|
|
|
|---|---|
|
Ska man låta testa en bil i 3-serien hos Motormännen innan köp eller räcker det att lämna in den till nån authoriserad BMW-mekaniker? Kan man få den tyska historiken på en importerad bil kontrollerad på nån firma? | |
|
vad äe det ör 3-serie? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Beklagar ovan, (trådlöst tangentbord med dåliga batterier). Vad är det för 3-serie? i vilken prisklass rör det sig om? BMW kan hjälpa till med vissa kontroller, de kan t.ex. mot en avgift ta fram om bilen varit servad hos en aukt verkstad i tyskland och i så fall när och vid vilken mätarställning osv. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Det rör sig om en 328 -99 eller -00 som har gått runt 10.000 mil. 130-150.000kr |
|
BMW_M3 |
vilken har du bestemmt dej en. o ha gor m-test. tycker jag.. ursekta stavningen e inte i sverige |
| Jag tycker du ska göra ett M-test. Min pappa köpte en e46 02a för ett par månader sen och det var ett par saker som de upptäckte om var tvugna att åtgärdas. Oljan i motorn hade börjat klumpa sig o så för att den var för gammal, så motorn var tvungen att spolas ur. Det gjorde dock BMW-återfärsäljaren gratis så vi köpte bilen. | |
|
En liten varning bara: Om du gör ett M-test och icke upptäckta fel uppstår inom 2 år som ska täckas av Konsumentköplagen kan säljaren hänvisa till M-testet och slippa undan allt ansvar... Hände mig, fel uppstod två veckor efter köp. Säljaren tog inte på sig nåt. Jag anmälde till Allmänna Reklamationsnämnden och de friskrev säljaren från allt ansvar eftersom bilen var "felfri" vid M-test som gjordes på min begäran och min bekostnad. Motormännen tog inte heller på sig något ansvar... /Christian |
|
|
Zig: Inom 2 år.. nejdu... inom ett halvår är det som gäller. |
|
|
|
|
|
|
Saxat från Konsumentverket: Om konsumentköplagen Från och med den 1 april 2005 har reklamationstiden förlängts från två till tre år. Sexmånadersregeln För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel. Men fel som visar sig inom 6 månader anses uppenbarligen inte vara ursprungligt fel om M-test gjorts där inga fel upptäcktes... Mvh Christian |
|
| Jag tror du ska skilja på reklamationstid och upptäcktstid. Jag tolkar det som att du kan reklamera inom två år förutsatt att felet upptäcktes ett halvår efter inköp och om säljare inte har något som bevisar att felet inte fanns vid försäljning av bilen. | |
|
Tolkar det snarare som att bevisbördan skiftar till köparen efter 6 månader men oavsett, precis som du skriver Highway, så kan ett M-test användas som "bevis" på att inget var fel på bilen och åsidosätta konsumentköplagen, alltså: -varning! Nästa bilköp kommer iallafall inte jag ge säljaren möjlighet att komma undan eventuellt ansvar, isåfall bättre att göra m-test efter man köpt bilen, inom 6 månader... Mvh Christian |
|
| Dessutom så gäller det du skrev endast konsumentköplagen för varor generellt. Vad gäller bilar finns specifika klausuler för just detta OCH då är det, så vitt jag vet, alltid ett halvår som gäller. | |
|
Det verkar som man kan reklamera inom tre år förutsatt att felet hittats inom ett halvår efter köp ändock, enligt nedanstående länk: Länk Dessutom är det andra regler som gäller vid privatköp... |
|
|
Konsumentköplagen gäller: köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler, bilar, byte av lösa saker, till exempel när du byter in en bil mot en annan hos en bilfirma, beställning av en vara som ska tillverkas, till exempel en specialbyggd båt. |
|
|
Det verkar som man kan reklamera inom tre år förutsatt att felet hittats inom ett halvår efter köp ändock, enligt nedanstående länk: Länk |
|
| Nope, man kan reklamera inom tre år MEN efter 6 månader ligger bevisbördan på köparen..., förmodligen väldigt svårt att bevisa att felet är ursprungligt efter 3 år... | |
|
Vad är det som gäller vid privatköp då? Om jag köper en bil och sen upptäcker nåt fel på den, är det då säljarens skyldighet att åtgärda felet? Och om jag t.ex skulle upptäcka att milen är fifflade, kan man då göra nåt? |
|
|
Enda möjligheten vid privatköp är, om ni inte kan göra upp i godo, en civilrättslig stämning men om domen inte faller i din favör åker du på advokat och domstolskostnader. Samtidigt väldigt svårt att bevisa vilket skick bilen var i och utgavs för att vara vid köp eftersom ingen varudeklaration krävs vid försäljning. Vid privatköp är det därför en bra idé att undersöka bilen så noga som möjligt innan köp, exempelvis via m-test eller på märkesverkstad... Mvh Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.