|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 323 e46 -99 som fungerar klanderfritt sånär på att motortempen inte ligger perfekt. I stadskörning ligger mätaren perfekt, men vid landsväg betydligt mer i det "kalla fältet". Är det endast termostaten som kan fela på bilen? Eller kan det finnas andra orsaker? Undrar också hur skadligt det är för motorn att gasa friskt när tempen inte ligger helt perfekt? / Tomas | |
|
jag hade bytt termostaten! Tror att din termostat har fastnat i öppet läge. Det är termostatens uppgift att inte låta tempen sjunka under normal driftstemperatur. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
735 |
Instämmer med Mugge om termostaten. Farsan hade samma problem med sin 523-97. Försök att byt snart, det är varken bra för motor eller planbok att motorn inte tillats bli varm i längde.. |
|
Typfel på dessa motorer att plasflärpen som håller i termostaten går av och då lossnar termostaten och det blir fritt flöde förbi densamma. Lätt att byta och kostar inte så många kronor hos BMW. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Byte av termostat + termostathus( en och samma del på e46) så kostar det inkl jobb och glykol ca 1500 kr. Att bilen inte riktigt går upp i temp ökar bränsleförbrukningen, inget tar skada om man inte kör flera hundra mil på det viset som jag förstog det. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tack för hjälpen gott folk! Ska in på BMW och köpa mig en termostat snarast. / Tomas |
|
|
570:- för ett termostathus på BMW. Bytte på mindre verkstad i Gbg för 300 exkl glykol. Summa summarum knappt 1000 riksdaler. Inte så blodigt och nu fungerar allt felfritt. / Tomas |
|
|
Lägger in en extra fråga här. Min la av i stängt läge idag så nu har jag spenderat c:a 4 roliga timmar med att få hem bilen (såklart fattades öglan man skruvar i för att kunna bogsera) efter man varit och storhandlat.... :'( Hur som helst: Måste man lossa fläkten för att få av termostaten? Vilken nyckel och vilket sätt är smidigast om denna måste lossas? Såg väldigt bökigt ut om man ej tog av denna. Antar att fläkten lossas åt höger? Tacksam för svar, fått låna en polares bil till imorgon så man kommer till jobb. mvh,, Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.