AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.031

Vad skall man se upp med ang 530-93 samt driftsäkerheten hur är den ?

Jag är lite nyfiken på en 530iA -93 och undrar lite ang denna modell !
Det jag vill veta är hur pass driftsäker en så bmw är...
OBS jag vet att en 540 är met attraktiv men den är ju också dyrare i försäkring osv.....

Så jag skulle gärna vilja ha några kommentarer av sånna som äger just en 530 v8.....

Billy B10 , AlpinaCS 008
Länk
Länk
jag tycker min verkar vara driftsäker, har bara haft den sen i maj och jag har bara råkat ut för att bränslepumpen delvis hade lagt av, men det är ju oxå en förslitningsvara. Nu går den hur fint som helst och är lättstartad. Finns bara ett orosmoment som jag vet om och det är att oljepumpsbultarna vill vibrera loss, detta kollar man mycket smidigt och bör göras omgående efter man har köpt den för har man otur så hamnar en bult i kamkedjan och då blir det inget bra... finns under Gör-det-själv/mektips hur man fixar detta
Läsning i någon vecka. :-) ---> Länk

///Micke
Touringklubben: Länk
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Problem jag råkat ut för/åtgärdat på min 530 motor.
Bytade insugsmembranet i förebyggande syfte. Vanligt de tar tjuvluft där.
Lossade oljetråget och spännde oljepumpsbultarna. Ingen var lös på min efter 14kmil.
Bytat en ventilkåpspackning som började läcka olja ner vid tändstiften gick ej optimalt.
Oljenivågivaren varnade även om olja var i motorn bytade givaren.

Det är de sakerna jag fick problem med på motorn vid 14-17k mil.
Motorn var grymt bra tyckte jag. Bytade olja i den var 1000de mil och efter de milen var det 20-25% kvar ner till minstrecket på oljestickan.
Kändes rejäl och gedigen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kolla under begagnat guiden, där finns en del att läsa, det är bl.a. ett par punkter att se upp med (mesta dels slit-delar), när dessa är kollade/åtgärdade så har du en motor som är driftsäker som få!

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Oj oj oj , tack för all läsning !!!!!!!!

Nu är det så här att jag ev har en bytes deal på gång , min alpina mot en 530-93 + lite pengar.....Det är därför jag frågar!

Jag har tidigare varit sugen på en 540 , men inser nog att jag inte har råd med en sån just nu iaf.....är en 530 billigare att ägare ?

Det skulle faktiskt vara trevligt med en 530 "glidare kanske"
Dock så skall den ha en konstig sak i lådan (aut) ......
Har inte hunnit testa bilen än men hur som helst , när man lägger i P läget så står inte bilen still , utan man får ha handbromsen i!

Någon som vet vad det kan bero på / har varit med om liknande fenomen ????
Kan det va skadligt för lådan ?????

Bilen i övrigt ska ha gått 26tm ,men ser mycket fin ut !

Billy B10 , AlpinaCS 008
Länk
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Billy, Jag har räknat på det och jag har hört med en del 540 ägare på forumet och jag har kommit fram till att det inte skiljer många kronor vad gäller drifts-kostnad mellan 530 och 540. Försäkringskostnaderna är rätt individuella så där är det svårt att säga något generellt.

Skillnaden mellan 530 och 540 är stor, det skiljer 68 hästar och 110 Nm, vilket innebär en ökning av både vridet och antalet hästar på mer än 30%.

Kolla på hur vridet är fördelat över hela registret:
530i (V8)
Varvtal / Vridmoment:
1000 rpm / 200 Nm
2000 rpm / 220 Nm
3000 rpm / 250 Nm
4500 rpm / 290 Nm
5000 rpm / 280 Nm
6000 rpm / 230 Nm

540i (V8)
Varvtal / Vridmoment:
1000 rpm / 280 Nm
2000 rpm / 320 Nm
3000 rpm / 350 Nm
4500 rpm / 400 Nm
5000 rpm / 280 Nm
6000 rpm / 320 Nm

redan vid 1000 rpm så har 540 lika mycket vrid som 530 har som max-vrid (så när som på 10 Nm). Vilket gör sin del för prestandan.

Dock finns det ett problem som 540 inte delar med 530, 540ins automatlåda lider av det s.k. plastkuleproblemet.

Det kanske låter som att jag avråder från ett 530 köp, vilket jag inte gör, M60B30 är en underbar maskin. Jag tycker bara att det viktigt att man vet skillnaden i prestanda när man köper en 530 istället för 540. Annars kan et hända att man blir besviken (har provat det där själv nämligen, trotts det så är 530in den bästa bilen jag har ägt)

En felande aut.låda påverkar prisbilden kraftigt i mina ögon, så om du ska ta in en bil med "skenande" aut-låda (oavsett bilmodell) så ska det reflekteras väl i inbytesvärdet. Det är dyrare att laga aut.lådor än manuella dito.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Skenande låda ?!?! , du menade det med P läget då eller ?
Tror du det kan va ett allvarligt fel eller ?

Men men vi får se , nu har personen jag ev skulle ha gjort en affär med inte hört av sej...... Så det kanske var ett allvarligt fel på den lådan !

Billy B10 , Alpina Club Schweden
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Med skenande låda menar jag att den driver i P-läget.

Jag vet alldelles för lite om aut-lådor för att kunna spekulera i vad som orsakar felet. Men det låter ju inte bra och det är inget jag hade betalt fullpris för.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Ok , tackar för infon , kan va bra att veta om nu han hör av sej igen !

Billy B10 , Alpina Club Schweden
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Skenande låda? Bilen ska rulla på D!

DANNE
Min bil: Länk
Conan99
Tjena Billy! Jag är supernöjd med min 530. Har ägt min i snart 10 månader och endast bytt en styrled fram. Startar alltid och går skönt med gott ljud. Min försäkring kostar drygt 7000 kr/helår. Kör den på ca: 1,05 vid blandad körning. Ska snart ställa av den till förmån av en Ford Sierra som låter och skramlar.

Conan99
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.