AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.885

Ingen effekt vid fullgas

Mr
32
MrFiB
316i -90
Har ett problem på min 316.
När jag ger fullgas tappar den all effekt o går ner till somgång, men släpper jag upp gasen lite kan jag accelerera upp tillvarvstoppet.
Har bytt bränslepumpen för den kärvade lite och filtret med. Kan det va något fel med LMMen och isf hur testar jag det?
Kanske någon som haft samma problem???
Mr
32
MrFiB
316i -90
Ingen som vet något? Har sökt men inte hittat något.
NF
440
NFd
325im -87
Kanske det kan vara något med tändningen. Tex. när trycket ökar i cylindern
vid fullgas orkar inte gnistan hoppa över gapet i tändstiften.
För dålig spänning från tändspole, dålig kabel till tändspole,
tändspolen får inte tillräckligt med ström, dålig kontakt,
rotor skadad.

Nisse
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
kolla katten, så den inte är igensatt eller skadad. om det skramlar i den när du knackar på den så är den slut.

mvh Johan
Mr
32
MrFiB
316i -90
Ok, ska testa det ni nämnt. Hoppas att det är ett så enkelt fel.
Tack på förhand.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har liknande symtom på min 318.
Vid acceleration slutar den att dra vid 4500 varv, släpper man lite på gasen så kommer den såsmåningom igen och varvar fullt ut.
Jag har en annan LMM liggande, men har inte gjort mig besväret att testa med den ännu.
/Mats
Jag har precis samma fel på min 325i. Vid fullgasacceleration tvärdör den vid ca 4500 rpm, men om jag släpper upp gasen bara en aning går den förbi utan problem. Jag har bytt bränslepump, bränslefilterfilter, bränslepumpsrelä, luftfilter, rotor, fördelare, gummibälg insug. Men problemet kvarstår. Har gjort diagnos på vekstan men den registrerar inga felkoder. Jag är då trött på det. Trodde fram till nu att jag var ensam om det. men ni verkar heller inte veta vad felet är.

Vänligen Magnus

"Your Toyota is not fantastic"
Mr
32
MrFiB
316i -90
M-Mag2: Ja nu blev jag inte direkt possitiv. Var det på en BMW verkstad du gjorde diagnosen? Dom sa inget om det kunde va fel i databoxen? Du har iofs en helt annan än jag.
svintoleffe
Det kan även vaar fullgasgivaren som har sagt sitt, .? den givaren justerra när du har låg -mellan o hög gas, den sitter vi gasspjället.

Det kan även vaar lmm, som inte oki, . bara lite tips.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Mr
32
MrFiB
316i -90
Fullgasgivaren, hittade en spjällägesgivare på mekonomen. Är det samma pryl?

Spjällägesgivare 14-103216 810:-
svintoleffe
jag tror spjälllägesgivaren är samma sak, den sitter under spjället o är svart, det kan kasnke vara den som spökar.

Länk Bimmern
MVH Leffe
MrFib. Diagnosen gjorde jag på en BMW verkstad och de kliade sig i huvet. De kopplade t o m upp en bränsletrycksmätare och provkörde bilen. Vid det aktuella stoppet försvann bränsletrycket helt. Det enda som dom kunde säga vara att felet var något elektroniskt. Men det är inte databoxen för jag har prövat med en annan box och det hjälpte inte heller. Kan ingen BMW guru hjälpa oss? vi verka ju ha snarlika fel.

Vänligen Magnus

Mr
32
MrFiB
316i -90
M-Mag2: Har du kollat det som svintoleffe nämnde om givaren?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har även gjort diagnos på BMW utan att de kunde läsa ut något fel.
Sedan har jag köpt in en beg väl fungerande databox, komplett insug med allt för att byta pryl för pryl tills jag hittar felet. Har dock inte haft tid för detta ännu.
Har även haft funderingar på bränslepumpen medans katalysatorn är ett nytt uppslag.
/Mats
sorry - mitt inlägg kom av bara farten in på fel tråd.
Nej jag har inte kollat spjällärgesgivaren men det skall jag göra. Jag tror tom att självaste Bosse bildoktorn nämde att det var den när jag pratade med honom på bilmässan här i göteborg för två år sen. Snälla håna mig inte nu för att jag pratat med Bosse bildoktorn*ler*.

Vänligen Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.