|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Amethyst |
Har 2st 12" Jbl Power P1200 som jag tänkte bygga en portad låda till enligt dessa volymerna Länk lite längre ner på sidan. Men problemet är att jag vill ha båda portarna precis i skidluckan på min e34 och hade tänkt mig en sån här lösning Länk inte perfekt ritat men ni fattar poängen. Tror ni ljudet påverkas negativt om jag ändå håller mig till exakt 56,64liter? Mvh Kalle BOOM BOOM BASS Länk |
|
Var ett tag sedan jag pysslade med lådbyggande, men det skall inte vara något problem. Lådans form påverkar inte ljudet. Däremot skall man se till att rörets öppning på insidan inte kommer för nära någon vägg, eller elementet. Lämna 2 - 3 cm, minst helst mer. Det gör heller inget om du vill dra ut rören ur lådan, bara den totala rörlängden är den rätta. Går alltså utmärkt att dra upp rören genom hatthyllan om man vill det. /Fredrik |
|
|
Lådans form påverkar ytterst lite , en vinklad låda brukar oftast ge bättre ljud än en fyrkantig eller helt rund låda. Dock så är det i regel så små förändringar. Med portad låda så behövs det inte vara exakt på litern i volymerna. MVH |
|
| Man brukar säga att avståndet från vart röret slutar i lådan till närmaste vägg precis bakom ska vara lika långt som rörets diameter (ca mått) | |
Robsarve |
Hur har du tänkt få in ljudet från baselementen in i kupén? |
|
Skidluckan skriver han, om det är de du tänker på? //Simon |
|
Amethyst |
Precis. Men undrar en sak till, där står att "all sides dressed whit 1inch fiber" Går det bra att sätta biltemas gråa skumgummi ljud plattor? och ska de sitta på alla sidor även baffeln? Mvh Kalle |
|
Om man vill dra rören en bit ur lådan då skall man väll minska lådvolymen motsvarande eller? Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Vet inte exakt vilka du menar, men är de vågiga till utseendet? Det funkar säkert bra, man ska helst dämpa alla väggarna, man behöver inte dämpa skivan som basen är skruvad i. //Simon |
|
Amethyst |
Ja precis, ser ut som insidan på äggkartong. Oki kör den på alla sidor utom den där basen sitter då. Mvh Kalle |
| Jag tror att det är bättre med dämp ull. | |
Amethyst |
Okej, så vilken hade ni klätt eran insida av lådan med? NR:1 Länk NR:2 Länk BOOM BOOM BASS Länk |
| Ingen av ovanstående utan t.ex: Länk | |
Amethyst |
Det är ju väl samma som NR1? Förutom märket då förståss. Mvh Kalle |
| Nej. | |
Amethyst |
okej eftersom man bara ser en sopsäck så utgick jag från att det var samma typ av dämpning som Länk och så undrar jag ju såklart vad skillnaden är och hur det ser ut, lite jobbigt att beställa hem om det inte skiljer så mycket mot Biltemas alternativ. Mvh Kalle BOOM BOOM BASS Länk |
Robsarve |
I en basreflex så är det äggkartongsskumgummi som funkar bäst. Ja, basen ur basportarna kommer ju fint igenom armstödet, men som sagt hur hade du tänkt med de restrerande 80% av basen som kommer från själva subbarna? tycker Erik |
Amethyst |
Nä e också lite tveksam på den biten men hoppas att om jag har lådan ca 30cm från sätet att ljudet ska leta sig in i skidluckan och sedan sprida sig fint i kupen. Tror du det fungerar? Mvh Kalle BOOM BOOM BASS Länk |
Robsarve |
Det räcker med dryga decimetern. tycker Erik |
Amethyst |
Okej gött, mer plats till flaken då :) BOOM BOOM BASS Länk |
|
Efter tips så har jag själv dämpat både ryggstödet och undersidan av hatthyllan med bitumen mattor, sen kan du ju bygga igen så basen endast spelar in i bilen och inte ut i resten av bagaget. //Mvh Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.