AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
860

325i 92:a PROBLEM behöver hjälp...

Tjenare på er därute i beemerträsket...varit där ett par gånger nu hehhe.....

Nu till mitt problem:

När ja startar bilen på morgonen på kvällen på dagen ja vilken tid på dygnet som helst o varm som kall så startar den DIREKT utan problem..
MEN vid kall motor går den jämt o fint..sedan när den närmar sig drifttemp. så börjar den svajja på varvtalet upp o ner som en liten blådåre..detta försvinner ibland när man kör o den funkar perfekt i ett par timmar..sedan igång med samma sak igen..VAD e problemet..
Har mätt lambdan den va drygt 1.0 de som iinte va bra va HC som låg på 300..alltså urdålig förbränning..kan det va så enkelt att stiften e slut??
(HHmm börjar se ut som en roman ju!!*ler*)
Har rengjort tomgångsmotorn,vevhusventilationen inkl. "saken" i framkant på toppen..startgasat allt i insugsväg utan resultat så inget läcker eller drar tjuvluft...OM ni nu orkade läsa allt detta så snälla svara med ett seriöst inlägg..

Mvh K.A.N Lite von BMW

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hmmm, ja, stiften skulle jag nog byta, men jag tror inte svajande tomgång har med stiften att göra direkt. Det brukar vara så arr lambdasonden är slut, eller på god väg, då får man liknande problem. Har du möjlighet att läsa av motorns felkoder så kommer det garanterat finns felmeddelande som hänvisar till lambdasonden. Om det är fel på den dvs.

Om du kan beställa den från en verkstad brukar det bli billigare än att köpa från BMW själva, jag tror jag betalde 1380 för min orginala lambdasond till min 325:a (92:a också) nr jag hade liknande problem. Byt den, nolla styrboxen och då ska det vara löst skulle jag tro. Annars kan ju tjuvluft ge sånna effekter som du nämner men det är ju redan kollat så nästa steg är väl å byta den skulle jag tro?

Märker du onormalt hög bränsleförbrukning?
Hur långt har din bil rullat?
Är luft filter och så fräscha?
stiften utbytta..såg ut att vara brända...dvs.bruna på överdelen o kolsvarta...bilen gick perfekt i 3 mil sedan svajjig igen..
drar runt 1.8-2.2 litermilen...har rullat 26000mil
nytt filter...alla slangar genomgångna o kollade..

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hehe, med så pass hög förbrukning så är det ju definitivt någon vajsning. Jag tippar på att din lambdasond är kass, för då uppstår det liknande problem. Jag skulle byta den snarast möjligt för att inte riskera att ha sönder katten. Annars kan felet också bero på Lmm:en, men börja och byta lambdan, kostar 1500 ca, snåla inte in på denna genom att köpa pirat. Nolla styrboxen genom att koppla bort batteriet över natten eller ta + polen och - mot varandra. Om felet kvarstår så skulle jag få det kollat på verkstad via DIS eller så.
Hej MD hur menar du +- mot varann skall man brygga över på batteriet eller vad.. kortsluta det ?? låter lite riskabelt tycker jag !

Bimmer
Pa
124
Pakko
530D -06

nej det ska man inte göra! han menar nog att du skall koppla lös kablarna från batteriet och sätta ihop dom, utan något batteri ikopplat alltså.
Ok pakko vet du om det fungerar... jag har nämligen bytt lamda och tänkte försöka nollställa datorn jag får väl prova

Bimmer
nollställ genom att ta kablarna från batteriet o slut dom mot varandra vänta sedan 30 minuter inna du sätter tillbaka allt o låt sedan bilen gå på tomgång tills drifttempen e nådd..sedan e det som vanligt igen...
tydligen så man skall nolla boxarna enligt en viss känd ICKE BMW verkstad som e en sk fristående verkstad med BARA BMW mekaniker i....

Ok låter lite konstigt vad är det som händer när man för ihop plus och minus är det nån lite ström kvar som ja jag fattar inte men jag är väl trög kanske ... är det ingen risk att man pajjar nått? det är ju väldigt känslig elektronik

Bimmer
hmm kanske finns det ngn slags spänning kvar som kommer ut fortare om man gör så..inte vet ja men det låter rätt dumt enligt mig iaf...låt skiten stå utan batterispänning över natten så blir det nog en fin nollning...

Nu till mitt problem igen....lambda skall bytas i nästa vecka....
Vad kan det va om inte lambdan ställer till det??
Funkar som sagt perfekt vid kallstart....sedan kinkig när den blir varm...ibland känner man att den vill tveka pyttelite vid vissa varvtal..2000 o vid typ 3200 varv...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.