AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.210

Motorjournalister kan ibland

Helga
Året var 1984 - tror jag - när jag första gången blev riktigt intresserad av BMW.
Läste en krönika/reportage i en biltidning, kommer inte ihåg vilken eller vem journalisten var, men han skrev följande:
" Att ta på sej en tadelfri struken skjorta och sätta sej bakom ratten på den nya 320i E30 gav vällustiga rysningar i ryggraden.
Inte minst när man körde genom dom gröna kullarna"

Förmodar att det är många som inte varit i kontakt med det gamla ordet tadelfri men det passade som handsken i reportaget.

//Helga
Helga
Måste tilllägga att bilder var med på en vit och en röd 320 som körde bland dom gröna kullarna. Förmodligen i Bayern men kunde lika gärna varit i Skottland eller varför inte Brösarps backar!
Och man insöp allt i reportaget. En rak spinnande 6.a på 125 hk. Mumma.....
Eltaklucka, lättmetallfälgar, däck 195x60x15 och den mycket fräsiga instrumentbrädan som i mitt tycke fortfarande är helt modern!!

//Helga
:D Härligt!

Mvh,
Kalle
Lovely! Så underbart beskrivande!
Jag har för mig att det stod "otadligt struken skjorta" d v s oklanderligt struken skjorta. (Vet inte vad tadelfri betyder.) Det var en test i Teknikens Värld.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Autopower är bra på många sätt, jag som är invandrare hade aldrig hört ordet otadligt förr, man lär sig alltid något nytt på AP! :-)

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Helga, är du riktigt säker på att 320E30 1984 på bilderna hade 15", jag är nämligen rätt säker på att det var 14"
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Abbe:

Jag som e´ "svensksåld" hade heller aldrig hört ordet förr
så du e´inte ensam..

Mvh Jimmy
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Ps Gillar din M3´a skarpt !!! Ds
Helga
Hehe....minnet sviker ibland och "utvecklingen" går fort. (tack Jörgen)
Visst var det 14" fälgar och visst heter det otadlig = oklanderligt.
Men det var minst 20 år sedan och det fanns inte så många biltidningar så det bör ha varit Teknikens Värld.

Men ordet otadlig tyckte jag var/är så beskrivande och tänker på en vit bomullsskjorta.

//Helga
Helga
Och tack FRIFART var man nu hittar det.

//Helga
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
oss kalenderbitare imellan.. tror helga menar E36an faktiskt...
sitter med Teknikens värld nr 12/1991 sid 32-41 test av hela 3-serien E36 skivet av Calle Carlquist.... sedemera chefredaktör av nämnda tidning.
jag citerar:

"Med BMW:s 3-serie har det alltid varit något speciellt. Jag har visserligen aldrig ägt någon och kan inte svara för den kvinnliga delen av dess publik - och den är inte liten - men jag känner få bilar jag hellre kör nyduschad, iförd en lätt byxa av linne, en otadligt bomullskjorta med kort ärm, nyborstade skor och - inte minst - pånyttfödd plånbok strax efter löning"

Calle var vad jag vet tidigare svenskalärare innan han började skriva om bilar och kunde hantera de skrivna språket skickligt vilket han besvisade många gånger inte minst här..

BMW CS #5139
Helga
Nix jag menar E30 och det var mitten 80-talet. Jag ägde Saab Turbos på den tiden och intresset för BMW väcktes med just det repotaget.
För våren -89 så hämtade jag ut en E34 525i :-)
Kan det vara så jäkligt att journalister har lite gamla texter som de dammar av ibland om det skulle passa sej.
Aftonbladets website "kopierar" ju av AMS.

//Helga
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Har tyvärr inte tidningen kvar, men någon gång i början av 90-talet begtestade Teknikens Värld en klase E30 (från 316 till M3) och beskrev känslan att köra 3-serien som "att ta på sig sina väl ingångna favoritskor".

Don't dream it, drive it
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har ett liknande nummer (Teknikens Värld) där E30 320i testades mot E30 323i, man konstaterade då att skillnaden från 320i till 323i inte var var så stor och att priset inte var värt det. De äldre 320i E30 från 83 presterade 0-100km/h på 9,6 sekunder och toppade 196km/h, medan 323-E30 från 83 presterade samma på 8,8 sekunder och toppade 204km/h. De tycker motorn var silkeslen och väldigt mjuk, gången var också mjuk och skön, bättre än 323an som var betydligt hårdare och inte var märkbart rappare. (Jag ställer mig något skeptisk och anser att de inte testade bilarna helt ut.)

Det bästa numret jag har är Automobil från 1983 där 323E21 Exclusive testades, 1,2l/milen, huga men med underbara och underhållande köregenskaper placerade testlaget den som en given klassiker. Undrar om det finns många sådana kvar?
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Tretretti: Det var inget begtest det var en test av hela dåvarande 3-serien.

/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.