AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.921

Bedrövad, fel på boxen elr vad? 325 -92

Sida 1 av 2
og
11
oglav
325i -92
´Tjäenare där ute..

är lite bedrövad här och tänkte förvissa er om mitt lilla problem ifall ni skulle ha några smarta råd och/eller tipps.

har problem med att den inte riktigt vill gå på 6ans cylinder,
gnista får den och bränsle kommer det men den vill till o bluddra lite och det blir i princip ingen skillnad om man drar ut kontackten till spolen på 6an..
om man däremot drar ut någon annan så går den bra mkt sämre så felet ligger alltså på 6an, men vad?

detta är gjort:

*tändspolar skiftade o kollade även prövat med spolar från en annan bil

*kompressionstest gjort.. utmärkta värden på samtliga.

*spridare skiftade o rengjorda o kontrollerat så dom öppnas/stängs

*tändstift skiftade utan verkan

*pedaltest gjort, skum kod: 1.1.1.1...... fel på boxen????

*kontackter rengjorda och sprayade, bla i datorboxen.

övriga tilläg:

*lambda värde för högt, resterande värden väl godkända elr vad man ska säga.

*motorn är utbytt från en 2.0 till en 2.5, möjligtvis att det är fel avgasystem men skulle det kunna framkalla såna här symptom?

*motronic boxen är den rätta för motorn kan också tillägas.

så nu behöver jag era smarta svar/teorier om det skulle kunna vara fel på boxen, elr vad annars?=7

parolof
ja kod 1111 finns väl inte eller? Skumt, har du mätt matningsspänningen till 6:ans tändspole?
og
11
oglav
325i -92
mm de som verkar så skummt.

nejj det har jag inte hur gör man det?

gnister slår det ju från stiftet så spänning får den väll så vad ska jag mäta?
parolof
har läst det nånstans, kommer inte ihåg var, tänkte om du får för låg spänning till spolen från boxen=svag gnista
parolof
kan vara 6:ans tändkabel också
og
11
oglav
325i -92
men vad är det som kallas tändkabel på dem då, kabeln från spolen till den där kabelbryggan?..
sen en sak ja funderade på igår, finns det någon tändmodul på dom här elr är det boxen som styr det också?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Insugs lekage nära 6ans cylinder, kanske packningen eller hål på nån slang som sitter på 6ans rör. Testa spruta startgas runt insuget medans motorn går. Om varvet ökar har du hittat läckan.

På Golfar är felet vanligt, då är det hål på slangen till bromsservot, den är ansluten till röret för 4ans cylinder.
og
11
oglav
325i -92
tack för tippset ska pröva det !. men hinner inte fortsätta felsöka förnst till nässta helg=7..
men om det är någon som vet om det sitter en tändmodul på dem här elr något annat som styr tändningen, elr om det är styrboxen som styr det också så tackar jag för såna upplysningar:)..
og
11
oglav
325i -92
jahh, har nu prövat o sprayat som fan med den där startgasen men det händer ingenting med tomgången..

vet itne varför jag vill tro att det är styrboxen det är fel på, kan man riskfritt skruva upp den o leta efter ev brända komp?

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det finns ingen separat tändmodul utan den är inbyggt i styrboxen. Det är ingen fara att öppna boxen. Blir sexans stift blött av bensin?

_______
//Niklas
og
11
oglav
325i -92
det blir inte helt blött men så blött så man märker att den inte riktigt förbränner ordentligt..

mätte idag upp matningspänningen fram till spolarna och fick en avvikelse jämte resterande, konstanta spänningen på 12v var bra och samtliga hade bra jord, men den tredje kabeln på 6an avek sig från resterande värden både i resistans och den lilla spänningen som finns i dem, så glad blev man att man kunde konstatera att det är där felet måsste ligga=)..

så sökte upp andra änden på kabeln o den sluta ju precis som du sa koni i kontakten till boxen, ohmade den och kabel är hel så bara att snoka fram en styrbox o pröva, ska skriva senare när jag fått tag i en och se om det var där felet satt:)..

tack för alla bra tipps, skitbra forum detta.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Troligtvis har det brännt tändförstärkaren för sjätte kanalen när den avviker från dom andra. Har du haft olja eller vatten i tändstiftsbrunnen på sexan?

Tror jag har kvar ett fungerande kretskort till en M50B25 utan vanos som jag har tagit kontaktstycket samt lådan ifrån om du ska prova att byta någon tändförstärkare.

_______
//Niklas
og
11
oglav
325i -92
jepp, de vad förra ägaren sa så skulle det ha varit vatten ändå upp till kanten och efter det hade den börjat gå såhär=7...

hmm, är lite ute med vad du menar med tändförstärkare:) dom sitter i boxen elr?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Ja, det sitter tre transistor förstärkare på varsin sida av kretskortet som är monterade på en kylfläns.

_______
//Niklas
og
11
oglav
325i -92
okej,ska ta o kika på dem när jag får tid, såg att du bor i kalix.
inte så långt härifrån så om det går bra för dig om det nu skulle vara dem som är felet om jag kan köpa nÅn av dig o prova byta?
og
11
oglav
325i -92
tänkte ta o fullborda tråden nu.
bes en bättre beggad styrbox montera den igår och bilen går som en klocka igen:)

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
gammal tråd, men med styrbox menas databoxen? Eller? "Tändmodulen" alltså.. "DME"

// MVH Jocke
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Någon som kan beskriva villken box det är som styr matningen till spolarna ? sitter den på h eller v sida av bilen ? finns ju en massa elektronik boxar under dessa locken. hur monteras den av ? bara dra den rakt upp ? har problem med att bilen bränner spolen på 5ans cyl.

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891

Min E34 Länk
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Min bil är en E34, såg nu att detta gällde E36 men placeringen är kanske densamma.

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891

Min E34 Länk
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Passagerarsidan, "under rutan" ungefär.

Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Ok ! så det är inte denna box som styr matningen till spolarna Länk

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891

Min E34 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.