AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.902

kan man laga en kylare?

bm
66
bmwa
E38 750 -1996
bmw säger att jag behöver en ny kylare o kanske en ny termostat, allt detta för det bra priset på minst 8000 kr

så min fråga är om det går att laga en kylare med en liten läcka?
0,5 liter per vecka tappar den.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Till gammelbilar kan man ibland använda sk kylarcement, är dock osäker om det är bra på en modern bil, det kan sätta igen andra kanaler än själva läckan också.

Annars kan du kanske leta efter en "ny" kylare på skroten.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Byt kylare inget annat att rekomendera.

Håkan
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Bosse bildoktor säger att man kan knäcka ett ägg i kylaren.. har jag för mig.. ;-)
Visa användare
183
lier
320ia -94
Det finns ett märke som heter Omega dom har en produkt som kallas flytande kork. Och den funkar hur bra som helst ,om det är en liten läcka.
Värt att prova i alla fall.
Häller du i "tätningsmedel" i en E38 kommer nog kärvande vattenventiler till värmen som ett brev på posten, och en extra kostnad på 2600:-
stick till din lokale kylarfirma så byter dom ut cellpaketet åt dig, om kylaren är i ok skick i överlag så kan dom löda igen läckan åt dig!!!

___
Mvh
Patrik N.
Visa användare
183
lier
320ia -94
Omega 101 KYLARTÄTNING ”FLYTANDE KORKEN”

Direkt permanent tätning av läckande kylsystem

Flytande korken tätar alla varma kylsystem i mycket lång tid.
Smörjer, mjukgör gummi och förhindrar fortsatt rostbildning.

Kylsystem, Motorgods, Topplockssprickor, Pumpar
Metaller, Plast, Gummi etc, Blandningsförhållande 1:30

Smörjer - Rostskyddar - Tätar - Alla material

Finns på www.smorjteknik.se
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kylartätning ser jag som en ren nödlösning då man måste köra vidare några mil för att sedan kunna reparera kylaren ordentligt (och spola ur kylsystemet grundligt....).
Jag skulle INTE rekommendera någon form av kylartätning som man slår i kylarvätskan, eftersom den garanterat kommer att proppa igen delar av kylsystemet som man inte vill att den skall blockera (t ex kylkanaler i motorn eller värmeventiler i kupévärmesystemet).

Moderna kylare brukar vara så tunna i godset att det är svårt att laga med lödning eller dylikt, detta gäller inte minst originalkylare av aluminiumlegering. Det finns kvalitetskylare som inte är original, som faktiskt kan vara av bättre kvalitet genom att de är gjorda av kopparlegering i stället för aluminiumlegering... Brukar dessutom vara lite billigare! :o)

Skulle tro att bästa lösningen när allt kommer omkring, ändå är att byta kylaren.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag skulle tveklöst byta kylaren istället för att experimentera med mirakelmediciner.

Mvh Johan
jag hade någon gammal lagning i kylarn på mercan jag kuskar runt i, likafullt förbannat förlorade jag vatten konstant, och inte nog med det, hela kylarskrället var tätt, med undantag för liten cirkulation längst upp ca 25%av kylaren, resterande 75% var heltätt trots intensiva spolningar, det fanskapet åkte på tippen o kastade i en ny kylare, farsan hade samma bekymmer fast han rengjorde sin med kaustiksoda, då fick han problem, den kylaren fick nytt cellpaket. allt detta åstadkommit av _kylartätning_, skiten hade dessutom kommit in i motorn så renspolning var ett faktum

___
Mvh
Patrik N.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Som sagt ovan byt cellpaket!
Det gjorde jag på min 3.0S och det kostade 1500 kr i slutet av 90-talet. Det har säkert blivit en del dyrare men du får i alla fall en kylare likvärdig med ny för en bråkdel av BMW-pris. Även då kostade en ny kylare på BMW runt 8000 kr.

Per L
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
E38an kylare har plastgavlar och det är "standard" att dom går sönder.. bara att byta kylare..

BMW CS #5139
I programmet "Mythbusters" på Discovery Channel så reparerade dom kylare med Ägg. Funkande bättre än med ett av de ledande typ "KylarCement" medlen.

Jag skulle dock aldrig hälla ägg i "motorn":)

Länk

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
bmwa: Du bor i Skåne hör med Malmö Bilkylare Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
En ny kylare kostar knappast över 3000:- kolla med Länk
Kaustiksoda skulle jag inte rekommendera eftersom det finns gott om aluminiumdelar i motorn, och inte minst i nyare kylare. Den starkt basiska luten kan lösa upp metallen och skapa nya problem, brukar stå på förpackningen också.
Mythbusters har nog lite underhandskontakter med Bosse Bildoktor....)
I början var programmet riktigt bra, men som så ofta är det nåt kommersiellt som tar över efter en tid, kvantitet hellre än kvalitet tyvärr. Mycket av deras experiment är både livsfarliga, innehåller faktafel och skapar nya myter tyvärr. Det var bättre förr...) Men det kan vara rätt underhållande, och till sist ska de ju bara ladda på med TNT tills det går över styr....
Samma sak med djupingarna på American Shoppers, i början fanns det lite underhållningsvärde, sen det blev kvällsserier med repriser så framstår de som pinsamt dåliga skådisar...
Gled vi bort från ämnet? Jupp!

FP
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Det dumma är att lite modernare kyl är gjorda i aluminium med plastgavlar. Om du tittar på gavlarna är det "flärpar" som är vikta och pressar ihop gavlarna på dom. Efter årens lopp så har gavlarna expanderat ut och in (små små rörelser) och till slut nött ut spänsten i flärparna. Därför kan det lätt säga "flopp" i ett kyl som för övrigt ser helfräscht ut, bara för att flärparna är uttänjda och inte orkar hålla ihop gavlarna. Tyvärr inte så mycket att göra åt, utan köpa nytt som gäller, eller möjligtvis ett inte allt för gammalt begagnat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.