AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.352

Finns bmw e39 540 med sportstolar o manuell låda ?

Sida 2 av 2
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Har nu min första automat en 540iA. Var också osäker på om jag skulle gilla den, men har kommit fram till att automat är skönare i alla sammanhang utom när det ska köras riktigt aktivt. Jag kör ofta långkörning och ibland i stan så den aktiva körningen blir säkert inte mer än några %, och då får jag ha överseende med att inte kunna växla helt perfekt.
När min nuvarande bil köptes letade jag eftr en manuell men hitta ingen svenksåld Touring. Såldes det några 540 Touring (E39) med manuell i Sverige?

//Goldcom
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Goldcom: Det såldes inga manuella (e39)540 i sverige.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Det var det jag trodde....
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hmm klart manuell låda har de sportigaste egenskaperna om man bortser från SMG, men jag måste få påpeka att nog tusan kan man köra sportigt med en automat om man utnyttjar steptronic funktionen!! Sen vill jag också säga emot tsaros snack om att man inte vet vilken växel den ska lägga i osv om man kör i automatläget - efter ett antal hundra/tusen mil har man automatens styrning direktkopplad i ryggmärgen! Jag kan förutse direkt och exakt hur och när lådan växlar beroende på hur jag hanterar gasen i olika hastigheter. Man lär sig ochskå att styra och utnyttja adaptiv funktionen.
Jag kör ofta väldigt aktivt, och då jobbar jag mycket med steptronicen. Via steptronic kan jag motorbromsa, ha rätt växel direkt när jag börjar gasa ur en kurva, ha rätt växel direkt inför en omkörning etc. Att man dessutom slipper kopplingen gör att man har båda fötterna konstant fria för hantering av broms och gas samtidigt.
Jag tycker det går mycket bra att köra sportigt med automat med andra ord!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
En liten kul grej som man fullkomligt njuter av med automat, är när man i hastigheten runt 70-80 kör på 5an (vanligt automat läge) och trycker plattan i mattan och lådan gör en kickdown till 2an - bilen fullkombligt exploderar iväg! Nice! =)
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Som jag sa tidigare, varför köra i steptronicläget när det finns manuella bilar att tillgå?
Att köra i steptronicläget och tro att det är ett fullgott allternativ till en manuell låda är till att lura sig själv.
Motorbromsen med steptronic är inget vidare anser jag.

Jag har ca 1500mils erfarenhet av automatlåda i e39, så sent som häromdagen så skulle jag göra en omkörning, ner med gasen i botten, vänta en halv sekund och får en lägre växel.
Vad är då problemet?
Den lägre växeln var "slut", det resulterade i ytterligare en växling och min omkörning blev fördröjd med säkerligen 2 sekunder (totalt), det är inte så jag vill köra bil.

Jag försöker inte omvända någon eller på annat vis påtvinga någon mina erfarenheter, det enda jag säger är att automat är inget för mig.
Eftersom jag fick frågan vad jag hade emot automatare så har jag på bästa sätt försökt att förklara vad jag faktiskt har emot dom.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Det kan ha sålt någon eller några E39 540i Touring i Sverige, åtminstone en Sedan har sålts, manuell Touring ska man komma i håg är väldigt ovanlig i sig knappt 1000ex byggdes under dom år den tillverkades, så att hitta en i ett specifikt utförande är inte lätt, sedan är mycket vanligare, dock hamnade dom flesta på andra sidan Atlanten så för oss är inte heller sedanen lätt att hitta, men det går.

Så här efter att ägt min ena 540i E34 i 3,5år är jag glad att jag att det inte blev en M5 E34, för dom rätt stora merkostnaderna "försäkring dubbelt så hög" ger lite extra har jag kunnat konstatera efter att fått köra en M5 3,8 ett antal mil och uppdaterar man chassi/bromsar "framför allt bromsar, ska det till en skicklig chaufför för att köra i från 540i/6, 3,8:an och 540 har till exempel lika högt vridmoment, när det gäller E39 är skillnaden mellan 540 och M5 rätt stor, 540i E39 har 114hk mindre än M5, det är en helt annan bil.

Min åsikt om manuell/automat har jag ventilerat tidigare, dock är det trevligt att se att jag inte är ensam med att föredra manuell;) E39 med automat kan jag dock tänka mig efter att ha kört min fars 530iA och vid ett tillfälle en Alpina B10 V8S, E34/E32 har jag svårt för däremot.

Mvh Stephan
M3
117
M3_POWER
540iT M-Optik 6vxl -98
Jag har en..

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag också, kommer snart ut på börsen....
Helga
En 6-vx 540, E39 hade varit mumma!!!

//Helga
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och bara nån sekund sekund "slöare" än en M5 till 100 och jag har inte så bråttom, däremot så är skillnaden 100-200 större.
Jag har kört bägge varianterna av 540 och även M5 en manuell 540 är mycket bra alternativ för en M5a om man inte vill ha dess kostnader.
ASWD är nästan lika hög, enorm skillnad på bilkänsla och körglädje mot en automat, Och vridmomentet gör att man inte behöver växla så mycket, det går utmärkt att "automat" köra på 3an från 10-130 om man vill:)
Men visst är det bekvämare med automat, jag har alltid gillat automatlådor och haft automatbilar sedan -76 men betydligt roligare att köra än att åka bil.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
här har du en i den lite ovanliga färgen glaciärgrönt. Länk

///Johan Länk
Johan.S; Frågan är om den är manuell? Den är automat på blocket......

Länk

Mvh Stephan
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Enl bilderna på bytbil verkar det stämma. Länk

///Johan Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.