AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
712

FORT! Behövs ny bussning vid länkarmsbyte fram på E30?

Ska ut på långresa imorgon med min E30 och måste byta länkarm innan dess, då läste jag med förskräckelse att det behövs en bussning också som inte går att återanvändas!
Detta renderar i lite panik för min del då jag inte har någon ny sådan, utan bara själva länkarmen.

Behövs den eller kan jag i lugn och ro skruva ner rapplet?

MVH Johan - www.compello.se
Hälge
En ny gummibussning behövs i slutänden av länkarmen, kan vara knepigt att kränga på den. Den skall dessutom sitta exakt rätt monterad.

Hoppas du menar den främre länkarmen? det finns ju även länkarmar bak.
Är länkarmen som spindelleden sitter på.

Hälge
Ok, då är det den främre, då behöver du GARANTERAT en ny bussning. Det går ej att ta bort den gamla utan att förstöra den.(spara konsollen)
Köp en ny länkarmsbussning, fanns förr att köpa hos bl.a Biltema.
Se till att få den på exakt samma ställe som den gamla, samt att bussningen pressas in åt rätt håll. Annars blir det big problemas.
Ahh jävla helvete va sur jag blir... Varför kunde inte äggen på BMW verkstan kolla det när jag sa att jag behövde en spindelled. FAAAAN!
Aja, blir till att låna farsans bil nu när man ska åka iväg på jobb dårå och beställa powerflexbussningar.

Satan i helvete va less jag blir.

Hälge
Har du köpt en ny länkarm? eller har du pressat dit en ny spindelled på den gamla? Vart ska du montera Powerflexarna?
Har köpt helt ny länkarm eftersom att man inte kunde köpa lös spindelled på BMW. Fick underkänt på spindelleden när jag besiktigade den.
Powerflexbussningar blir det runtom hela bilen, speciellt nu när jag behöver en bärarmsbussning så är det ju lika bra att beställa alla.

Hälge
Att montera Powerflex på främre länkarmen är nog ej så lyckat, den ska normalt röra på sig (Flexa) när man styr.

Har en kompis som tidigare monterade Poerflexbussningar i stort sett runt om hela bilen, E30. Den vart så extremt styv att han sålde den efteråt. (Gick inte att åka i) Det finns många som klagar efter att de monterat powerflex. Dessutom får man väldigt ofta fel sorts bussning från leverantören.
Hmm... det va ju inte så bra. Fast ska man åka snabbt på bana så ska man ;)
Men menar du att styrningen blir sämre med powerflex på länkarmen då?

ew
189
ewert84
320ik 88
Jag kör med Powerflex runtom och jag måste säga att komforten har blivit sämre
men jag klagar inte på det då komfort och väghållning är motsatser

Det fungerar alldeles utmärkt med Powerflex till främre länkarmen
en Powerflex busning är inte stum utam flexar med mindre rörelser

Jag har beställt alla mina busningar från Bildelsimporten och jag har inte fått en enda bussning fel

Får nya bussningen imorgonbitti på Mekonomen, tänk att man ska behöva gå till nånannanstans än BMW för att få rätt service, support och kunskap. Det är minst sagt illa anser jag.
Blir spännande att se om man hinner med länkarmsbyte, framvagnsinställning och efterkontroll på SBP på samma dag :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.