|
|
|
|---|---|
|
Lämnade glatt in Compacten för byte av hjullager kontaktade idag verkstaden och de hade inte lyckats med bytet för de saknade verktyg. När jag lämnade in bilen lät det som att det inte skulle bli några som helst problem. Måste jag nu vända mig till BMW? För om jag kontaktar nästa icke-BMW verkstad så kommer de säkert också säga att det går bra... men fixar dom det? Lyckligtvis kommer den här verkstaden inte att debitera mig någonting vilket känns skönt även om jag helst sett att arbetet var klart så man kan åka obehindrat med bilen. Hur länge har ni kört med missljud utan att det totalskurit? Mitt ger lite svagt brummande och fäller man ryggstödet låter det något mer i 70-90 kmh. Stereo på svag volym gör att man inte hör någonting, vet att det är en dum fråga... men kan jag åka 40 mil i helgen? //Stenback | |
|
Hade det varit ett framhjulslager så hade iaf inte jag kört speciellt långt med ett dylikt,men det verkar på din beskrivning att det är ett bakhjulslager vilket gör det mindre farligt att köra... Hur länge det håller är ju en gissning, men jag tror att 40mil inte är några problem alls(av egen erfarenhet,JAG har kört betydligt mera än 40mil med dåliga/"brummande" hjullager kan jag ju säga). Visst,skär den på axeln så blir det ju dels "tvärnit"+att du blir en trafikfara då+att reparationen stiger i kostnad+att du blir "strandsatt"...Men inget jag tror hinner hända på dessa få mil.. Rätt av dig att försöka byta så snart som möjligt..Men jag tror som sagt att det inte blir några problem alls för dig på "ynka" 40 mil. OBS! Jag rekommenderar INGEN att köra med dåliga hjullager tro inte det,utan detta skriver jag bara pga vad jag gjort utav egen erfarenhet,därmed inte sagt att det är riskfritt eller "förnuftigt" att göra så :) Mvh Janne. |
|
|
PRova ring Bil&Motorteknik de kanske kan hjälpa dig de är iaf duktiga och kan BMW 087110687. Borde int vara problem att köra 40 mil. Asken |
|
|
När det börjar låta som gruskross så avråder jag från brukande av bilen tills lagret är bytt. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Janne T: Visst är det ett bakhjulslager det rör sig om och som du säger så känns det inte lika farligt när det är bak istället för fram. Som statusen är nu är det knappast gruskross. Jag tycker dock att det låter värre nu sedan verkstaden gjorde ett försök. Jag har inte tänkt köra 40 mil nonstop utan det blir 25 mil på fredag och 30 mil på söndag. //Stenback |
|
|
Enligt uppgift behövs ett specialverktyg (33 4 400) för att få bort inre lagret, så kolla att "din icke auktoriserade verkstad" har det verktyget.... Mycket mer än 1,5 timme skall inte själva bytet ta enligt BMW:s uppgifter, så det blir nog ändå inte så dyrt att göra bytet på en auktoriserad verkstad.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Tack för informationen, är det där BMW's artikelnummer för verktyget eller vad? Eftersom jag redan har köpt hjullagret på Mekonomen för 499:- så får jag ju köpa ytterligare ett hjullager om jag anlitar en auktoriserad verkstad =(. Första verkstaden var "KWB Car Auto" på Arlanda, jag jobbar på Arlanda så det verkade smidigt... Har kontakt med Norrtulls Bil & Motor och de verkar kunna fixa det. //Stenback |
|
| måste man ha de verktyget för att lossa hjullagret? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.