|
|
|
|---|---|
|
har komptestat en av mina m20b25 som har ny vattenpump, termostat med endå får för sig om att bli varm, alldeles för fort och högt mätvärdena från testet lyder: 1: 10.5 2: 9.4 3:12 4:9.2 5:10.5 6:11.5 betyder det att packningen är trasig och att avgastryck sipprar ut på cyl 3;6 ?? är det någon idé att ens försöka lufta den igen? jag har lyckats lufta dessa motorer många gånger förut, så inte det de e fel på :) bilen har under en tid druckit vatten, vattenpumpen rasade kort därefter, den är nu nybytt | |
| tror att det är nåt fel på 2:ans och 4:ans cyl. låter lite väl lågt, nån som vet vad som är rek. tryck kan ju fylla i.. men försvinner det nåt vatten nu? luktar kylarvattnet avgaser? olja i vattnet? vatten i oljan? ryker den vitt? kommer det nån värme i bilen? kommer det ingen värme så kan det behövas luftas igen eller så trycker du in avgaser i vattnet som bildar luftfickor. detta är ju några saker du kan kolla om du misstänker skjuten t-packning | |
Paap Reeder |
... ser inte bra ut på 2 + 4. Under 8 kommer inte br.luftblandningen att tända i dessa cylindrar. Nu måste man alltid ta hänsyn till viss historia i sb med kompressionstest. Helst varm motor - men vem hinner med det ... och då spec på min M70 där det tar ca dryga timmen att få ur alla stiften. Batteriets skick är avgörande annars kommmer värdena att dala p g a att starten driver långsammare och långsammare. Räcker med bara några varv per minut. 10% på "startsnärten" sänker säkert kompen med 30%. Detta visste du säkert innan men bara för att du inte skall börja riva i onödan ... Om jag vore du skulle jag: - köra varm den en gång till. - ta ur stiften - ställa upp spjöllet på max - köra 30 sek med starten innan 1.a mätningen - ta nytt prov Är det samma "oreda" (max 10% skillnad tolereras mellan cyl) ... då är det inte bra! .... men betänk att jag kämpade länge med min M30 för ca 5 år sedan och värmeproblem ... tills jag en dag konstaterade att mer än halva nedre delen av kylaren inte fungerade. Den var bara kanske 3-4 år gammal ... men cellpaketet hade totalsunkat så kyleffekten var kanske 20% av vad en ny kylde. Således i mitt fall bidde det en sprillans nissen-kylare och sedan dess är det helt OK. MVH /// Paap R |
|
tack för snabba svar! mekkar samtidigt med båda 525:orna, har massor att göra! jag har absolut inte vatten i olja och tvärt om iaf! jag har inte själv provat att lufta sedan en annan bytte vattenpump, ska göra det om någon timme, så värme vet jag ej än. Dock tycker jag att det blir väldigt fuktigt i coupén på rutor osv, har varit hela sommaren. fundear på om värmepaketet har gett sig! |
|
|
sååå, okej. har maniskt luftat den nu, ändå tills den blev riktigt varm, med full värme och lite uppförslut. absolut ingen! värme finns i coupen! det kommer inte en gnutta vatten ur luftningspunkterna, endast ånga. sen den översta slangen på insuget, till vänster om luftbälgen, där pyser det också ut ånga. suck |
|
|
ingen som har någon idé? har en bild här iaf som visar vart det pös ut ånga, den slangen precis igemte tomgångsmotorn, den övre Länk |
|
|
Kom igen då!!! kan det inte bara vara termostaten som hängt sig? den blir för varm, men termo öppnar inte. det förklarar väl att ingen värme finns i coupen också? |
|
| det måste finnas kvar luft i systemet eftersom det bara kommer ånga och ingen värme i kupén, men prova att plocka bort termostaten och lufta sen, då har du ju absolut plockat bort det ev. felet om den nu skulle vara trasig, kan ju vara så att avgaserna går ut i vattnet och skapar ett högt tryck då vill inte vatttnet cirkulera som det ska (har själv råkat ut för det men inte på en bmw) och det bildas nya luftfickor och slutligen så trycks det bort vatten från expansionskärlet... | |
|
mjo, har haft det felet på en annan bmw. skulle bara bli så glad om man kunde få bilen att fungera, är sååååå trött på att meka ! |
|
Paap Reeder |
... alltså det där med luftning .... har säkert 15 ggr måst tömma mitt system på V12:an. Aldrig luftat nått. Fyller på - startar till tomgång under några minuter - efterfyller - drar till första bästa rödljus för att kolla att är som det ska. Var kan det bildas luftfickor??? Värmeelementet har sin egen pump och kylvattnet dras runt av vattenpumpen. Har heller aldrig luftat vare sig min 3,0/E3 eller 528/E12. Nu kan jag inte din bil men tycker att det låter väldigt konstigt det där med luftning. Måste vara nått annat fel i grunden som spökar. MVH /// Paap R |
| mja, men du, tänk efter nu, vi pratar m20-motorer!! knappast din liga va? | |
|
Det finns ett gäng trådar om luftning av m20 i femserien. Det verkar vara problematiskt på just den modellen för på treserien (E30) med samma motor är det inte krångligt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
ja, men jag tycker vi låser tråden. detta handlade absolut inte om hur man luftar, utan felsökning!! jag vet hur man luftar!!!!!! |
|
Paap Reeder |
..OK men om det pyser ut ånga från plenumkammaren via den slangen du säger - kan som sagt inte din motor men gissar att den slangen du anger är ansluten till plenumkammaren - då är det illa ställt. Frågan synes således vara: hur kan det bildas ånga i plenum?? MVH /// Paap R |
| ja, precis! troligtvis är packningen paj, för där har jag då aldrig sett att det pyser!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.