|
|
|
|---|---|
|
Om man vill byta upp sin navi till MKIII från MKII, är det bara byta själva den CD-boxen som man har i bagaget? Är det nåt mer än själva boxen som man sätter skivan i som behöver bytas? Passar den nya rakt av där den gamla sitter? Är det något mer än själva navin som ändrar funktion och utseende? Är MKIII mycket snabbare än MKII? | |
|
MK3 är väsentligt snabbare än MK2! I Ditt fall är bytet enkelt och "Plug and Play". Du tar ut den gamla navienheten, avlägsnar den gamla GPS-mottagaren (då MK3 har en inbyggd och inte behöver den separata), drar fram kabeln från GPS antennen till navienheten samt kopplar in allt. Tänk på att koppla bort strömmen (antingen lossa kabeln från batteriet eller rycka ut säkringen) innan Du börjar! Beroende på vilken mjukvaruversion som Din MK3 enhet har så kan Du ha den omtyckta split-screen funktionen. Tänk också på att Du kan behöva en key-CD om Du vill uppgradera mjukvaran. Lycka Till!! M.J. |
|
|
Vad menar du med följande: "drar fram kabeln från GPS antennen till navienheten samt kopplar in allt." Den behövdes ju inte för den hade inbyggd? |
|
|
Under hatthyllan i Din bil finns en GPS antenn. Från den går en kabel som nu är kopplad till en separat GPS mottagare. Byter Du till MK 3 (eller MK 4) så behövs inte längre denna separata GPS mottagare utan istället kopplar Du in kabeln från GPS antennen direkt i Din MK 3 enhet. M.J. |
|
|
I see... Tack för tipsen. Ska se om jag kan få tag på någon prisvärd MKIII-enhet. Nåt speciellt jag ska tänka på då? Nya programvaror verkar de ju finnas gott om att få tag på så det spelar väl mindre roll vilken som ligger i när man köper? |
|
|
Det är riktigt att Du enkelt kan hitta nyare mjukvaruversioner. Det kan vara bra att få med key CD:n om Du hittar en MK 3. Annars tror jag att även denna går att få tag på via nätet. Om möjligt kan det självfallet vara bra att se enheten installerad, dvs att allt fungerar felfritt, innan Du slår till. Eller - Varför inte hoppa över MK 3 och istället gå på MK 4? Ännu snabbare och ännu snyggare grafik (med SW 4-1/60)!! M.J. |
|
|
Är det samma förutsättningar att installera 4:an som 3:an annars? Svårare att få tag på och dyrare. Passar både 3:an och 4:an till 4:3 skärmen? Har nig inte råd att byta hela kittet i ett svep. |
|
|
Du kan välja antingen MK3 eller MK4. Båda går till 4:3 skärmen och båda har samma kontakter baktill. MK4 är naturligtvis något dyrare men tyvärr är det ju alltid så att om vill man ha något bättre så innebär det alltid ett högre pris. MK4 har ingen key CD, så kommande uppdateringar är enklare att utföra. Kika på PowerBörsen eller eBay för att se var priserna ligger på. Lycka Till! M.J. |
|
|
eBay är helt överlägset... ska hålla utkik där så får man se när de dyker upp nåt kul. Går kanske att sälja sin gamla navi också till nån för en billig peng... |
|
|
Var försiktig med eBay då det är många icke fullt fungerade navigations enheter som snurrar runt. Sedan finns det både MK3 och MK4 som suttit i bilar med radio navigatorn (lilla navigatorn med bara pilar och ingen karta) och dessa går inte att koda om för användning med 4:3 eller 16:9 board monitorer. /RS2 |
|
|
Är det lika enkelt att uppgradera från MK1 till MK3 som från MK2 till MK3? Eller behöver jag byta kablar, läste om att det skulle behövas en slags adapter och att man aäven var tvungen att byta video modul? Någon som har mer koll? MVH Johan. |
|
|
johanjohan; Det är litet mer som måste göras om Du byter från MK1 till MK3/MK4. Du behöver en ny förbindelsekabel, då kontakterna skiljer sig åt på baksidan av navienheten. Dessutom behöver Du en extra adapterkabel. Båda dessa kablar kan Du köpa hos BMW. Utöver detta så behöver Du byta TV/videomodulen och detta är ju då ett ypperligt tillfälle att stoppa i en hybridmodul, som både kan ta emot analoga och digitala TV-kanaler. Fungerar perfekt och rekommenderas varmt!! M.J. |
|
|
Vad är det för hybridmodul? Lätt att byta? Kostar? Kan man då direkt i dagsläget ratta in de digitala gratiskanalerna? |
|
|
Min hybridmodul är tillverkad av Lear och (tror jag) samma som monterades i bilar från 2003 (+/- 1 år). Med denna får Du in de fria digitalkanalerna (fantastiskt mycket bättre bild!!) samt även de analoga. Att byta är extremt lätt då det bara är att lossa på den blå och den vita kontakten, de båda antennsladdarna samt lossa på bulten som håller fast videomodulen. Jag köpte min i Tyskland men det finns på eBay för mellan € 400 - 650. M.J. |
|
|
M.J. Kommer jag att måste dra nya kablar genom hela bilen eller räcker det bak i skuffen? Vill man uppgradera till mk3 och 16.9 verkar man få räkna med 10 lax. |
|
|
M.J. Kommer jag att måste dra nya kablar genom hela bilen eller räcker det bak i skuffen? Vill man uppgradera till mk3 och 16.9 verkar man få räkna med 10 lax. |
|
|
johanjohan: Nej, man behöver inte dra nya kablar genom bilen för att uppgradera från Mk1 till Mk3, adaptern som behövs är tämligen kort och är under kåpan vänster bak bara. Har själv gjort denna operaion. Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.