|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
Lasse Karlsson |
Tja BMW-freaks! Man läser här på forumet om alla dessa skruvade BMW:s som importerats från Tyskland, som man bör akta sig för! Läser man i Importguiden här på Autopower får man dock bilden av att det skruvas betydligt mer i Sverige än i Tyskland!! Då kommer direkt en liten fundering: Om man skruvar mer i Sverige, men en Svensksåld bil känns som ett mycket säkrare köp, då måste ju det inte gå att skruva en Svensksåld bil lika lätt som en importerad och det fattar ju till och med jag att så inte är fallet!! Sen fattar jag ju också att det finns betydligt färre Svensksålda M5:or än importerade och att därför kanske en sån känns säkrare vid köp, men varför skulle inte den kunna vara skruvad??? och har man bara historiken klar runt en "Tysk" M5:a(jag trodde alla var Tyska, men ibland känns det inte så, när man hör resonemangen runt detta "ironi") så torde ju den kunna vara ett lika bra köp som den svensksålda, tycker jag i varje fall!! HA DET!!! |
|
Det är väl helt enkelt så att det är mer pyssel att kolla upp en bil i Tyskland än i Sverige. Därför kan jag tänka mig att det är mer riskfritt att skruva en importerad bil. Detta verkar ske i Tyskland eller Sveriges i samband med importen innan reg. bes. görs. Kommer du till en bilfirma och vill byta in din direktimporterade bil kommer du få ett lägre bud på bilen, så är det bara. Oavsett om det finns en bra anledning eller inte. Själv köper jag gärna importerade bilar men de ska också vara lite biligare än svensksålda. |
|
| Det skruvas i Sverige lika mycket som i Tyskland, tror man nått annat så är man fel ute. | |
|
Precis som Mocke säger så skruvas det en hel del i Sverige. Min M3 Länk BMW CS Nord #6028 |
|
|
Det är bara naivt att tro att andelen svensksålda bilar som är skruvade är lika stor som andelen importerade. Som Björn skriver så är det mycket enklare att kontrollera historiken på en svensksåld bil, och därför mer riskfyllt att skruva den, även om det givetvis förekommer. Mvh, Kalle |
|
|
Inga svensksålda bilar skruvas och alla importerade bilar skruvas? Är det inte så? :P Så resonerar vissa iaf..hehe |
|
Lasse Karlsson |
Som man skrivit i inläggen tidigare här på forumet, så kan man ju bara tala för sig själv, och av egen erfarenhet. Jag anlitade en importfirma för hemtagandet av min kärra, och jag anser mig rätt stensäker på dess historik i Tyskland. Köpt från BMW i Hamburg, där den även sålts som ny till firma som hade den på leasing. Sedan servad ca var 1700:de mil, med sista service insp 2 vid 6500mil och sedan köpte jag den från importfirman vid ca 7300 mil. Med det skicket bilen är i + kollad historik av importfirman känner jag mig till 99.9% säker på att milen stämmer och att allt är som det ska. Skulle jag idag vara intresserad av en M5 skulle jag lätt och utan att skryta över min bils status, kunna köpa en import likaväl som en svensksåld bil, om den var som min egen. Tror personligen faktiskt att en välkollad importerad M5 kan mycket väl vara ett minst lika bra köp som en Svensksåld!! |
|
Lasse, Jag håller med. Jag köper också gärna en importerad M5, om historiken är klockren! Bilen SKALL dock värderas lägre vid köp, annars gör man bara en dålig affär. Mvh, Kalle |
|
|
Jag kör köper också helre importerar än svenskt. Risken är precis lika stor, och det är billigare med import. |
|
|
Mocke, Vad har du för belägg för att risken är lika stor att åka på en mätarskruvad svensksåld bil som en dito import? Det låter mest som naivt svammel... Mvh, Kalle |
|
|
Min erfarenhet är att de flesta bilar i Tyskland är seriösa, precis som de svensksålda. Den stora delen av mätar-skruvning görs nog av oseriösa imortörer på vägen mellan Tyskland och Sverige, det är där de stora pengarna finnas att tjäna och det är det svåraste för en vanlig kund att kolla upp. Min första BMW köpte jag från en mindre seriös firma i Sverige, nyimport. Visade sig att den var både kultad med och skruvad. Sen den gången åker jag och köper mina egna bilar... |
|
|
Lasse Karlsson, man kan aldrig vara helt säker. Det finns folk som skruvar mätaren före varje service, då ser det ut som om bilen bara gått 1500/1700/2000 mil mellan servicarna. Jag vet med 100% säkerhet att det förekommer, den bilen är dock svensksåld. Den gick 12.000 mil årligen men bara 1.500 på mätaren. Alla papper från SBP ser OK ut ... även papper från verkstad ser OK ut. Varför skruva den varje år? För att den blir mer lättsåld och man kan ha lägre körsträcka på försäkringen. Att lägga ut 5.000 per år på "mätarservice" är snabbt hemräknat om bilen på 3 år går 4.500 mil i stället för 36.000 mil. Jag skulle aldrig göra något sådant själv, till bilägarens försvar så uppgav han riktigt miltal när han sålde bilen (till ett pris som speglade riktiga milen) ... men den som köpte den av honom la ut den på annons efter en månad med mycket, mycket högre pris ... resten kan man räkna ut med arslet. Min känsla för vilka bilar som är skruvade är att det är bra mycket vanligare bland importbilar än bland svensksålda, den som tror något annat får gärna motivera det. Någon som känner igen denna annonsbeskrivning: - Bilen har importerats för mindre än tre månader sedan. - Säljaren skriver inte ut sitt namn, i stället används signaturen "BMW", "M3" eller liknande. - Bara mobilnummer anges, förmodligen kontantkort. - Priset ligger 20-30% lägre än svensksålda (även lägre än motsvarande bilar på på mobile.de/autoscout.de). - Mätarställningen är runt 8.000 mil (dvs just före/efter maskinskadeförsäkringen slutar gälla). Visst kan det vara en slump ... men jag betvivlar det. Alla skruvade bilar jag sett avslöjas på Autopower har varit importerade. |
