AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.997

330i Touring -01 med låga mil

Sida 2 av 3
Visa användare
183
lier
320ia -94
Det beror juh lite på vart du bor. Söderut så får du en 330 för 160-190 000
Medans vi som bor Närmare norrland får betala 180-240 000kr för en -01 Nu hade den bilen du var intresserad av låga mil som jag ser som ett plus.
I övrigt så är det galv släpp man ska kolla i karossen. Ex På bakluckan vid lyktorna huven och dörrkanterna. Skulle det nu vara bucklor i lacken så går det på garantin, så länge inte bubblan har gått sönder. Jag är inne på min andra 330touring av års modell -01 och jag e då nöjd. Så lycka till.
Sant, priset skiljer sig geografiskt. Tack för rostinfon, vet du förresten varför man inte kan få ersättning om en rostbubbla gått sönder?

Du som haft två 330, vilken utrustning har du uppskattat mest?

Jens
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller Wendtans kommande bil så tror jag att både motor och drivning kommer att befinna sig i den främre delen av bilen...

Wendtan: har du bestämt dig definitivt för märke/modell?

___
//Ulf
Jo, jag insåg det också efter att ha gjort vissa efterforskningar. Lite tragiskt tycker jag, finns det verkligen inga tyska alternativ som håller måttet?

Jens
Lier: jag går igenom dessa platser där galvsläpp/rost dyker upp på sida 1 i denna tråden. Du får definera buckla för mig, är skadan gjord av en yttre påverkan så går det inte på rostskyddsgarantin.
Men om rosten "går igenom" lacken och visar sig så går det lika mycket på garantin som om det inte skulle ha hunnit göra det.

Mr Marsup.. och andra nyfikna :)

Ny bil är beställd, och bör vara färdig någongång i dec.
Det är mer än jag som är med och avgör bilens funktion och i viss mån budget denna gången. (Om så inte varit fallet hade jag skaffat 996 c2)
Bilen är en överladdad kombi av E46 storlek.
den har 2,5 liters motor och har väl snarlik prestanda med 330n helt standard.

Angående tyska alternativ så har jag verkligen undersökt marknaden.
Jag gillar forgivningen på nya audi A4 kombi, men känslan med 2.0 liters turbo motor var allt annat än upphetsande. Framförallt vägnärvaron är snudd på obefintlig. Komforten är hög och bilen är spöklikt tyst, men inte för mig helt enkelt.

E91 325 är ett alternativ, men när jag kryssat färdigt med den utrustningen jag vill ha på ovanstående bil så hamnar jag på samma pris som 325:an kostar i grundutförande. Det blir helt enkelt för deprimerande för bankontot.
Utrustar jag 325:an på samma sätt så hamnar den mysiga slutnotan på fel sida om 400 kkr sträcket.

Jag har verkligen varit ute varje helg de senaste 6-8 veckorna och provat allt intressant i samma prisregion plus minus 100 kkr och är numera tvärsäker på mitt val. (Därav beställningen)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Det bidde alltså en Hisingetraktor! Har också sneglat åt V50 T5 men har ännu inte dristat mig till att provköra. Får nog boka in några helger framöver till dylika aktiviteter innan jag impulsköper en gammal E46:a...

Jens
Prova den över en helg är mitt tips. Känn på bilen ordentligt innan du räknar bort den som kandidat.
Chassit och motorn är 2 helt underbara egenskaper hos denna bilen som jag aldrig funnit hos volvo innan.

Några andra egenskaper som knäpper bmw på näsan enligt mig är:
Stolarna
Stereon (High performance och uppåt) H.K släng dig i väggen.
Ägande kostnaderna( försäkr halveras i förhållande till 330n)
Andrahandsvärdet.
Designen är fräsch, och personligen gillar jag den skarpt.

Sen finns nackdelar
Service kost (Klart högre än e46)
Varumärket som sådant :)
Vägnärvaro/chassi sättning är inte som i E91.
Om än väl maskerat så i viss mån torque steer.

Länk
Glömde en kandidat som jag provade i helgen, nya passat kombi, klart trevlig bekantskap. Inte så snygg som Audin, men inte långt borta.
Klart prisvärd, men jag gillar motorkaraktären samt motorljudet bättre i 5:orna.

Länk
Jag kan tänka mig att de för- och nackdelar du räknar upp stämmer. Blev själv förvånad när jag jämförde försäkringskostnader för Touareg och XC90, Volvon kostade ungefär hälften! Sen är ju Volvo kända för sina stolar. Tycker också V50 ser fräsch ut och kommer nog ge den en chans. Hade ju varit kalas att låna en över en helg men är det lätt att få till en sån deal hos en handlare?

