AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
9.236

Lacka om bilen?

2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Jag har en Bostongrön Z3 Coupé som jag funderar på att måla om. Älskar verkligen att ha en riktigt fin lack utan repor och stenskott. Enl. finns det för många stenskott på bilen idag. Vad har ni för uppfattning om helt ommålade bilar? Kasst eller riktigt bra?

Är det möjligt att måla om hela bilen i totalt annan färg för en rimlig summa? Vad kostar det att måla om en hel bil? Färgvalet kommer då säkert inte bli något helt vanligt så då undrar man hur mycket dyrare blir det om väljer en udda fälg framför tex bostongrön igen.

Någon som vet någon grymt duktig lackerare i västsverige?

/Bo-Erik
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Vissa dömmer omlackade bilar på förhand vid ev. försäljning när man talar om att bilen är omlackad.
Att lackera om en bil ärligt kostar nog 15-30tkr priset är olika om man ringer runt sen beror det hur mycket man gör själv t.ex slipa,demontera,maskera osv.Färgvalet skulle jag personligen välja original eftersom annars måste motorn,inredning ur osv. bilen kan ju även bli väldigt svårsåld med en skrikig färg.

mvh
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Totalomlack skulle jag inte ge mig på om det inte var absolut nödvändigt, typ att bilen blivit utsatt för åverkan... Det krävs både en mycket duktig lackerare samt att bilen plockas ner i molekyler för att det ska bli riktigt bra. Lacka bara huv + front istället och så låter du en duktig rekondare ta hand om den övriga lacken så blir den som ny.

Även om du dyngat på ny lack på hela bilen för 30 lakan så kommer du ju ha stenskott och tvättrepor på den efter 1000 mil igen. Så det är nog lika bra att lära sig leva med det och lämna in de mest utsatta delarna för lack lite då och då.

Och om det är för att du vill ha en annan kulör på bilen så är det nog billigare och bättre att sälja bilen du har och köpa en annan. Som sagt många människor ryggar tillbaka när det är olika färg i motorrummet och utanpå (jag hade gjort det t.ex.).
Ett färgbyte kostar minst 30" om det skall göras seriöst, dvs demontering av dörrar/huv/baklucka mm...Att tänka på är att allra oftast blir de för dyrt/knepigt att lacka i motorutrymmet...
En normal omlack kan kosta precis som Dutta säger allt mellan 15-30"...
Har för mig att Styling-kompaniet i Mellerud har bra priser på lackering...

Min personliga uppfattning är att en seriöst omlackad ÄLDRE (över 10år) bil är något positivt. Men om det istället rör sig om sig en 4-5 år gammal bil som är helt omlackad ja då blir ja lite misstänksam (vandalisering?krock?).
Oftast vet man inte om lackeringsjobbet blev bra eller inte förrän tidigast 2-3år efter, brukar ta den tiden för rosten att krypa fram.En seriös lackerare lämnar 2års garanti mot just detta...

2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Ja, ni har säkert rätt. Bilen är inte för huvudtaget vandaliserad utan det har nog med min perfektionism att göra. Att måla om bilen utan att måla om ALLT är inget alternativ för mig. Antingen skall det göras perfekt eller så får det vara.

Stenskotten är inte på fronten utan framför hjulhuset bak. Ja som många av er har så har jag problem med detta då det inte fanns det ingen skyddsfilm där på bilen när jag köpte den.

Finns det aternativ till omlackning av dessa ytor? Det är ju fullt med djupare märken sedan grus antagligen....

/Bo-Erik
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Lackera då bara om bakskämarna så kommer du garanterat bli lyckligare.
er
192
erik83
318i -92
tycker att du ska åka runt till lackerare å höra om priser.jag har pratat med en som har lackat tilll några som jag känner,inge fuskjobb. å han skulle inte ha så mycke som ni säger.ska iofs inta lacka i motorummet,men jag ska lacka ut-och invändigt!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.