|
|
|
|---|---|
|
Hej! vilket av dom 2 korten som sitter inne i kupen mot torpeden är "fläktstyrkortet"? har nämligen sett att vissa kallar det närmast torpeden med 2 anslutningar på vardera sida "fläktstyrkortet" och vissa säger det till kortet med en anslutning... vilken funktion har vardera kort och vad heter vad? Har problem med att bilen drar tjuvström. det började med att den drog ca 70mA varvid jag ryckte säkring 20 och den gick ner på nästan 0 så då var jag och ryckte ur anslutningarna till kortet närmast torpeden (det med 4 färgade anslutningar) med säkringen i och då gick den ner på 0 så därför bytte jag kortet och det funkade i 4 dagar sen kom nästa tjuvström på hela 3A och det har fortfarande med säkring 20 att göra men vad,därför funderar jag på om det nu kan vara nästa kort?(vad det nu heter?) värmeventilerna har jag provat att koppla bort så dom är det inte... jag har luskat mig fram till att det även kan vara fel på: chime module som jag inte vet vad det är? (om det nu inte är nått av dom 2 "fläktstykorten"?) Park heating vent relay box: var sitter denna reläbox? Relay module Pin #6 conn x258: nån som vet var denna sitter? Blev lite mycket men hoppas nån har lust att läsa och förhoppningsvis komma med några svar/ide'er? Tack på förhand! Mvh Andreas | |
fjamsetramsa |
det är det kortet som liknar ett svärd...närmast växelspaken |
|
Jo men vad heter det andra då? Mvh Andreas |
|
|
min egna teori är att kortet med en anslutning är fläktregleringskort medans det andra styr allt som har med luftkonditioneringen att göra spjäll etc eller? vilket av korten styr spänningen ut till värmeventilerna? Mvh Andreas |
|
fjamsetramsa |
det är ju oftast det sk svärdet man bytar om man får problem... |
|
har nu varit och sökt ytterligare... drar jag ur det kortet jag nyligen bytt alltså lossar anslutningarna (4st i olika färger)går strömmen ner från 3A till 170mA mest tydligt på den vita kontakten,märkte också att om jag har den ikopplad och rycker ur kontakten vid värmeventilerna så går den ner med lika värden(har svårt att tro att just det kortet kan vara boven då jag nyligen bytt det).... men drar jag ur kontakten till det så kallae "svärdet" händer det ingenting så hur kan det vara fel på det då? även med alla dom sakerna urkopplad har jag en tjuvström på ca 170mA och rycker jag säkring 21 som det står ladenstecksdose på så går den ner på 30mA så det är även nånting där som ligger och drar... har varit och ryckt i allt möjligt men utan resultat så jag vet inte var man ska fortsätta, vet att fler har haft problem vid just dessa säkringar alltså 20 och 21 har ni hittat vad som var felet för er? nån som vet nått om grejerna jag nämde i första inlägget? Mvh Andreas |
|
| var är alla idag:) | |
|
nån som kommer på något idag då:) har nu provat bägge korten och den drar 3A med båda men det mesta försvinner om man rycker kontakten vid värmeventilerna... kan det ha nått att göra med "svärdet" iaf? eller är det fel på båda korten? Mvh Andreas |
|
|
Nu har jag tagit lös och öppnat locket på svärdet och kan inte se nått fel med blotta ögat iaf... men om något är trasigt i det kan det då i sin tur gå genom andra kortet och ut till värmeventilerna...verkar långsökt men om nån varit med om att just svärdet gjort så att det ligger konstant ström över värmeventilerna så kan ni ju tjoa till... skulle vilja testa en annan IHKP modul(som jag fått reda på att den heter den med 4 anslutningar som sitter närmast torpeden) men lite osäker om jag törs det kan ju brännas lika fort om det är nått annat som är problemet... Tacksam för hjälp... Mvh Andreas |
|
|
Svärdet har väl bara med strömförsörjningen till själva fläkten att göra? 12 volt in, och sen 0-12 volt ut beroende på hur man ställt reglaget. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Hejsan! Ja jag det är så jag tänkt också men ska jag då fortsätta med ytterligare en IHKP modul eller är det nått annat jag bör kolla upp så man inte bränner den av nån anledning? på länken nedan ser man kretskortet på IHKP modulen men jag är lite dålig på tyska, varför markerar dom de 2 resistorerna på 120ohm vardera med röda pilar? Länk Mvh Andreas |
|
| IHKA heter den till och med:) | |
|
Jag hittade en översättare till engelska och texten ovan bilden betyder så här: for badcontacts examine at the red arrows så nu ska jag ta och kika närmare på dessa... 12 inlägg varav 9 mina egna:) Mvh Andreas |
|
|
Här är översättaren iaf: Länk |
|
|
Inte där det var fel iaf...får nog prova med ytterligare ett kort då... Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.