AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.653

Hög startvolym stereo

St
11
Stender
523iA -96
E 39: Business CD RDS. När jag startar bilen med stereon påslagen är volymen tokhög.
Hur göra för att ställa om? Jag har lusläst stereoinstruktionsboken men kan inte hitta hur man gör. Någon som vet?
Likadant på min 523. En BMW-verkstad som jag pratat med sa att det antagligen går att ställa om med nån bra dator som de har, medans en annan sa att jag troligtvis behöver byta ut huvudenheten i stereon :-/

Jag har inte provat något av dem än, men man kan ju gissa vilket som behövs...
/Micke
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Vet inte om ni har stora färddatorn med display, annars vet jag inte riktigt var informationen kommer upp. Hursomhelst, för att komma in i setupen, sätt på radion och tryck in TP-knappen cirka 10 sekunder tills setupen poppar upp. Sedan kan man bläddra inom setupen. Valet heter DFC eller något liknande och styr egentligen volymökningen när man ökar farten. Det ska dock enligt initierade källor funka även för volymen när man startar.
St
11
Stender
523iA -96
Tack Tack. Mina trumhinnor är dig evigt tacksam Stente.
Det var dock RDS-knappen man håller inne tills REG OFF visas i displayen. Prova du också Micke!
hm. när jag hållt inne RDS-knappen en stund kommer REG OFF fram men det har ju inget med ljudet att göra... Det är fortfarande alldeles för högt när man startar om. Att hålla TP intryckt får ingenting att hända.
Är det nåt mer trix man måste ta till? Jag har ingen färddator alls.
...och nån sån där setup-meny har jag inte sett till öht...

/Micke
St
11
Stender
523iA -96
Kan tyvärr bara bekräfta att problemet är tillbaka.
Det funkade inte efter att bilen startades?
Har heller ingen f-dator. REG OFF har inget med volymen att göra som du skriver.
Får väl konsultera BMW-handlarn.
ok. :-/

tala gärna om hur det går.

/Micke
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Nä, det är TP-knappen men det funkar nog bara om man kan få upp setupen på en skärm... Vad gör förresten REG OFF??
Bjudko
Hm en annan sak är att man vänjer sig vid volymen efter ett tag om du höjjer för att du hör en bra låt du gillar. Sen har du den volymen när du stänger av stereon, kontenta när du sätter dig i bilen nästa gång så har du inte vant dig med den volym du hade senast du lyssnade. Enkelt va :)

Snart 18...
MGB - 67:a
REG ON/OFF har att göra med huruvida RDS-radion skall byta kanal automatiskt när den hittar en starkare sändare, som kanske inte sänder exakt samma program även om det är samma kanal. Tex om man lyssnar på P4 och närmar sig ett annat län där det finns en starkare P4-sändare, men som ändå sänder något annat än det man lyssnar på för tillfället.

/Micke
Froz-523
Om du håller in M-knappen (!) under några sekunder precis efter du slagit på stereon så kommer du in i en "hemlig" setup. Här finns ett antal olika inställningar du kan prova. Vet inte exakt vad alla val innebär, det finns inte heller omnämnt i bruxen.

Fredrik_523
Froz: Tack för tipset!
Dock verkar inte nån av inställningarna fixa mitt problem, men jag fick ju lärt mig nåt iaf.

Är det nån som vet vad de där hemliga inställningarna är till för? "GAL" tex?

/Mikael
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Samma problem här med svärfars 523-E39. Tokhög volym vid tillslag av stereo Hur jag än bär mig åt så sparas ej den inställda volymen. Det samma gäller balans och fader. Någon som har någon idé ?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
PJ,
Prova att ställa in fader/balans ETT! snäpp åt höger eller vänster (från mitten alltså).Då verkar den behålla inställningen. Det funkade på min 528 -96.
//Marin

Helsingborg-Norrköping (40mil)på 2h 40min !!! med 190E 2.3

Froz-523
Såg att någon här i inlägget undrade över "GAL". Det står för "Geschwindigkeits Abhaengige Lautstaerkerregelung". På svenska: Hastighetsberoende volymnivå. Alltså en inställning för hur mycket man vill att volymen ska öka vid fartökning.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Froz,
Kan du skriva ner de hemliga koderna?
//Marin
Froz-523
Visst, jag skapar en ny tråd "Stereotrix E39"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.