|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om påfyllnadspluggen till växellådsoljan är nr 13 på bilden: Länk Vidare undrar var jag billigast får tag på en ventilkåpspackning till min M20-motor. Är det svårt att byta? Skall jag täcka toppen med något under den tid jag har av ventilkåpan? Johan i Lund Sechs macht Spass. Einsteigen, abkoppeln, losfahren. | |
| Någon? | |
|
Hej..nr 13 är inte påfyllnadspluggen! Den sitter på andra sidan (passagerarsidan),ungefär mitt på växellådshuset...brukar vara en stor plugg med insexfattning. Det är inte svårt att byta ventilkåpspackning...har du tillgång till tryckluft så blås gärna rent runtomkring innan du lyfter på vent-kåpan...men täcka för behöver du inte göra annat än om det skulle vara extremt mycket smuts som far omkring i omgivningen. |
|
parolof |
nummer 7 är det |
|
Ok, tack. Är det enkelt att byta olja i växellådan, eller svårt att komma åt där uppe där pluggen sitter? Johan i Lund Sechs macht Spass. Einsteigen, abkoppeln, losfahren. |
|
|
På min var de iaf svårt att komma åt. Man måste ha en oljepump eller nåt liknande. Finns på biltema för ca 80 kr. Man får räkna me endel spill.. /Simon |
|
| Kan man återanvända bultarna till ventilkåpan? | |
|
Man kan återanvända dem. Det är muttrar storlek 10. ///BMW - Was sonst! |
|
|
ang. oljebyte i lådan så lossa nivåpluggen först! inte så roligt att lossa avtappningspluggen (den i på botten av lådan) och se oljan rinna ut, för att sen runda/inte få av nivåpluggen, då står man där! pluggarna kan sitta! när jag skulle byta på min e30 fick jag inte loss nivåpluggen, helt omöjligt! fick lossa passagerarsätet och vika undan golvmattan så mycket att jag kunde borra ett hål genom kardantunneln mitt för pluggen, för att sedan använda fast handtag, dock kunde jag nu använda förlängare och kunde få ett större moment så jag fick loss pluggen...så det kan sitta rejält! hade man haft lyft kunde man antagligen fixat det underifrån med förlängare på fasta handtaget, men denna lösningen funkade ju också! MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.