|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Importbil i samma skick som svensksåld ska vara något billigare då försäkringen oftast är dyrare på importbilar. | |
|
Det är mycket tyckande i frågan om svensksålt eller import. Rent generellt gäller att svensksålt är enklare att kolla upp och därmed ett bättre alternativ för den som inte vill lägga ner mycket tid och energi på sitt bilköp. Köper man en bil utan att noga kontrollera historiken tar man en stor risk. Men jag tror att det bara är en liten bråkdel av köparna som gör detta på ett riktigt sätt. Alltså finns det en marknad för dåliga och oärliga bilar oavsett i vilket land förste ägaren bodde. Min egen mycket enkla tumregel är: köp svensksålt i Sverige och tysksålt i Tyskland. Köper man i Tyskland gör man det hos auktoriserad handlare. Har extremt goda erfarenheter från i somras av att importera själv. Kombinerat med semester kan bilköparresan bli en riktig höjdarupplevelse. Att den svenska marknaden oftast värderar svensksålda bilar något högre får man väl leva med. Don't dream it, drive it |
|
|
[MaNgE]: Min erfarnehet är att det inte längre är dyrare att försäkra en importerad bil däremot så är det inte alla bolag som vill ge dig mer än trafikförsäkring om du inte redan är kund samt att merparten av bolagen ställer extra krav på en importerad bil, t ex nyckelkontroll, startspärr, etc. Tretretti: Håller med dig, även om jag genom åren också har köpt importerade bilar i Sverige men då krävs det som sagt en ordentlig kontroll. Om bilen av samma person är köpt i DE hos aukt handlare, intagen och sedan brukad en längre tid i Sverige är detta givetvis parametrar som gör bilen mer intressant än vissa andra bilar på Blocket som precis rullat av färjan från DE... ___ //Ulf |
|
|
Programmer. detta är helt riktigt men köper man i Sverige missar man Autobahnkörning och god öl! Don't dream it, drive it |
|
| I sverige är det olagligt att skruva mätaren men inte i tyskland....... Nått att tänka på kanske:-D sen att tyska bilar går ca dubbelt så långt per år jämfört med svenska. Svenskar snittar 1700mil tyskar nästan 3000mil per år. | |
|
Berging: Snart får du en riktig föreläsning, jag lovar. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
berging: Fan du hade inte ett rätt där :)) |
|
Scheckheft |
Hej berging: ta reda på fakta innan du skriver här på Autopower. Sedan den 17. augusti 2005 är det förbjudet att manipulera mätarställningen i Tyskland! Källa: bl a ADAC eller tyska Strassenverkehrsgesetz! Mvh Scheckheft E9:Länk Letar M5E34 |
Scheckheft |
"Svenskar snittar 1700mil tyskar nästan 3000mil per år." - mycket får man höra innan öronen trillar av :)) Mvh Scheckheft E9:Länk Letar M5E34 |
|
Jag sade ju att den skulle komma... //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Är det olagligt att skruva mätaren i Sverige? Skulle vara intressant att veta vilken lag som föreskriver detta och hur den är formulerad. | |
|
berging, du pratar i nattmössan gällan snittkörsträcka/år. Se bifogad länk. Länk |
|
| Nockenwelle, såvitt jag vet är det inte olagligt att skruva mätaren, men det är däremot olagligt att sälja bilen vidare utan att informera om korrekt mätarställning. Det är helt enkelt bedrägeri. | |
| Det är vad jag tror också, men om jag inte är helt felaktigt informerad är det likadant i Tyskland. | |
|
Nockenwelle: Det är som scheckheft säger, det är helt förbjudet att ens erbjuda folk att dra tillbaka mätare i tyskland. Finns inga som gör sånt lika öppet som förr. Som tur är!!! Har hört talas om stooora böter och t o m fängelse vid backning av mätare. |
|
| Ja, jag tror defintivt att Scheckheft har alldeles rätt. Jag uttrcykte mig lite slarvigt. Vad jag avsåg var den situation som rådde tidigare, dvs under den period då föreställningarna om svensksålt vs importerat har uppstått. | |
Scheckheft |
Hej Som jag skriver är det förbjudet att utföra manipulation av mätarställningen eller erbjuda hjälpmedel för att utföra manipulation. Det tyska rättväsendet beivrar detta med fängelse i högst ett år eller böter. Därmed inte sagt att fiffel med mätarställning har upphört i Tyskland, däremot ska det bli intressant att följa de första rättsfallen... . Enligt DEKRA är ungefär en 1/3 av den tyska vagnparken mätarfifflad. OBS - detta är endast en uppskattning från deras sida, tillförlitlig statistik saknas. Mvh Scheckheft E9:Länk Letar M5E34 |
|
Körsträckan är oftast eller alltid högre per år i en komfortbil gentemot en småbil.Vanligt att en Bmw,Volvo,Saab osv. knallar 3000mil de första åren.Bilen jag äger har gått 3000milx6år,de som skruvar bilar för att lura andra på pengar förstör hela marknaden, bara läsa på forumets trådar om bilar med skum historik. mvh |
|
Buspelle |
Det var någon som sa att "importerade bilar alltid är skruvade och svensksålda aldrig är skruvade"...och det är väl bra nära sanningen. |
|
Buspelle: Du menar väl inte allvar ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.