AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.719

Måste man ha en JAPAN i garaget när man kör BMW?

Sida 1 av 2
martinv8
Tycker bara d e problem med dessa "fina" bilar, har haft ett par stycken men vetifan om inte detta blir den sista.

Real men don´t eat SUSHI
Det beror ju på vilken bil man köper och hur den sköts. Alla japanska bilar är inte under av driftssäkerhet och alla BMW är inte skitbilar. Men gillar du inte BMW är det klart att du ska byta märke - varför åka runt i något man inte vill ha?
Japanska bilar må vara driftsäkra men dom duger inte till annat än att åka och köpa mjölk på konsum.Obs nu talar jag om japanska gubb bilar och inte sportbilar såsom supror och skylines
Jag kan inte riktigt hålla med, en välskött BMW är en fröjd att äga, även med många mil och ett antal år på nacken, problemet med Japanarna är deras brist på roliga modeller "med 4-d av större storlek speciellt", den enda tänkbara modellen när jag köpte min första 540i/6 var Lexus LS 400 93-94 "95 och senare har allt annat än snygg design" och då hade jag fått acceptera automatlåda, något jag inte ville, ett ännu större problem är Japanska bilars dyra reservdelar och att det kan ta lång tid att få delar, dessutom många gånger dåligt eller mycket dåligt rostskydd, dessa faktorer gör att jag har svårt att se mig köpa en Japansk bil, även som enbart bruksbil, då rekommenderar jag hellre Volkswagen, dom har ju Tysk känsla i delarna, något jag uppskattar.

Mvh Stephan
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Är Japaner bra på att meka BMW? Om ja så borde du tipsa BMW om detta, jag her inte sett en enda på BMW i Solna.

Mvh, Steaman

Miper335
Har man alltid kört Toyota lär man nog bli grymt besviken på Bmw och dess kvalite. ( Men det blir man nog oavsett vilken bil man väljer efter Toyota och Mazda )

Har man å andra sidan kört mycket Bmw och byter till Toyota så lär man bli duktigt besviken på allt ....utom just kvaliten.

Förklaringen till ditt misnöje Martin är snarare att du har köpt fel bil till fel pris
än att Bmw är en skitbil.

Har man bara råd med en 940 bör man inte köpa en 528 för samma pris för då lär man nog "få vad man betalar för"
18
Lööv
530i Touring M-sport -06
Man kan ha en japan i garaget också, men då bör det vara en mc.

Visa användare
55
Bathory
520i Touring -92
En mc bör aldrig vara japan ;)
Finns ju bara en mc egentligen & då menar jag självklart Harry Davidsson :P

Sven
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Vad är kvalite? för mig är det en tight sammansatt känsla när man kör sin bil ex dörrar som inte låter ihåliga när man stänger dom, styrning som överför en bra vägkänsla, kort och gott man blir ett med bilen så att säga.

Om sedan en sk Japan håller längre eller/och har bättre material i detaljer o dyl så är det bara att lyfta på hatten:)

Jag blir mer än sällan imponerad när man kliver in i sin 10 år gamla e34 och känner ovannämda egenskaper,och inte att förglömma den livsviktiga bakhjulsdrivningen.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Kvalitet är väl när man har en bil som bara behöver normalt underhåll och bara fungerar hela tiden. I princip ingenting som går sönder, utan du kan köra köra köra.

Vad BMW erbjuder är mer en känsla av kvalitet, beroende på materialval, körglädje och image. Den känns gedigen men det betyder inte att den har bättre kvalitet än andra bilmärken.

Det kanske inte är helt fel med en japan i garaget ändå?

Mvh
Ulf
martinv8
Jag tror nog inte jag har gett nåt överpris.....gav 33000:- exkl moms. D var inte inköpspris vi diskuterade....hade d varit så hade jag varit nöjd!!!
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
För det priset kan man inte ha några krav på skicket.

Mvh
Ul
Miper335; Jag har haft en Mazda, jag körde 150mil på 8månader, under den tiden fick jag åka buss två gånger för att bilen havererade så att Japanare skulle vara jättebra är inte sant dom har sina fel och brister dom med, och ju äldre dom blir desto dyrare är dom att hålla i trafik.

Jag skulle inte rekommendera köp av sig en 94-95:as Toyota, Mazda eller Honda framför en BMW, Audi eller VW till samma kostnad, men självklart är Hyundai, Fiat, Peugeot, Renault sämre en Japanare, men tro inte att Tyskarna är dåliga, för det är dom inte!

Mvh Stephan

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kvalitet är en helt subjektiv och individuell känsla och styrs av förhållandet förväntad upplevelse/upplevd upplevelse.

Dvs. har man lågt ställda förväntningar som överträffas, tycker man att något har hög kvalitet. Motsatsen är om man har högt ställda förväntningar som inte uppfylls = låg upplevd kvalitet. Det som är låg kvalitet för en person kan mycket väl vara hög för en annan, helt beroende på vilka förväntningar olika personer har och hur dessa tolkar situationen!

Är det enbart hög driftsäkerhet man vill åt, skulle jag utan tvekan köpa en japansk bil (troligen en Toyota), men nu är jag lite mer kräsen än så... ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Nä, köp den Bayerska Tå-jotan istället. E36 Compact är en grymt hållbar bil med låga driftskostnader och körglädje. Väl I-hopsatt och rabiat hatad av vissa gör den till ett alldeles utmärkt begköp. Trots sina lärkvingar som flaxar iväg runt 10 000mil som på alla andra E36or...

