|
|
|
|---|---|
|
Satt i morse och småfrös i bilen utanför en affär. Tänkte slå på Restvärmefunktionen men märker att knappen saknas. I min 523-00 finns denna utomordentliga funktion men inte i 525d -02. Nån som vet om detta var extarutrusting eller om det var en standardutrustning och försvann mellan årsmodell 00 och 02. MVH/Dan | |
|
Åh, nej.. det kanske inte finns i min 530 heller. F-n, det är ju en kanonfunktion så det vore synd om den tagits bort T |
|
|
Försvann väl med faceliften tror jag och ersattes av nån annan knapp på samma ställe ( AC max??) Sen är frågan om en Diesel verkligen skulle ha nån restvärme det är ju nätt och jämt den orkar hålla sig själv varm och behöver tillsats värmare för dräglig kupévärme i vinterklimat allt p.g.a./ tack vare den höga verkningsgraden Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack Gasar-Magnus då vet jag, MAX knappen har jag. Skulle mycket hellre ha en rest funktion...MAX verkar ganska meningslöst. Då passar jag på med en fråga inom samma område. Såg idag en dekal i motorummet som säger att det ska finnas en Webastovärmare installerad i bilen. Är det som jag tror en värmare som hjälper till att värma kylvattnet när man kör med bilen, är det det så undrar jag om den fungerar det tar en evighet innan den blir varm! Förvånad att det finns på den Engelska marknaden, sällan under noll här på vintern... MVH/Dan |
|
|
Hej, max fungerar precis som rest. Tryck på den och så går resvärmen igång. /M Min bil: Länk |
|
|
Provade det i morse utan resultat, får testa igen. Eller så är det som nån sa att det inte fungerar på en diesel. MVH/Dan |
|
|
satt idag och lekte med knapparna i min nya 530 -01. med motorn avstängd men tändning i radioläge får du restvärme med ett tryck på max knappen. //Peppe |
|
|
På min bil behöver man inte ha tändningen i radioläge och därför brukar jag använda funktionen när jag går ett ärende. Bilen är varm när jag kommer tillbaka. Fläkten går i 15-20 minuter. Vissa förutsättningar måste vara uppfyllda, motorn ska ha nått arbetstemp etc. /M Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag letade en stund jag med när jag uppgraderade årsmodell, men någon var så vänlig att upplysa mig om hur man gjorde :) Inte för att jag använder den men ändå. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej! Läste detta inlägg. Följande förutsättningar för att restvärmen ska fungera. Motorn varm Yttertemp. under +15grader Batterispänning ok Aut. stänger av restvärmen om något av dessa villkor inte är ok. LOAH |
|
|
Hej! Jag har en 525iTou -02 som har rest-fuktion och den har funkat perfekt sedan ny. Det innebär att jag har kunnat slå på "Max"-knappen på vintern för att behålla värmen i bilen vid ett raskt besök på affären e.dyl. På sommaren däremot har den funkat på samma sätt fast tvärtom! När jag kör bilen och den har kylts av AC:n har jag kunnat trycka på "Max"-knappen och en sval bris har flödat ur luftintagen, varvid bilen hålts kyld. Nu funkar inte det helt plötsligt! Är det någon som har erfarenhet av detta? "If your house is made of glass... you wouldn't need to answer the door..." /casa in da house |
|
| Min erfarenhet är att den gick sönder... Som mycket annat på en gammal bil så slits pumpen eller vad den nu heter. På min blev den utsliten så det kom ingen värme utan bara kalluft under vintern. På sommaren så kom det lite kyla sedan värme från mottorrummet. Nyare BMW har nog bättre restfunktion vad gäller både nerkylning och uppvärmning. Mercedes och Audi har mycket bättre restvärmefuntion på sina bilar i allla fall. | |
|
Tack 528:n! Grejjen är ju den att den funkar ju klanderfritt när det är kallt (under +15) och värmer perfekt, så "pumpen" borde det ju inte vara fel på. Är det ett annat system till kylningen på sommaren? "If your house is made of glass... you wouldn't need to answer the door..." /casa in da house |
|
|
Finns det verkligen ett system för kylning på sommaren? Svårt att se hur det skulle fungera. Att man kan ta värme ur kylvattnet till värmefunktionen är ju inte så konstigt men det finns ju ingen lagrad kyla vad jag vet som skulle kunna användas till en kylfunktion när kompressorn inte är igång. |
|
|
På E60 heter det restvärme igen, men endast om man har utökad klimatautomatik. Det finns då dessutom en funktion för att köra ventilationen när man lämnar bilen. Antingen manuell start, timer eller extra fjärrkontroll. Den ventilerar effektivt ur kupen men har ingen kyleffekt. Motsvarande fanns inte på min E39 från -00, men kanske den kom efter face liften?? /Mats |
|
|
Min gamla 528 var bra med restvärmeventilationen när bilen var varm bara dom första 5 minuterna. Sedan så kokade nästan luften som kom in! Märkte på Audin (Nya A6) att ventilationen funkar bättre 30 min. istället för 15 på BMW´n och det är kalluft från klimaten som håller i sig ett tag sedan när inte kylan räcker till så är det vanlig sval/normaltempererad luft som kommer in. På BMW så kokar man ju nästan av ventilationsvärmen även när man kör på "kyla" på restknappen! |
|
andha45 |
Det är nog ventilation snarare än kylning på sommaren. När man stänger av AC:n under färd tar det ca 5 sekunder tills det kommer normal ventilationsluft (yttertemperaturvarm - eller snarare lite varmare) ur luftdysorna - och samma sak lär gällan när man stänger av motorn. |
|
Tack för inlägg och funderingar - men det är ju bara så att det har fungerat förut! Senast förra sommaren... Jag misstänker en säkring e.dyl. Annars funkar AC:n utan problem när motorn är igång. "If your house is made of glass... you wouldn't need to answer the door..." /casa in da house |
|
|
Måste ta och testa och se om man kan köra igång ventilationen på E90 också. Detta med timerfunktion låter ju iof som att det krävs I-Drive för att fungera. Keep Your Distance! |
|
|
BMW:s restfunktion funkar så att det är ett kärl med en saltlösning som bevarar värmen i bilen plus att en kupé-fläkten går igång. Att den kan bevara kylan låter ju inte helt otroligt i så fall. |
|
|
Mickemums: Nej, detta gäller en annan utrustning som är till för att ackumulera värme inför nästa kallstart. Behållarna med saltlaken osv orsakade ofta problem, troligen finns inte denna utrustning att tillgå längre, iaf inte i sin ursprungliga form. Restvärme är och förblir en funktion för att ta ur den resterande värmen från motorns kylvätska när man står stilla, det framgår rätt bra ur namnet eller hur? Förutsättningen är som redan skrivits: under +12gr, motortemp över en viss nivå, och fullgod batterispänning. Hur länge restvärmen kör efter intryckning är inte timerstyrt, det beror givetvis på yttertemp, motortemp osv. Om AC-max är samma som restvärme kan jag inte svara på, finns minst en aktuell tråd i samma fråga, men att det finns ackumulerad kyla kan vi glömma. Det tar bara några sekunder efter att motorn (kompressorn) stannat, sen är det yttertemp på inblåsningsluften. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.