Annars är jag lite inne på A4 2.0T. Har bara testat 1.8T 190 och tyckte faktiskt både motor och chassi var helt ok. Det var förresten en Quattro. Gillade speciellt komforten och "mys-känslan" som infann sig i kupén.

Passaten ser fin ut och känns prisvärd med tanke på att det är en förklädd A6. Den kan vara intressant men är på gränsen till för stor för mig, känner mig inte redo att kliva upp i "V70"-ligan än :)

Jens
ps A4:an hade även sportchassi.

Jens
De var inte så att chassit på audin var dåligt på något sätt. Men de talade inte till mig, utan de kändes bara "dött" och avtrubbat.
Det kändes väldigt säkert, men föga underhållande.
Jag kanske är lite knäpp, men jag vill känna vad som händer :)
Kör jag över en snigel, då vill jag känna det i ratten(Porsche är suveräna på detta)

Länk
Visa användare
183
lier
320ia -94
Wendtand Vad jag menar med buckla är att lacken reser sig ,inte en byngel i plåten. Det är så sant som du säger att det får inte ha uppkommit av påverkan utifrån. Jag hade en liten liten bula på bakluckan och dom bytte ut hela luckan.
Mr marsupilami utrustningsväg Det jag saknar i den jag har nu är skinn och xenon. Fast det där med xenon vet jag varierar, en del tycker att det är bra lyse andra tycker det är värdelöst.
Den förra var manuell och den jag har nu e automat. Och ska sanningen fram så e det skönt att ha automat. Men det är juh en smaksak.
I övrigt så skiljer det inte så mycket på dom ,förutom det jag tog upp tidigare varför det skiljer på 330 och 330 av samma årsmodell och kaross.
Ok, bula på skånska är iaf en buckla i plåten :)

Länk
Visa användare
183
lier
320ia -94
Varför man inte får ersättning kan juh disskuteras. Men oftast så tyder då bmw på att det är en påverkan utifrån ,och det går som aldrig att bevisa. Om du inte har fotat bubblan före den gått sönder, eller visat upp denpå tex Bmw. Så mitt tipps e juh att se till att fixa det omgående, om man nu har nån bubbla.
Visa användare
183
lier
320ia -94
Jo men här i norrland så är byngel en buckla hahaha
wendtan; Tycker att Audis chassin generellt sett känns "döda". Tyvärr är det svårt att hitta kombi-bilar för överkomliga priser med Porsche-respons. BMW har närmat sig detta i vissa modeller men om du säger att V50 kan erbjuda detta så blir jag väl helt enkelt tvungen att prova en sån :) Fast nån riktig 911-känsla kan det förstås aldrig bli, testade en 993 med väldigt aggressiva hjulvinklar förra året och när jag efteråt körde med min dåvarande M3:a kändes det som att jag tagit på mig tjocka vinterhandskar...

Jens
Misstolka mig inte, de är inte porsche vägnärvaro i v50 t5 :)
Vägnärvaron är däremot väldigt mycket bättre än någon annan volvo jag kört. Markant bättre än i Audi om du frågar mig. Se till att prova en T5 med sportchassi.

Länk
Nej, jag förutsätter att det inte är Porsche-närvaro i V50:n. Varför skulle man annars spara och gneta för att en dag kunna köpa en 996:a och ställa i garaget :) Stod senast idag och dreglade över en mörkblå C2:a på Lindéns Motorsport. Blev inte mindre intresserad när Mats Lindén själv påstod att det räckte med ca 5000:- i driftskostnad per år för en 996. Antar att han överdrev något men ändå...

Jens
I somras provade jag 5-6 st 996:or och habegäret kommer sitta i tills jag skaffar en misstänker jag :) Den har allt jag söker i en bil utom plats....

Eventuellt kanske ja köper mig en boxster som ren tröst under tiden :=)

Viss ångest lär dock infinna sig efter att jag sålt 330n.

Länk
JK
6
JKO
325i Touring -02
Porsche är bäst! (Nu svor jag kanske i kyrkan...)
Vägnärvaron och körglädjen som fanns i den 964 RS jag nyligen sålde till förmån för nuv BMW fick dock 996 (förutom GT2, GT3 o GT3 RS) att kännas som en alltför modern vardagsbil utan känsla. Det går inte att jämföra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.