Miper335
Skulle inte Toyota eller Mazda vara de mest pålitliga bilarna som går att köpa bara för att du har haft EN bil som inte varit det Stephan?

Alla bilar blir sämre med åren och Japanska bilar är inga undantag men att hela världen har en god inställning till just Toyota är ingen tillfällighet.

Att de sedan saknar allt annat som t.e.x dina 540 erbjuder är en helt annan sak men kom inte och säg att någon Toyota är dyrare att äga än Bmw.

Tvivlar du på mina ord har du nog missat vad alla motorjournalister och inte minst bilprovningen anser.

Men nu handlar bilvalet ju om så mycket annat.........körglädje t.e.x
Miper; Jag vände mig emot, att man skulle bli besviken om man alltid kört Toyota och därefter bytt till BMW, det tror jag inte man blir, BMW har en hög byggkvalitet.

Någon Toyota som är dyrare än BMW? Vissa delar är extremt mycket dyrare till Japanska bilar än till BMW, vore intressant att göra en jämförelse mellan, säg en 525iA-95 och en Camry 3,0 V6 Aut-95, eller mellan 316i Compact-00 och 323 F-00 för att se vad driftskostnaderna blir över ett antal år.

Mazda, Toyota, Nissan, Honda, Mitsubishi har sina fel, kylare var? Är? ett problem på många japanare, leta efter en på skroten var ingen idé dom skulle inte hålla mycket längre, rost är ett stort problem, vad sägs om en två år gammal MMC Space Star som inte går att rostskyddsbehandla, för den är för rostig i balkarna, det är inte vad jag kallar kvalitet, Mitsubishis GDImotor är ett ytterligare exempel på bristande kvalitet, visst har BMW sådana fall också, jag vill få fram en mer nyanserad bild, Vad SBP får fram säger inte hur mycket ägarna lagt ner mellan besiktningarna.

Jag har mycket svårt att tro att jag skulle åkt billigare med en Lexus LS 400 "Toyota Celsior i Japan" än med den 540 jag ägt i 3,5år, bodde jag i Japan hade jag med största sannolikhet kört en Japansk bil, där är det mycket billigare att äga dom, både i inköp och reservdelar, troligtvis en Eunos Cosmo, men här är det inte lika roligt, jag gjorde en snabb titt mellan vad delar kostar hos Mekonomen till Toyota Corolla 88-92 och BMW 518i E34 90-94 hjullager är billigare, koppling likaså, bromsarskivor/trummor är även dom dyrare till Corolla, trots att det är en mindre bil, stötdämpare är dyrare fram till BMW, men billigare bak.

Mvh Stephan
Det här har verkligen ventilertats SÅÅ många gånger nu... Sök gärna äldre trådar istf för att skapa nya trådar.
Johan B har en korrekt definition på kvalité. En genomgående linje i många trådar som denna är att bara för att man köper ett visst "märke" så upphöjs man automatiskt till nån slags exklusiv nivå där allt är rosenrött, inga problem finns, inget går sönder, inga utgifter osv. Så enkelt är det nog inte, snarare tvärt om i en del fall, fråga t.ex en Ferarriägare....) Att investera så mycket pengar som ett bilköp innebär utan att också ha en budget för drift och underhåll är rätt dumt.
Å andra sidan får man något tillbaka av t.ex en rätt underhållen BMW under en lång tidsperiod som man svårligen hittar hos t.ex en Japan.

FP
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag hade en japanare en gång och det var tre stora fel med att äga den som gör att jag fortfarande är ytterst tveksamt till japanskt:

1) Nästan omöjliga att skruva med, konstruerad för att sättas ihop i en viss ordning i fabrik. Exempel är värmepaketet som enligt min erfarehet är vad de börjar med och skruvar fast motor, växellåda, hjulupphängning mm i

2) Dyra delar, till viss de orsakat av att man måste köpa hela enheter snarare än enskilda delar. Driver mig till vansinne och att det oftast inte är på detta vis med BMWs bilar är något jag verkligen uppskattar

3) "Ja serru - ska'ru ha en sån måste den beställas från Japan, det tar 6 veckor men jag vill ha betalt nu" Hos min BMW-ÅF tar det på sin höjd några dagar, även om de säger: "Jo serru, den måste beställas från Tyskland"

Kanske dessa mina erfarenheter inte stämmer längre men de är mina förstaintryck av att ha ägt en Japansk bil så de är svåra att rubba.

Mvh Björn
bustorp
Undra hurdana dom BMW är som är monterade i Asien (Kina enl. Wikipedia).
Håller dom samma kvalité som övriga vad gäller sammansättning?
För delarna kommer väl från samma tillverkare oberoende av var bilarna monteras? Och en hel del delar kommer väl ifrån Asien också?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Ta reda på fakta och kom sedan tillbaka och säg ärligt att en bmw har lägre driftskostnader och bättre kvalitet.
Och då menar jag inte "kvalitetskänsla".
Visst, en toyota kanske inte är en fröjd att köra men den är säkerligen en fröjd att äga!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.