|
|
|
|---|---|
|
jag har haft problem med värmen i min bil en 318i 94a. Den har varit låg i tempen sen jag köpte den,så idag tänkte jag byta den.När jag väll skruvat bort termostathuset så var det fel termostat som jag fått från mekonomen.så jag satte tillbaka termostathuset utan termostat och fyllde på vatten och luftade. nu så går tempen upp direkt till normaltemp och stannar där. Hur kan det bli så ?? borde inte motorn vara likadan som innan om man inte har termostaten i kall alltså. | |
|
Det som kommer att hända är att motorn tar längre tid på sig att bli varm och att tempmätaren kommer att gå ner vid t.ex. motorvägskörning. På en del motorer (vet ej hur det är på M40, men M10 är en sådan motor) kan man inte plocka väck termostaten hur som helst, eftersom det innebär att kylvätskans cirkulationsbana ändras, vilket kan medföra nedsatt kylning av motorn. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
jag har m43 motorn i min bil och innan jag tog bort termostaten så blev inte mororn varm. Men nu utan termostat så blir bilen normal varm direkt varför ???? bilen är en bmw 318i 94a e36a m43 motorn |
|
parolof |
ja det låter som en paradox, skumt |
| mm ska slänga i en ny termostat snart så ser vi vad som händer | |
|
Nu känner jag inte till M43 motorns kylsystem, men det är mycket möjligt att en bort tagen termostat får en snarlik effekt på M43 motorn som den får på M10:an. vilket kan förklara varför motorn blir varm snabbare. Det som händer i en M10 är att kylvätskan inte cirkulerar runt i motorn så som det är tänkt innan den går ut till kylaren, som resultat får motorn inte den kylning den behöver. Bland annat kommer kylvätskeflödet i returslangen (den som ska leda in kylvätskan från termostathuset in i motorn igen) att ändra riktning, (dvs att den flödar till termostathuset istället för att flöda från den). För att förhindra detta på M10 så måste man plugga igen inloppet lite högre upp i motor-blocket. Med andra ord, plocka inte väck termostaten om du inte är säker på hur det påverkar kylsystemet. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| tänkte tillägga en sak när motorn är uppe i normal temperatur så är slangen som går till termostaten kall | |
|
Då har du garanterat ändrat om flödet! ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.