AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.756

Köra hem bil från Tyskland med "gula plåtar", vilken väg?

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Hejsan gott folk!

Undrar om någon här kan berätta för mig om det här med att köra hem en bil från Tyskland med dom billigare, gula exportskyltarna? Vad jag förstått kan man inte ta vägen genom Danmark utan komplikationer vid gränsen...någon som provat?

Så om jag vill få hem bilen till Göteborg bör väl Kiel-Gbg-färjan vara enda vägen? Och hur reagerar svenska myndigheterna vid ankomsten till Sverige? Kul att höra lite erfarenheter.

Många frågor, tacksam för svar :)

/ Tomas
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Vid gbg-terminalen står det ibland poliser...och kör nykterhetskontroll samt kontroll utav skyltar. Dock inte så ofta.
Du får inte köra på gula skyltar utanför tyskland. Ingen försäkring gäller och tänk på att om du orsaker (inblandad) i en olycka kan du bli ersättningsskyldig till rätt höga belopp..då du som sagt ej har en trafik-försäkring.

Du kan köpa skyltar (röd "symbol") som gäller i 14 eller i 30 dagar. Dessa kan du köra med i hela europa (undantag för vissa länder). Dessa kostar inte många euro extra. Viktigt är dock att tänka på! Du måste ha besiktningspapper från bilen du tänkt använda skyltarna till, samt briefet då det måste "märkas" för export.

Har kanske glömt ngt..men sök så finner du nog flera svar.

Lycka till!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Fartglad, rör sig inte om många hundralappars skillnad och ställt i relation till riskerna så är det ett ganska självklart val. När jag stod och väntade i Puttgarden så fanns det dock ändå gott om bilar med gula skyltar i kön.

___
//Ulf
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Någon som vet exakt vad dom röda respektive gula skyltarna kostar?
Sen är jag även nyfiken på vad polisen bötfäller mig för om dom haffar mig med gula skyltar? Känns lite surt att skaffa röda då jag bor så nära stena-terminalen :)

Btw, tack för era snabba svar!

/ Tomas
Visa användare
98
westis
728 2000
Z4 3,0 Coupé 2006
I Danmark kan man köpa en trafikförsäkring som gäller en dag för 100 dkr. Du får en tunn plastskylt med ett tillfälligt registreringsnummer som du fäster på dom Tyska skyltarna. Köpes vid Tullen i Danmark.
Jag blev stoppad av polisen i Flensburg och åkte med dom till polisstationen och betalade 100 danska för skyltarna. Sen var det bara att köra trafikförsäkrad!
Lars...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har för mig att dom röda skyltarna ligger på ca. 120-130€. Gula vet jag ej vad dom kostar.

___
//Ulf
Gula 90 euro
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Skilnaden är ju faktiskt inte så stor som jag trodde! Blir nog röda skyltar ändå. Nu ska man bara hitta rätt bil också :)

/ Tomas
tompas:
Sök i forumet inom detta ämne! Finns massor av nyttig och viktig info som ej kommit fram i denna tråd och jag orkar inte skriva ner allt ytterligare en gång till.... Vissa av ovanstående inlägg är dessutom direkt felaktiga....

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Finns ej att köpa några skyltar hos tullen i Danmark utan måste köpas hos polisen.
Som det har kommit fram här ovanför så är det alltså inte bara i Danmark det inte är tillåtet med gula skyltar, utan helt enkelt utanför Tysklands gränser. Den gula skylten är en inhemsk skylt för tyskar i Tyskland (även om den i praktiken ofta används vid export).

Vad du kan bli bötfälld för i Sverige:
1. Framförande av oregistrerat fordon
2. Framförande av oförsäkrat fordon

I mina ögon är inte det värsta att bli börfälld, utan att råka ut för en trafikolycka där man kanske kvaddar en annan bil för någon miljon och sen ser till att föraren i den bilen blir invalidiserad. Då kan det bli många miljoner man blir skyldig att betala. Trafikförsäkringsföreningen kan komma att stå för kostnader till motparten, men sedan kräver dem dig på hela beloppet i efterhand.

Det är inte säkert att man blir bötfälld för att man kör med gula skyltar. Många s.k. ordningspoliser känner inte till vilka skyltar som gäller och som inte gäller, men trafikpolisen har desto bättre koll på detta.

Priserna för röda resp. gula skyltar i Tyskland ligger runt de belopp som skrivits ovan, men exakta beloppet skiljer sig åt mellan de olika Zulassungstelle.

Lycka till med din importresa!
Scheckheft
traum: väl talat! Hur man överhuvudtaget kan komma på tanken att skaffa gula skyltar för att spara 30 Euro eller för att man inte ids åka till Zulassungsstelle är en gåta för mig!

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
Letar M5E34
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Rolex: Vilka inlägg syftar du på, som är direkt felaktiga?
Har ingen lust att lägga ner tid på denna tråd som är totalt onödig eftersom samtliga frågor redan besvarats tidigare, dessutom mer utförligt än i denna tråd. Antagligen skulle denna tråd dessutom spåra ur eftersom flera personer har svarat felaktigt och skulle vid påpekande bara börja tjafsa.

Mitt råd till tompas som startade tråden är att SÖKA I FORUMET SOM ALLA ANDRA!!!
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Rolex: Om du ändå inte vill kommentera felen, så är väl ditt tid. inlägg rätt onödigt?

Vi är överäns om en sak...SÖK...

Men frågar ngn så kan man svara, även om det varit uppe tidigare. Dessutom frågade han lite om kiel-gbg.
Anser mig inte ha svarat fel alls...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.