|
|
|
|---|---|
|
Snart dags för vinteravställning av sjuan - men först en liten fråga. Märker ibland (ganska sällan) av vibrationer i ratten, som i regel inte bara kan förklaras av ojämn väg. I testprotokollet från bilfirman som jag köpte bilen av står "behöver balansering" på en rad som jag förstås aldrig lade märke till. Kan det ha något med vibrationerna att göra? Var får man en sådan sak gjord? Kostnad? Jag ska ställa av bilen inför vintern, är det vettigt att vänta till efter vintern eller är det något man gör en gång och sen förhoppningsvis aldrig mer? Wilhelm Svenselius | |
| Balansera alla hjul på en däckfirma. Det kostar väl en 200-300 kr ungefär. Om du gör det efter eller innan vintern kvittar. Lika bra o göra det nu så du blir av med felet. | |
Paap Reeder |
Står den inte uppallad utan på däcken så skulle jag vänta till våren. MVH /// Paap R |
|
En balansering kostar inga 200-300 i Sthlm iaf...snarare 600-700 (Örby Gummi) för 4 hjul...Skulle rekommendera att du tar bilen till en firma som kan mäta "vägtrycket" oxå,o be de dessutom att noll-balansera! Du får nog räkna med att allt detta kostar 1000-1500 men då blir det bra. Oftast är det stora fälgar 18" o större som e känsligast. Har du ballong däck så räcker det nog med en "vanlig" balansering. Om bilen ska stå avställd utan att vara uppallad så öka däckstrycket, jag brukar ha runt 3.8 bar i mina under avställningen....(19") |
|
|
Pratade med Perra precis - han tror inte att mina vibrationer beror på däckobalans eftersom de kommer och går, däckobalans skulle snarare leda till en konstant effekt säger han. Eftersom jag får problemet så pass sällan väntar jag därför med att göra någonting tills det antingen (a) blir mer konkret så att jag störs av det eller (b) jag har bilen inne på service av annan anledning. Tack för råden allihopa, ska komma ihåg det där med däcktrycket... Wilhelm Svenselius |
|
|
På de tidigare bilar jag ägt så har oftast obalansen i däcken uppkommit vid vissa hastigheter (runt 70 och 105)... så att det skall vara konstant tycker jag verkar konstigt? Däremot kan jag tänka mig att 7-serien är känslig för andra saker i framvagn osv som mycket väl kan orsaka obalans på annat vis! /M |
|
|
@W2k Jag har samma problem eller det börjar dyka upp. Jag misstänker att det är någon form av bussning. När jag bromsar så brukar det försvinna (inte alltid). Det kommer garanterat om jag skulle gasa lite extra, men brukar försvinna efter några kilometer på motorväg. |
|
|
W2k: Obalans är inte konstant. Som darklight säger så märker man av det mest i vissa specifika hastigheter, oftast runt 100km/h. Så.. konstant är den verkligen INTE ! |
|
| Jag gav en 50-lapp per hjul för o balansera här i LInköping i somras. Hos en liten lokal däckgubbe. | |
|
faktor: Bussning har väl inget med obalans att göra heller. Hur fan ska du kunna få vibrationer i bilen pga a sliten bussning ? Anledningen till att du inte känner av något när du bromsar är ju att du stabiliserar hjulet pga bromsoken trycker emot. |
|
|
Highway star: Klart man kan få vibrartioner av dåliga/spräckta bussningar , En dålig bussning på kardan så kan jag lova dej vibrationer .. Själv så hade jag riktigt knepiga vibrationer på min förra bil (camaro z28 ) och det slutade med bussningsbyte och vibrationer försvann... ? Mvh Richard |
|
| Jag har mycket svårt att tänka mig att det vibrerar i ratetn pga dåliga bussningar i exempelvis kardanaxeln, men men . Dåliga bussningar brukar snarare ge metalliska ljud än vibrationer. | |
|
Nej det kanske inte vibrerar i just ratten när en kardan bussning är dålig men de var som ett exempel bara.. Mvh Richard |
|
|
@Highway... Tror mycket väl att man kan få obalans i framvagnen av slitna bussningar eller glapp i någon led. Men om man inte kan det så är jag mycket glad för då blir det troligtvis billigare att åtgärda vibrationerna. Språkbruket "Hur fan ska du...." är inte riktigt passande.... |
|
| Är det inte obalans i hjulen är sannolikheten stor att framvagnen behöver justeras, det kan du ju lika gärna kolla upp på en gång när du ändå håller på. Större däckfirmor kan både balansera hjul o ställa in framvagn. | |
|
W2k menar säkert att obalansen inte uppstår alls ibland, medan den kanske uppstår vid en viss hastighet andra gånger. Varför det blir så kan säkert bero på många faktorer, så som slitna bussningar m.m. Slitna bussningar med helt perfekt balans på hjulet ger troligen inga eller ytterst sällsynta vibrationer. Perfekta bussningar med lätt obalans kanske inte märks speciellt mycket heller. Slitna bussningar förvärrar effekten av ett obalanserat däck, så troligen har W2k kanske någon bussning som är något sliten, samt något lätt obalanserat däck. |
|
|
Om obalansen uppstår "ibland" brukar det bero på att två eller flera hjul har lite obalans. I vissa lägen befinner sig obalansen i hjulen så att de "tar ut varandra" och då minskar/upphör vibrationerna och i andra lägen befinner sig obalanserna så att de förstärker varandra och då känns det mer...inte helt ovanligt att vibrationerna kan komma/försvinna efter man gjort en sväng på vägen, eftersom det förskjuter obalanserna i däcken pga att "innerhjulen" då får kortare rullsträcka än "ytterhjulen". Slitna bussningar/stötdämpare etc. gör att mindre vibrationer inte dämpas bort och då känner man fler vibrationer i bilen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.