AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.735

Strul med klimatanläggningen?!?

Hej,

jag var ute och körde med min relativt nyinköpta 328 - 97. Jag "testade" då alla funktionerna på klimatanläggningen. Jag upptäckte då att jag inte får någon vidare värme om jag använder "Autoläget". Väljer jag någon av de andra lägena inkl defrosterläget känns det som en hårfön om man krämar på både fläkt och hög temp. Varför får jag inte motsvarande effekt om jag använder "Autoläget"? Är det ett handhavande fel från min sida eller...Om det är till ngn hjälp har jag en klimator där jag kan ställa tempen olika för förare och passagerare. Att det är en cab ska väl inte ha någon betydelse?

Mycket tacksam för svar!

Credit aucune limite!
fo
242
foo
328iC '96
Hej,

Klimatanläggning i min bil går på lågvarv tills dess att rätt temperatur uppnåts i motorn. Sedan brassar den på med värme. Dock är det ju inte volvo klass utan snarare något bättre än japanare.

Kupe filtret blir ofta smutsigt och bör bytas ofta. Detta märker du oftast genom att när du sätter på full fläkt, kommer det väldigt lite luft.

Iofs. kan din klimatanläggning vara trasig också, men bilen är ju förhållandevis ny, så den borde funka helt ok. Ett annat alternativ är att termostaten är trasig. Detta kan du kontrollera genom att sätta klimatanläggningen i test läge (du hade väl den digitala?).

Nedan beskrivning hittade jag på nätet.

=============================================
The IHKA of the 1996 E36 has a feature that allows different sensor values to be displayed on the control panel. The display mode is called up by pressing the "AUTO" and "REAR DEFOGGER" buttons simultaneously. 12 displays are available and you can toggle through them by pressing the fan rocker switch.

Test number Function
1. Interior Temp Sensor
2. Exterior Temp sensor
3. Left Heater Core Sensor
4. Right Heater Core Sensor
5. Evaporator Temp Sensor
6. Engine Speed Input
7. Road Speed Input
8. "Y" Factor Value
9. Fresh Air Flap Position in % (99.5% Max.)
10. AUC Sensor Voltage (if equipped)
11. Battery Voltage
12. Software Version
The sensor display functions are exited by pressing "RECIRC" and "AUTO" buttons simultaneously and also by turning the ignition off. The decimal point is not shown therefore 66.5% would show as 665 All temp displays are in degrees centigrade. Negative values are indicated with minus sign.
=============================================

/foo

Hej foo!

Jag har den digitala klimatorn. Problemet är att den inte ger någon värme att tala om om jag väljer Autoläget (motorn är var när jag gör detta). Väljer jag något av de andra lägena ger den dock önskad värme - dvs verkar funka som den ska. Det är alltså bara Autoläget som strular.
Jag har även märkt ett annat ev fel med klimatorn och det är att fläkten hastigt kan minska och öka i hastighet utan att att jag har ändrat hastigheten på fläkten. Deta felet gäller oavsett i vilket läge jag kör klimatorn Autläge etc. Ska det verkligen vara så?

(Jag läste om fel med blinkande/slocknade klimatordisplayer. Jag har inte den typen av fel.)

Mycket tacksam för svar.

Credit aucune limite!
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Låter ändå kanske som om styrenheten håller på att ge sig, första symtomet på min bil var att automatik-funktionen i kliman slogs ut.
fo
242
foo
328iC '96
Hej,

Styrenheten för den digitala klimatorn består av tre delar: knappsatsen, en fläktdel samt ett elektronik kort. Ett vanligt fel är att kontakten glappar som går in i elektronikkortet. Det vanligaste symptomen är då att apparaten lever ett eget litet liv. Enda sättet att lösa detta är att köpa en ny apparat. De händiga kan först försöka att löda, men det finns väldigt få rapporter om lyckade operationer.

Fläktdelen drar in luft från kupén förbi en temperatursensor. Autoläget anpassar luftflödet och lufttemperatur efter denna sensor. Om fläkten fungerar kan du fortfarande höra den när du stängt av tädningen. Den brukar snurra ett par minuter till (sittor bakom det lilla gallret).

Fläktdelen med sensor kan du köpa separat. Elektronikkortet kräver inprogrammering som endast kan göras på verkstad.

Tror i ditt fall att temperatursensor och antagligen fläkten är trasig. Kila förbi och BMW be dom byta ut delen, alternativt byt ut den själv.

/foo
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Jag har haft ett liknande problem på min 325a som dock inte har digitalklimator, det var det som foo kallar fläktdelen som var så igenproppad med damm att fläkten inte kunde suga någon luft vilket ledde till att elen runt i kring värmde upp tempsensorn så mycket att det bara blåste kalluft.
Ibland kan felen vara billiga!
Tack alla för tipsen!

Det känns som om det blir ett helgprojekt. Är det någon som har konkreta tips var jag ska rota och vilka delar som ska demonteras osv. Jag har inte tummen mitt i handen men el och AC har jag aktat mig för tidigare.

Credit aucune limite!
Jo
6
Jordulf
323ci -98
hej där hur gick det för dig med problemen? tror jag har liknande problem med min 323ci-98

Hej Jordulf,

det var ju ett tag sedan jag hade felet... Jag lämnade in bilen på aukt BMW verkstad och efter DIS(?)test så byttes ett relä som styr klimatanläningens funktioner sedan fungerade allt som det skulle.

Jag har för mig att det bara kostade ngn hundralapp. Hursom var det definitivt värt det.

Credit aucune limite!
Jo
6
Jordulf
323ci -98
jag har provat allt... de såg helt normalt ut på bmw test-dator.
problemet är att jag får värme i ca 20 min och senare bara kyla. om jag ställer upp tempen till 32 gradet så blir det varmt.
lite jobbigt ehh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.