AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.274

Vevhusventilation, läckage nedre delen.

Ch
25
Chris_Beats
750iA e32 -92
318iT e46 -00
Hej
Jag har en 750i -92 e32 som har oljeläckage som mest troligt härrör från nedre delen av vevhusvent eller övre sumppackningen.
Det bildas oljedroppar på kanten till sumpen precis under connektorn, se punkt 6 i länken.

Länk

Hur kommer man enklast åt att spänna den?

Slangen in till connectorn är torr, så jag misstänker att det är vevhusvent som läcker. Kan även vara övre sumppackningen men det är svårt att se. Undre packningen är nybytt.

En annan fråga: finns det någon verkstad i södra Skåne som kan denna typ av motorer?

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Paap Reeder
Att byta övre sumppackningen - vilket det troligen är på din bil där läckaget kommer ifrån - är ett "djävla bullshit-jobb i kvadrat".
Antingen måste lådan ur eller så får man borra 4 st 14 mm hål rätt genom sprängkåpan. (Trågets bakersta 4 st M6 är väl gömda)
Går du på borralternativet kan jag maila dig bilder från min så du kan se "borrschemat".

Att dra till den där connektorn TROR jag erfordrar att man tar ur generatorn.
På denna connektor så sitter ett slangklammer ..... som man får skicka in en fästing och dra till.

Tvätt ordentligt rent och fastställ exakt var det läcker. Att ge sig på övre sumpen önskar man inte ens sin värsta fiende.
Tänk på att oljan kan krypa låååånga vägar tex längs kanterna.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.