|
| Glömde skriva att det alltid står "kontrollerad mätarställning" i annonsen. Medelsvensson vet inte att det är meningslöst med en "kontrollerad" mätarställning. | |
|
att någon skulle betala mer för en svensksåld bil låter i mina ögon mkt märkligt.. svensksålt = rost!! tyvärr är de så.. att kolla historiken är en självklarthet oavsett om bilen är importad eller svensksåld.. gör man inte de har blir man lätt blåst.. "mätarservice" finns de många som sysslar med i sverige nu för tiden.. även svensksålt skruvas friskt.. de gäller i synnerhet nyare dieselbilar med mkt mil på mätaren.. VW/Audi/Volvo mm.. finns hur många svensksålda backade som helst... har sett dom med egna ögon.. BMW CS #5139 |
|
|
precis som dali skriver... vet en kille som backar sin SVENSKSÅLDA Passat Tdi varje år innan besiktning.. de kostar honom 1200 kr.. han har även pga. kontakter på Din Bil full sericebok från auktoriserad verkstad... lätt för någon att upptäcka de sedan! BMW CS #5139 |
|
|
Ett större problem med Svensk-sålda "åtminstone i Stockholm" är att dom är i så dåligt skick, parkeringsbulor, repor, skomärken på insidan av dörrsidorna är mer regel en undantag trots det är priset mycket högre hos märkeshandeln i Sverige än i Tyskland, detta trots att utrustningen på Svensksålda är ett skämt "försök hitta en E39:a med navi, pdc, elstolar, lucka, cdvxl och skinn, det finns inga" och garantierna är långt mycket sämre, jag har liten förståelse för den dyrkan av Sv-sålt som finns, oftast får man än mycket sämre bil för mer pengar, vad är det jag missar?! Mätarbackning, förekommer i Sverige, kommer i håg min jobbarkompis bror som direkt efter leverans på sin S40 monterade in en av på knapp till vägmätaren, den bilen tror jag det är väldigt svårt att upptäcka att den har gått längre, för han lät mätaren var på ungefär hälften av milen. Mvh Stephan |
|
|
Sedan beror det ju oftast på vad det är för pris på bilen. Fräscha fina med exemplar med servicebok som ligger lite över de andra brukar vara bättre att köpa om man inte vill bli blåst. Visst finns det extremfall, men om man ser till hur svensken tänker så vill de alltid ha det så billigt som möjligt och ringer då också på en massa lik med tveksam servicebok. Bättre att betala lite mer tycker jag. Jag kommer aldrig att köpa en bil i Sverige om det inte är ett extremt lågt pris, t.ex. för att någon har blivit bankrutt eller liknande. Specialversioner av någon BMW är också intressant, men utan fantasipriser. Sverige är ju kända för sina rostobjekt och dåligt utrustade bilar och DET vill jag verkligen slippa. Det är i alla fall inte ofta man ser en Individual-beställd M5 E34 som har sålts i Sverige, även om jag vet några stycken så det inte vanligt. //Schnitzer |
|
|
Kalle Hanson: Precis som dem flesta har skrivit här så känner jag många grabbar som regelbundet skruvar ner sina svensksålda Volvo, mersor, passat, bmw, tom såna små japanska bilar som inte är mycket värda. Så den enda som svamlar naivt är du. |
|
|
Det är väl ingen som förnekat att även svensksålda bilar skruvas? Men min erfarenhet är att det är betydligt vanligare hos importbilar. Detta undviks enklast genom att ta hem bilen själv. Har vid två olika tillfällen blivit erbjuden att justera mätare i samband med import. Första gången jag importerade bil från Tyskland fick jag åka ner med en tillsynes seriös kille som livnär sig på bilimport och han visste precis hur en "bra" servicebok ser ut (man kan plocka ur mittensidorna) och hade dessutom utrustning för att justera mätare. Andra gången var jag spekulant på en mc som gått under 600mil och därmed skulle betraktas som ny och beläggas med moms. Inget problem för firman att skruva fram mätaren om så önskades. (Avböjde "erbjudan" båda gångerna) Håller med om att de finaste och mest välutrustade bilarna finns i Tyskland. Bara att gilla läget att dessa bilar är billigare. Racerbilen: Länk |
|
|
håller även med stephan i varje ord.. många svenska bilar är i uselt skick.. tittar man på bilarna på tex. BMW group Gbg är dom flesta i typiskt "vimpelhandlarskick" med stenskott, repor, dörruppslag och röklukt inne.. dom bilarna hade aldrig fått stå i hallen hos någon BMW niederlassung i tyskland.. och detta till överpriser!! BMW CS #5139 |
|
|
J.L nu jämför du ju risiga svenska bilar med tyska i toppskick. Antag att båda är lika fina och välvårdade och välutrustade då ska definitivt den svensksålda stå högre i pris. Å andra sidan kan man vända på det. För samma pengar får man en finare och mer välutrustad importbil. Av den sista anledningen köper jag gärna importbil, men man får inte lura sig själv och betala för mycket. Racerbilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.