|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tycker att utbudet av sådana vagnar är dåligt eller ser jag fel ?? Mvh Niklas | |
|
Det är klart att de finns, men de kanske inte är så vanliga... enbart en liten andel av alla 540 bilar såldes med manuell låda, vilket kan förklara varför de är svåra att hitta. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Visst finns det, min har båda delarna, men som Mugge skriver så är dom inte så många. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Snabba som vanligt att komma med svar det tackar man för , lr är det så att det SKA vara tiptronic låda i dem. För det är ju ändåså en komfvagn med sportprestanda. Vad tycker ni och är det mycket fel på en automatlåda i en e39 ?? Nikke |
|
|
Funkar bra med båda så det är mer efter tycke och smak. Har själv haft en automatare och var mycket nöjd med den. ___ //Ulf |
|
|
Rent spontant så tror jag dom flesta som ens funderat på automat trivs bra med bmw´s lådor, medans ett fåtal av oss andra inte gillar. Rent personligen så har jag enormt svårt för att trivas med automatlådor, även om BMW´s är bland dom bättre. Med det sagt så får jag väl lägga till att jag har körde 500Mil på en vecka i en 528iA -00 nu i sommras, ända gången jag trivdes med det var när vi satt fast i kö :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Om det är problemen med plastkulorna du syftar på, så är det bara ZF5HP30 som är drabbad. I E39 sitter efterträdande låda ZF5H24 som inte lider av samma problem. Vilken låda du bör välja beror till en mycket stor del på hur du har tänkt att köra och framför allt vad som faller dig bäst i smaken. Personligen skulle jag hellre satsa på 540iA eftersom V8 och automat på något sätt hör ihop. Dessutom så slipper man dras med CDV:n om man kör aut. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Tsaros: Jag var också något negativt inställd till Automatlådor i början, tills jag köpte min gamla 530iA. I början kändes Automatlådan något som man skulle bli tvungen att leva med, men det tog mig ca 1 vecka att bli sams med lådan och nu saknar jag den enormt. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
CDV´n plockar man bort på 15 minuter så det är inget argument :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Mugge: jag vet att jag tillhör minoriteten vad det gäller val av låda. I min bekantskapskrets så är vi två som tvunget måste ha manuella lådor medans resternade förespråkar automatare. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Att byta ut CDV:n är lätt om man har en ersättningsventil. Men det kanske har blivit lättare att komma över ersättningsventiler nu. I vilket fall som helst så är det mest en smaksak vilken låda man väljer. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Vad är det som gör att du inte trivs med aut? Bara nyfiken. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Jag köper mina ventiler från usa, snabbt och smidigt Länk (320:- st inkl frakt). Mitt största problem med automat är att jag inte vet vilka accelerationsresurser som finns att tillgå, det är utan tvekan det största problemet jag har med automaten. Sen så saknas jag motorbromsen från gång till gång. Automaten är bekväm, det är det inget snack om, men den är inget för mig. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
540i manuell har alltid förefallit tämligen onödig i mina ögon. Sill man ha manuell så köper man M5, vill man har automat så köper man 540. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Skickade lite för fort där, sen drar den mer bensin och är långsammare till råga på allt med :) Förmodligen så grundar sig mitt ogillande i att jag gärna vill ha kontroll på min bilkörning, jag har inte samma nivå av kontroll med automatlåda. E38B12: Visst så kan man köpa en M5a, men jag anser mig inte ha råd att lägga närmare 50kkr/ år i bara försäkringspremie. En manuell 540 är så nära jag kommer i dagsläget, sen så kommer en M5a att vara betydligt mycket dyrare för mig i underhåll eftersom jag är pedant med allt vad det innebär på en M5a som inte verkar vara direkt skottsäker ur driftsäkerhetspunkt. Onödigt med manuell 540 skulle jag verkligen inte kalla det, snarare nödvändigt för min del, men som sagt så vet jag att jag tillhör minoriteten i detta avseende. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Tanken med att ha 6 växlar lockar... men automat är underbart. Du får väl förresten aldrig dålig acceleration med en aut. låda, den växlar ju ner direkt om man gasar... ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Visst växlar den ner när man gasar, men för att vara 100 på vilken växel den behagar välja så måste man börja räkna en massa för att komma fram till vilken växel den tänker välja och därmed veta vilken acceleration som kommer, det har jag inte tid med när jag kör. Allternativet är såklart att köra lådan i steptronicläget, men varför köra det när det finns ett fullgott manuellt allternativ? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
kilroy |
tsaros* Du är kanske i minoritet men långt ifrån ensam... Automat är bra och bekvämt och BMW´s automatlådor håller hög klass. Vill man ha ut maximal körglädje och kontroll, både med 540 E34 och E39, så finns det inget som slår den 6-växlade manuella lådan enligt min uppfattning. Helt klart finns det en marknad för båda alternativen. Mvh kilroy |
|
tsaros, håller med dig till 100%!!! |
|
|
Sammanfattning: Manuella Bmw lådor: Gör bilarna snabbare, drar mindre soppa, gör som man säger åt dom att göra, håller bättre, tål mer effekt. Steptronic: Bra vid kökörning, annars ser jag bara nackdelar faktiskt :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: SMG 2/3 den ultimat lådan som förenar allt i ett:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.