall det skulle skita sig med ditt #1. Köp hellre en nästan ny bil med garanti & låga mil, och gärna från en privatperson.
I och med Sveriges inträde i EU har det blivit lättare att importera. Det är bra. Vi har betalat alldeles för mycket för alldeles för lite alldeles för länge. Invandrinen till Sverige har även bidragit till en ökad import. DE har en stor andel från Turkiet m fl länder, och självklart har man sina egna kontaktnät. Flyttar sedan släktingar till Sverige så kan man skicka bilar från DE osv.
Slutsatsen blir, att idag är prisnivån i Sverige lägre på många bilar än i DE. Gå t ex in på Blocket och sök på X5 - och gör sedan en jämförelse på mobile - vi har minst lika bra bilar till konkurrenskraftiga priser. Den prisskillnad som fanns tidigare är inte längre självklar. Att driva bilfirma med enbart importbilar går säkert, men marginalerna blir stadigt sämre, och incitamenten att fuska större.
Hoppas att detta kan leda till ett eller flera lyckade köp, för visst är det kul med bilar, och särskilt kul är det ju med BMW!
Och som alltid - den som är väl förberedd har störst chans att göra en bra affär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.