AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
783

Motorn går inte igång..why god whyyyyy!?

la
4
lallous
320i coupe -93
Tja!

Äger en 302i coupe 93 automat.

Häromdagen skjutsade jag hem polaren från jobbet och följde med han in för att hämta upp ett par filmer.

Väl tillbaka så när jag satte mig i bilen och vred om nyckeln så startade inte eländet! Trodde då att det var batteriet eftersom jag precis kopplat in nytt ljud i bilen med väldigt mkt kräm i.
Drog bort strömmen från slutsteget och testade starta bilen och den gick igång, blev då skitglad, men efter ca 20m dog bilen helt plötsligt och sen gick den inte igång, testade med startkablar men utan resultat.

Startmotorn går igång, bensinpumpen funkar fint, batteriet har gott om kräm och bensin finns!
En bekant till mig som är bilelektriker sa att bilen inte hade tändstift, det är någon automatisk historia som ersätter de.

Någon som vet vad det kan vara för problem?
BMW verkstaden säger att jag ska komma in med bilen men det är ju lite svårt eftersom jag inte får igång den, sen drog de något om nån vevaxel lägesgivare som skulle kosta mig 5000 i runda slängar men de kunde inte garantera mig att bilen skulle funka.

En bekant till mig som är bilelektriker sa att bilen inte hade tändstift, det är någon automatisk historia som ersätter de.

Någon som kan hjälpa till??

många är kallade men få är utvalda
tändstift har väl alla bilar?? är väl bara att kolla på sidan av motorn om det sitter 6 stycken stift där :P

BMW CS Nr:06086
Länk
du har 6 tändstift ta bort den svarta plastkåpan på motorn där under har du sex st tändspolar och under var och en av dem har du dina tändstift.. .. du den elektrikern var då inte så väl bevandrad i bmw med andra ord ... men jag tycker ändå att det låter skumt att den bara stannade så där har du kollat så att det kommer fram bensin till spridarna kanske du har ett tätt bränslefilter så det inte kommer fram tillräkligt mycket bensin .. kolla det först så att du har soppa ända fram

Bimmer
Kolla upp det där med Vevaxelgivaren på motornord eller nån annan försäljare för 5000 låter som om dom försöker lura dig.. har då aldrig hört att den skall vara så dyr

Bimmer
parolof
din bekant menade nog fördelare hoppas jag;-)
ma
597
magican
E36 328 Coupe
har någon givare klappat ihop skulle jag rekeomendera en diagnos, slipper man gissa... alternativt mäta upp alla givare, men de är mest jobbigt :)
la
4
lallous
320i coupe -93
jag har ju lite svårt att ta mig någonstans eftersom bilen står stilla en bra bit ifrån verktaden..

har iaf pratat med ännu en verkstad här i jkpg som är duktiga på bmw..
enligt honom så är risken för den givaren eller vevaxelproblem väldigt liten.

Sen har jag haft otur med folk som kollat på bilen, tex det med bensinpumpen så kollade de i motorutrymmet och sa att den fungerade, men pumpen sitter i tanken så det ska kollas idag.
Vet någon vart bränslefiltret sitter på bilen?
Blev av med mina rep. handböcker när jag fick inbrott i bilen så jag har ingen möjlighet att kolla upp det..

det finns två sorters bilar man kan äga; En ny eller en begagnad BMW
Hälge
Är det samma elektrikare som kopplat in ljudet åt dig? Vart ifrån har han tagit spänningen till steg,mm? Han kanske har satt en tjuvklämma på kabeln till pumpen ;-)
la
4
lallous
320i coupe -93
Tjena!

nej, jag kan ljud så jag drog kablage osv, ström direkt från batteri och jorden i karossen..

Har ju funkat klanderfritt med gamla ljudet, iofs så ger nya dubbelt så mkt uteffekt, men det har ingen betydelse..

la
4
lallous
320i coupe -93
HAHAAAAA!

jag hittade felet!

Mina odugliga polare till mekaniker kan ju fan ingenting..

jag bytte bensinpump och poff, bilen gick igång =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.