AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
5.397

1602 -75 400mil

Visa användare
43
Fredrik Svempa
1602 touring -72
525i Touring -93
Hej, har hittat en vit 1602 från 1975 som bara har gått ca 400mil,
nu har den stått ute på asfalt de senaste två åren tyvärr.
Har stått i varmgarage dom andra 28 åren. Inredningen är som ny förutom hatthyllan som har blivit lite skrumpen,sedan är det ju bromsar och rör under som blivit rostiga. Är intresserad av vad som är ett relevant pris på en sådan bil...
Synd o skam att ställa en sådan bil ute till att förstöras.....

MVH Fredrik

Visa användare
43
Fredrik Svempa
1602 touring -72
525i Touring -93
Oj, glömde nämna att lacken är orginal och ingen rost eller bubblor.
Fin bara lite grönmossa på.

Häftigt, Köp och behåll den om du kan. Pris vet jag tyvärr inte. men värde har den garanterat.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Läckert!

Går ju givetvis inte att värdera på ett vettigt sätt. Är den till salu och du har råd att köpa, köp den! Du får garanterat en upplevelse som du aldrig kommer i närheten av i en renoverad bil. Orörda lågmilare gör mig knäsvag!

Mats H
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Fredrik Svempa:

Så ägaren är pigg på att sälja nu?

Det är några stycken som har försökt "rädda" bilen från sitt öde..senast tidigare i år.

Jag var och kikade på bilen i mitten på 90-talet när bilens första ägare hade den.Den hade då varit avställd sedan 1975.

Damen i fråga hade i princip bara nyttjat bilen en "långtur" till Skåne samt några vändor till sitt sommarställe i Karlskronas skärgård när hon tröttnade på den för att dess underrede skrapade i marken på vägen ut till stugan.
Därför ställdes den in i sitt garage, hon började använda sin "killes" VW bubbla istället, och i det skicket var den 1994 när jag fick förmånen att träffa den då drygt 85-åriga damen.

260 mil på mätaren, plasten var kvar över baksätet, lite "leveranskontrollklisterlappar" satt kvar i motorrummet, som jag aldrig sett tidigare eller senare på en 02:a och förmodligen även original bayersk luft i däcken också.. ;)

Lite prisdiskussioner med damen slutade med att hon bestämt skulle ha vad en ny BMW kostade 1994, vilket innebar minst en 316i Compact, som då betingade ett värde kring 170.000 kr. jag försökte förklara det orimliga i priset men hon var obeveklig. Hon ville dock tvunget att en entusiast skulle få ta hand om pärlan och med det passade jag in.

Prisdiskussioner ett antal månader därefter företogs men, några brev- och telefonkontakter, samt ett antal månader senare avled ägarinnan och diskussioner om ett övertagande med dödsboet fortsatte.

En "avlägsen" släkting, nuvarande ägare, fick dock äran att ärva "tantens pärla"
och har definitivt inte levt upp till damens önskemål om ett bevarande av bilen.

Personen i fråga var sedan i kontakt med mig när jag satt på BMW Club Schwedens kanslis telefontid för medlemmar för att kolla hur lätt det var att sälja bilen till Tyskland och hur mycket bilen i så fall kunde säljas för. Av detta blev intet och därefter blev bilens öde lite "vanlig" körning och sedermera avställning utomhus. Tragiskt, minst sagt!

Vad bilen kan vara värd är mycket svårt att säga.

Det beror ju lite på vad man tänkt sig med bilen. Det unika med att det är en extrem lågmilare försvinner ju snabbt när den sommarkörts några år. Att den dessutom måste renoveras lite grann innan den är tillbaks i sitt rätta skick ställer ju också till det.

En bekant har en 1602-75 som gått cirka 3000 mil och är i ett extremt fint orört originalskick, har begärt kring 50.000 och inte lyckats hitta en köpare.

Mitt inlägg här har förmodligen inte gett en klarare bild av prisnivån men kanske en kul bakgrundshistoria om bilen i alla fall.
En artikel om detta finns även skriven av mig i BMW Club Schwedens klubbtidning från mitten av 90-talet.

Räkna på vad det kommer att kosta att få den i bra skick igen.
Det fanns en kanonfin totalrenoverad 1502 -75 eller 76 till salu hos en bilhandlare för ett tag sen, den ville dom ha 35.000 för om jag minns rätt.

Keep Your Distance!
Kan nog ha varit nånstans mellan 35.000-50.000, nån som minns? Den finns i nån tråd här.

Keep Your Distance!
Visa användare
43
Fredrik Svempa
1602 touring -72
525i Touring -93
Tackar för alla svar, jag misstänkte att det var en skum familj.
Den äldre tanten hade också en Amason som var i fint skick som jag la ett bud på för 15år sedan, men där var det stopp med.
Tycker det bara är synd att den ska bli fördärvad så där, tänkte iallafall höra vad han har tänkt sig. Var mest ute efter en bil att ha till jobbet, och sedan gick jag förbi denna maskin för två veckor sedan.
Det blir nog och leta efter en annan, han lär ju vara på tok för dyr och sedan inte kunna använda den dessutom.

MVH Svempa
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ursäkta mig men tanten måste ju inte ha varit riktigt frisk..

85 år och sitter och tjatar om att hon ska ha massa pengar, till vad? Hon ska ju ändå dö snart (och det gjorde hon). Hon kunde ju sålt bilen för en slant och bjuda sina släktingar på en resa till Thailand eller liknande, eller åkt på en jorden runt resa själv med nån polare.

Förstår mig inte på gamla snåljåpar, hon kunde sålt den till dig "Mr.Nullzwei" och gjort dig glad och sina släkt glad också på kuppen, förstår inte bara hur vissa gamlingar tänker.. Istället för att hon ska försöka skapa fina minnen som barnen och alla kan tänka tillbaka till så tänker hon på pengar...

Blir bara så irriterad på detta penga begär som vissa folk har... Pengar pengar pengar...
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Mr Nullzwei:

Kan du inte be din bekant som har 02:an att kontakta mig, jag söker en orörd bil!

Mats
BMW CS #5847
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
En gaaaaaaaaaammmmaaaal tråd.....

Update: Tantens pärla var på Blekingesvängen i lördags!

***bmwcs 2202***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.