AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
458

har jag xakt miltal?

fl
79
flubbber
328 coupe -95
hur vet ja om min bil har gått så många mil som va mätaren visar.. om den e skruvad eller ej...

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det vet du inte.

Dokumentation osv men inget är 100% säkert, går att fiffla med allt.

fl
79
flubbber
328 coupe -95
ok ok.. ja för dokumentationen verkar stämma, men d e ju som du säger. man kan ju då aldrig vara säker. men verka vara en ganska seriös kille jka köppte den av. han jobba på bmw verkstad..

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jojo, men han behöver ju inte ha gjort något med bilen. Oftast skruvas bilarna innan de tas in till Sverige, om det är frågan om en import dvs. I Sverige/Tyskland.

Man kan ju ta reda på mycket fakta bakom en bil genom BMW själva, men som jag tidigare sa, man kan fiffla med allt. Men jag tror inte du behöver oroa dig så mycket, är skicket fint, motorn låter bra osv är det ju bara att tuta och köra.

Du har en 328:a från 1995, så mellan 15"-20" mil är en helt normal körsträcka, även uppåt 21-22" mil.

Min 96:a har rullat strax 20 000 mil, blir nog det till besiktiningen i november. Helt normalt. Bilar som har rullat 13-15" mil ska man se upp med, t.ex. en 325:a från 1993 med 14" på mätaren. Oftast nyimport. Ja, tjena. Men visst, det finns undantag. Men i regel så är det bättre att köpa en bil som har god dokumentation, servicebok + kvitton osv, ba skick men mer mil. Då är bilen ofta ärlig rakt igenom än att köpa en tveksam 14" milare och gjädla sig för att det står 14 203 mil på displayen. Det är helt oväsentligt.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ursäkta stavningen, det börjar bli sent nu..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Förhoppningsvis kollar man upp sådant innan man köper bilen. :-)

Det säkraste är att spåra bilens dokumentation bakåt, dvs titta i service-boken och kolla var servicarna är gjorda och ringa upp de aktuella verkstäderna och kolla med dem och se om de verkligen fått in den bilen under det datumet som står i serviceboken och hur långt bilen hade rullat vid service-tillfället och på så sätt skaffa sig en bild om huruvida mätarställningen stämmer eller inte.

Man bör även ringa upp tidigare ägare och prata med dem, viktigt att prata med de sista ägarna i importlandet och kolla hur långt bilarna hade rullat när de sålde dem.

Tänk också på att mätarintyg från BMW inte skall tas som en garanti för att bilen inte är manipulerad. Det är inga problem att manipulera ljusmodulen som ligger till grund för mätarintyget.

Däremot så kan du be BMW kolla i sina register på om de har fått in bilen (för t.ex. service, garanti-reparation, reparation eller liknande) vid något tillfälle och hur långt bilen hade rullat vid det tillfället. BMW kan mot en avgift även kontrollera sina register från import-landet.

Tyvärr finns det inte något enkelt svar på din fråga men jag hoppas att du fått lite mer att gå på nu.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.