|
|
|
|---|---|
|
Hej, lade ut min BMW 520i Touring på annons och fick svar från en kille som hade en 540i som han kunde tänka sig att byta mot min BMW. Första spontan reaktion var väl; Javisst! Eller vad tycker ni? Den extra kostnaden i soppa och försäkring kan jag leva med, så det kan vi bortse ifrån. Men hur ter sig 8an mot 6an, är den mkt dyrare och krångligare att underhålla och serva. Han bil finns hade rullat dryga 10.000 mil vilket låter ruggigt lite för en -93a, medans min -96a har rullat drygt 15.000. Skicket på våra bilar uppskattar jag vara detsamma att döma av det han säger, hans är dock mer utrustad. Vad bör jag tänka på om jag ev. åker och kikar på bilen. Kan tillägga att jag har satt ut min 520 för 70tusen kr (extremt bra skick i kaross & motor, NYA sov-däck) medan hans bil ligger ute för 54tusen kr. | |
| Betalar han 16 lök emellan så är det väl okej! | |
|
För att en 540 - 93:a ska vara värd 54 000 kr så måste den vara riktigt fin. Sedan angående 10 000 mil, det låter ovanligt lite för en 93:a. En E34 som har rullat 10 000 mil bör vara snuskigt fin, såvida den inte är misskött och då är den inte värd några 54 000 kr. Mitt tips, lita inte på allt som sägs, utan kontrollera och bekräfta allt, så blir det inga onödiga överaskningar senare. kolla alla papper noga, ring till tidigare ägare och verkstäder som har servat bilen och fråga. Ring BMW och be om hjälp med att kontrollera miltalet, har det gjorts några garantireparationer på bilen, i så fall när och hur långt hade bilen rullat då och så vidare. Visar det sig att mätarställningen stämmer så är det ju verkligen något att satsa på. Har den rullat längre eller har bristande dokumentation så är ju läget annorlunda. Vad du bör se upp med på en 540 kan du läsa om i begagnat-guiden, kolla under E34. Vad gäller servicekostnader så kan denna länk belysa skillnaderna: Länk Reservdelarna brukar oftast vara lite dyrare till 540 än vad de är till 520. Lycka till! ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Tack för snabba svar från er båda! Ifall jag kan få det till att behålla min stereo samt mina nya sov-däck så har jag "tjänat/sparat" in mellanskillnaden mellan våra bilar och då känns det som ett grymt byte, ifall hans 540 är i så bra skick som han säger. Ska kolla med vv idag och se vilka ägare som varit reggade här i Sverige. Enligt honom ska det vara 2 st, inkl han själv. En gammal gubbe som imp. den 95 och sedan sålde den vidare i våras. Bilen är tydligen "missreggad" vid importen och står i papprena reggad som en BMW 5H. Detta gör att f-bolagen försäkrar den som en enklare 5-serie. Låter som bara fördelar, men annan kanske har andra synpunkter? |
|
|
Utan att ha sett den, 540in så brukar man betala ca 45000kr för sådana 93or typ rostbefriade, servad som den ska och i ett allmänt fint skick! Men går det att styrka att den rullat 10000mil och i ett allmänt mkt bra skick borde den lätt vara värd 50000kr då detta är exeptionellt fär en E34 överhuvudtaget. |
|
|
BMW 5H = innebär att är en 5-serie, det är inte specificerat vilken 5-serie det är. Behöver inte vara något fel, har sett att vissa bilar är reggade så, varför vet jag inte men jag tror att det har med dokumentationen från importlandet att göra. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Bara för att "avsluta" tråden... Idag åkte jag och fru, barn och bilkunnig kompis upp till killen som hade 540n för en liten inspektion och provkörning. Det visade sig att hans bil hade fler skönhetsfel än min, bla. såg det ut som om någon pepprat grillen med småsten så den måste lackas ganska omgående. Lite rostbubblor fanns oxå men dock på ställen där man inte ser dem. Motorn var i mkt fint skick, inte lika tvättad som min motor men väldigt fin ändå. Inredningen var klart godkänd, skinnklädseln var i mkt god kondition. Jag var lite rädd för att den skulle vara sliten o sprucken, men icke. Träinredningen var matt så den bör poleras upp, annars inget att klaga på. Provkörningen var som att åka bergodalbana, helt galet! V8an blir helt vansinnig runt 4000 varv! Sjukt drag! I 90km/h ligger motorn runt 1500 varv, underbart! Ja, ni som kört 8orna vet... =) Så visst bytte vi! Han blev nöjd över min bil och jag över hans bil. Jag fick som jag ville, behålla mina nya däck och min stereo så jag är en väldigt nöjd 540-ägare just nu. Tack till er alla som svarat så syns vi på vägarna! |
|
|
Gratulerar till den nya bilen! V8 + aut är en fröjd! 3000 rpm i 160 km/h hade jag med min gamla 530ia V8, kan tillägga att det kommer garanterat att bli fler V8:or i framtiden. Det du behöver göra nu är att kontrollera oljepumpsbultarna! ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.