|
|
|
|---|---|
|
söndag morgon...ute i sista minuten som vanligt..ska skjutsa dottern till Arlanda...sätter mig i bilen..vrider på nyckeln..*pling*....sneglar lite förstrött ner på displayen och förväntar mig att se utetemp.varningen, men stelnar till när det står oljetrycksensor. Slår av motorn..testar att slå på tändningen igen med samma resultat.....kollar oljenivån som är ok..ser att oljetryckslampan tänds när jag slår på tändningen och att den släcks när motorn startas.....har läst att "akuta" varningar ligger kvar på displayen och eftersom min varning försvinner så är det tydligen inget akut så vi kommer till slut iväg....hinner även till planet trots intensiv korseld av laserpistoler mellan Gävle-Uppsala.... Varningen försvann när jag startade från Arlanda och när jag kom hem så läste jag på lite och inser att den alltså varnade för att sensorn är defekt. Eftersom oljetryckslampan fungerade så undrar jag därför om det finns någon här som vet om den har en separat givare eller om det är den givare som enligt check-Controllen skulle vara trasig? | |
BMW-Yoda |
Det är givaren som varnar för när oljenivån i tråget börjar bli för lågt. Alltså när det är dags att fylla på olja. Alltså, det är inte oljetrycksgivaren. Tryckgivaren varnar ju för lågt tryck. Dom här givarna kan börja jäklas när dom börjar bli gamla. Dom kan börja läcka o.s.v. Har samma problem med den på 320-n men fyller man på lite olja brukar den tystna. Denna givare sitter för övrigt i tråget, till skillnad från tryckgivaren vilken på din motor sitter längst bak på topplocket. BMW-Yoda |
| stod iaf oeldruck...och inte oelstand.... | |
| Tjena Greger! Hade samma problem på min BMW för ett tag sen. Det började med att det läckte olja från motorn längst bak på gaveln, på vänster sida och oljan la sig strax under startmotorn i en ingjutning i motorblocket. Letade som fan och trodde först det var ventilkåpans packning som var trasig. Bytte den men felet bestod. När jag senare startade bilen igen gav displayen meddelandet "oeldrucksensor" (oljetrycksgivare). Jag kollade då detta genom att ta av kabeln från oljetrycksgivaren, och det var i från denna som all olja läckt ifrån. Den var trasig inuti, runtom den syntes inte ett spår av olje läckage. Köpte en ny på BMW (ca 110kr) och felet var ur värden! Inge mer olje läckage och inga fler varningar om "oeldrucksensor". Givaren sitter på bakre gaveln i toppen, i vänstra hörnet. | |
| tackar för det.....ska kolla min oxå....nu har iof larmet försvunnit igen, men det skadar ju inte att kolla upp den där..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.