AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.001

Hög bränsleförbrukning på min 325ix-89

va
32
van funk
325ix Touring-89
Den drar ganska mycket soppa 1,5-2 liter milen. Är det någon som har tips ang. detta. Kan det vara lambda sonden det är fel på? och hur kollar man detta i så fall? Tacksam för svar.

m5
13
m50 b25
e30 316 förgylld med lite det ena och det andra
kolla din temp givare till kall starten,sitter framme i termostathuset= den går på kallstarts programmet hela tiden,men då är den ganska svår startad när den är varm istället... lambdan är bara en tillägs del på motronic systemen=kopplar du ur den så bryr den sig heller inte om den

nord europas fulaste dragkrok
Hälge
Har varit med om liknande 2L per mil, det visade sig vara styrboxen som var knas, bytte boxen och förbrukningen sjönk till litern.
Hade in min på förbesiktning. Fick dåliga avgasvärden, de felsökte lite, de mätte lamdan, den var stendöd, dvs den gav samma värde hela tiden. Det skall pendla.

Lämnade in den för den hade börjat ta 2 liter milen, så det är nog troligt. Förbesiktning 0kr
Felsökning 298kr
Lambda ca 1700.
summa 2022kr.

Mekonomen och andra har billigare delar, kika hur många kablar du har till din sedan beställer du.. inte många hundra. Jag iddess inte.

Mvh
Rickard
Skall se vad min tar nu sedan skall jag fundera om det finns mer att göra för min ix. har varit rätt törstif tidagare men kan ha berott på lamdan. i fjol byttes stift, soppafilter, luftfilter etc..
/R
va
32
van funk
325ix Touring-89
Det där med att byta styrbox låter dyrt,jag ska ta en titt på lambdan först.På besiktningen var CO 0,5 Hc 022 och Lambda 1,03(gränsvärde0,97-1,03)Godkänd på bes. Tack för alla tips

En grej till angående lambdan. På BMW sa de att en lambda som min (inga svängningar) brukar dyka upp i felminnet men för mig var det cleant i minnet, inga fel alls. Skumt var ordet de använde :D
Tur de mätte.

Lycka till
/R
Hälge
van funk: En beggad styrbox kostar ca: 500:-
Hälge
Tillägg: Köp "ALDRIG" en beggad styrbox som tidigare varit öppnad, syns om det är åverkan på viköronen undertill.
svintoleffe
Det bästa du kan göra, det är att först o främst.
Då tar du o skruvar ur tändstiften o kollar om dom är vita eöerö svarta.
På 325, sänkta vi bränsleförbrukningen anska rejält, genom att vi ökade bränsletrycket, då den fick för lite bränsle.

Sen är det ju även så här, att lamdan har inte en sån stor funktion som många tror, det är mest lmm, som sköter allt.

Länk Bimmern
MVH Leffe
va
32
van funk
325ix Touring-89
hej jag ska försöka hinna kolla stift ,mm ihelgen kallstartventil och lambda är nog svårt att kolla själv.500 för en begad styrbox låter inte så farligt men det vore konstigt om den var trasig för bilen går ju bra annars.En variant är ju att låta en BMW mek koppla in sin multikontakt,Är det förrsten någon som känner till någon bra billig mek i Stockholmsområdet.MVH van funk

Ki
5
Kim_88
525i -89
hej. när du ska kolla lambdan så mät då med en multimeter, mät i resistans,
mät i kontaktstycket till lambdasonden, mät mellan stift 3 och 4, det ska visa ca 5 ohm.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
kim:
Inlägget är över 2 år gammalt så jag tror nog han har löst det vid det här laget...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Hehe... ironiskt nog så har jag också lite funderingar kring huruvida min lambda är kvar i livet! Så tack för att du lyfte en gammal tråd!

//Andreas

Das leben ist kein probelauf!
va
32
van funk
325ix Touring-89
Tack för visat intresse för min undran, det är väl bara att inse att ix:en drar ca:1,5 i stadskörning , många korta sträckor blir det .Men landsväg ca: 1- 1.1 det är tydligen inget fel på lambda eller styrbox snarare min högerfot. en trevlig bil särskilt nu när snökaoset är här.MVH Van funk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.