AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.031

Fjärrstart av motor

7
Påke
540IA-99
Jag undrar om någon har lyckats att koppla så att man kan starta motorn med orginalfjärrkontrollen , tex med knappen för att öppna bakluckan

Amethyst
Okej, vill du ha billigaste möjliga fjärrstart så gör så här! "har gjort det själv på en Scorpio" Vid öppning av centrallåset så får du en plus signal på ena kabeln, denna tar du att styra ett relä som ger ström till tändningen. Sedan tar du samma ström till ett 12v tidsrelä som kostar ca 150kr på Elfa. Signalen från tidsrelät drar du genom ett relä som får signal från handbromsen så att strömmen endast går vidare till startmotor i 0,5-2sek "beroende på inställd tid" när handbromsen är dragen. Kostnad totalt ca 250kr med lite kabel medräknat. Nackdelen som man får leva med är att bilen alltid startar oberoende om du ska ta ut jackan eller köra iväg, jag resonerade att i 99,9% av fallen jag låste upp min bil så skulle jag iväg.
Mejla gärna för mer ingående beskrivning om något var oklart.

Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
hehe, uppfinningsrik du amethyst!
gäller att komma ihåg att INTE lägga i växeln när man stannar bilen bara!:)
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Låter som om man inte skall göra detta på en manuel låda, bara på automat. Vilket verkar passa Påke bra.

Även om man är perfekt själv och lägger ur växeln så kanske någon lånar bilen och glömmer det.

/chni
Amethyst
Självklart kan man sätta en microbrytare för växelspaken på manuella lådor så den ej startar när spaken ej är i neutralläge.

Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Länk
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Det är klart... Tänkte inte på det.

/chni
7
Påke
540IA-99
ok det låter vettigt med att ta signalen från centrallåset, men eftersom jag har en signal för att öppna bagageluckan så kan jag väl använda den?
Om jag först larmar av och sen "öppnar bagageluckan"

Amethyst
javisst, har du fristående signal så slipper du problemet med att alltid starta bilen. Bara att ta den istället för centrallåset. så kan du sätta ett relä från centrallåset istället som inte släpper igenom signalen från "bakluckan" om inte bilen är upplåst.

Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Länk
Amethyst
Just det vet inte om du har denna funktionen på din bil Länk men har du det så ska du absolut styra ett relä med den strömmen, eftersom att lampan slocknar när motorn startat så slipper man att startmotorn går nån 10dels sekund för länge.

Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Länk
mi
13
mirswe
528i Touring -99
Hej,
Om någon är intresserad av larmsystem som impar så låt installera MaxControls system på bmw.
Den har en fjärrkontroll med display.
Funktioner: 1000m räckvidd m radiosignal, motorstart, kapskydd, inbrottsvisning på display, kupe temp, distanslåsning mm

Har funkat utmärkt på min bmw....helnöjd!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.