|
|
|
|---|---|
|
Hej, står i begrepp att återvända till BMW-världen igen, svårt att hålla sig ifrån... tänker mig en 523iA -97 eller -98, där ligger min ekonomiska ram. Min fråga är dels om det är någon skillnad på dessa båda årsmodeller, finns det anledning att satsa speciellt på en 98:a? Och, hur är det med det här antisladd-systemet, är det standard från fabrik? Tacksam för svar, /Bosse | |
leksa |
Vad jag kommer ihåg så är det huvudkrockkuddar på 98:an som std, M sport ratt som std., Business Stereo som std., färddator som std., etc.. Gäller sv. sålda, jag som 97:a ägare fick surt betala extra för en del av detta, enklare ASC är std. på båda. |
|
Hejs svejs, Jo, det är en del förbättringar på -98:orna. Det jag kommer på direkt är bakhjulslager och läckage i topplocket. Bakhjulslagerfelet beror på en konstruktionsblunder där tätningsringen rostar sönder på våra härligt saltade vägar! Detta byts ut för ca 3000:- (bak - båda sidor) och man får nykonstruerade tätningsringar (dessa nya ringar kom på -98:orna). Topplocksproblemet yttrar sig genom att kylvätska läcker ut mellan topplock och motorblock vid motorns bakkant. Det är gängorna till topplocksbultarna som är slut. Bultarna har på vissa bilar dragits åt för hårt från fabrik (sköts av robotar) där gängorna har skadats och med tiden släpper. På -98 är problemet sällsynt. Xenonljus på tidigare modeller än 2000 kan få problem och bli mörklagda! Reparationskitt säljes för 5000:-. Jag har en -97 och har 4 krockkuddar som standard. Vad gäller antisladd så är det inte riktig antisladd och då menar jag aktiv sladdhävning. Det är antispinn. Där du förhindrar hjulspinn på hjulen. Detta kan kompleterar med "Traction control" (ASC+T), som fördelar kraften till det hjul som har bäst fäste. Lycka till!! /NP |
|
| Problemet med topplocksbultarna gäller endast 528 inte 523. Iallafall enligt min lokala BMW-handlare/verkstad. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Samma motor. Men det verkar skilja en del på vad BMW återförsäljarna säger samt viljan att vara serviceminded Vi har haft EN 523 som läckte i bakkant.Carlssonbil Men att få ett vettigt svar av BMW i Örebro verkar var helt beroende av dagsformen i bland vet dom ingenting, det har vi aldrig hört osv.Vare sig det gäller gnällande dörrlister eller annat som ventilerats på detta forum.Krävs nog kostym har jag fått för mig. MVH Hasso |
|
Problemet med topplocksbultarna gäller alla 6-cylindriga motorer. Hoppas solen lyser på Er!! /NP |
|
|
OK, tack för alla kloka synpunkter! Bara att ge sig ut bland handlarna och börja pruta, alltså ;) Håller med många andra inlägg här på sidorna, visst finns det problem även med BMW, men känslan i körningen gör att det är värt en del! "Taking the long way home", som man säger... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.