|
|
|
|---|---|
|
Jag har bestämt mig för att köpa en 740 94-97. Tycker mig ha sökt bland alla tidigare diskussioner men blir inte klok på den stora skillnaden mellan dessa motorer. Visst, 20 nm men också högre bensinförbrukning, ändå verkar alla tycka att man ska sträva efter den större motorn, finns det någon annan skillnad? Frågan lyder alltså; är det värt prisökningen från 96 för dennes motor? Tack på förhand! Erik | |
|
Vilken modell som passar dig bäst kan egentligen ingen annan än du svara på. Personligen hade jag inte stirrat mig blind på om det var en 4.0 eller 4.4, utan tittat på bilen som helhet och tagit den vagn som fallit mig bäst i smaken. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Vet ingen anledning till varför 4.4:an skulle vara bättre än 4.0:an, men faceliftade E38:or har ju alltid 4.4:an, så det kan vara en anledning (dvs, folk tror att "4.4" är synonymt med "faceliftad"). Ren spekulation egentligen. Annars kan man ju helt enkelt dra slutsatse att 4.4:an måste vara bättre än 4.0:an, annars hade BMW inte bytt till den på de nyare bilarna. Så när som på vissa smärre, diskutabla, felsteg (Bangle!) är det ju ganska sällan som BMW förändrar sina bilar till det sämre. |
|
| En vässentlig skillnad är ju växellådan. | |
|
4,4 är så klart bättre än 4,0 på alla punkter, utom möjligen bränsleförbrukningen. Har förvisso inte kört E38 med 4,4, däremot 540i E39 och den kändes MYCKET mer bottenstark än min f.d 740i -95 (4,0). 4,0 saknar lite drag i botten för att få ordentlig skjuts på den ganska tunga bilen. Skillnaden upplevs som mycket mer påtaglig i verkligheten än på pappret. Mvh, Kalle |
|
|
Personligen är ZFHp30-lådan samt som Kalle säger bottenvridet andledning nog att välja 4.4 över 4.0. Samt ev. andrahandsvärde. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Vad är den väsentliga skillnaden mellan lådorna? Plastkule problem? |
|
|
Yes, och det underdimensionerade lamellhuset på där det lätt skapas övertryck vid snabb backning, vilket resulterar i sprickor. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Så på Min 740 -96 med 4,4 kommer finns inte plastkule problemet, Läste någonstans att det inte fixades förens 98. |
|
|
johanjohan, Korrekt. Om din bil är tillverkad före månad 09/1996 så har du ZF 5HP30 (och därmed risk för plastkuleproblem). Alla 4,4 har således INTE ZF 5HP 24, utan endast de som är tillverkade efter månad 09/1996 Mvh, Kalle |
|
|
OK, tack för det snabba svaret. |
|
|
Varning! Trådkapning på gång.. Det här övertrycket i lådan vid snabb backning, kan det fixas på något vis? Jag har läst något om byte av någon ventil men inte hittat nått verkligt matnyttigt i frågan.. //Magnus |
|
|
Tack för alla svar! Kan man via chassinumret se när den är tillverkad å på så sätt veta vilken låda som är monterad? Finns en bil som är väldigt intressant och den är det steptronic i men det spelar ingen roll eller? Har även chassinumret på den bilen men inget tillverkardatum... Det finns ju en uppsjö av bilar men man har ju inte tid att åka Sverige runt å kolla på alla. Erik |
|
|
Magnus, Det bästa torde väl vara att ge fan i att backa snabbt? :-) Erik, Tillverkningsmånad kan du kolla genom att slå in ditt chassienummer på följande site: Länk Mvh, Kalle |
|
|
Oj, vad läckert! Där fick man ju fram det mesta, inte lådan dock:) men tillverkningsmånad å den var 07, suck, då är det alltså strullådan på den bilen, två månader för tidigt :( Erik |
|
| Drivstofforbruket er likt ved normal bruk. Oppgitte data er testdata og har lite med virkeligheten å gjøre. Hadde ein 530iT med M60 og manuell kasse, har no ein 740 4,4l og bensinforbruket mitt er likt med den kjøring eg har. Til og frå jobb, 20km kvar veg pluss litt kjøring utenom. Sjekk her Länk ang forskjeller på M60 og M62 motor. Står på tysk men er litt å hente. | |
|
Erik, Oroa dig inte. Jag vill mena att problemen med 5HP30 är överdrivna, och funktionsmässigt så är det ju trots allt en superfin låda! Dessutom är den mycket kraftigare än ersättaren 5HP24 (tål 560 nm mot 440). Klen tröst om den rasar, men vi behöver ju inte ta ut sorgen i förskott :) De flesta jag vet har fått problem med sina 5HP30 efter att de bytt oljan i lådan.. Å andra sidan känner jag en (Asken) som körde 28 000 mil med 740iA -95, och regelbundna oljebyten, utan några som helst problem. Mvh, Kalle |
|
|
Precis som Kalle säger är det viktigt att tänka på att det är en självklarhet att det bara är de som har problem med ZFhp30 som man hör talas om. De vars lådor fungerar klanderfritt skriver knappast inlägg kring faktumet :) MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Kalle; Bytte dom olja på rätt sätt? Lådan måste ju vara kall för att få i korrekt mängd olja och det tar ett bra tag innan den blir det, ca2 dagar har jag för mig. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.