AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.019

Vad är detta ? Under oljelocket...

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Förstår att de är svårt o förstå vad jag menar men jag vet ej hur man lägger upp bilder.
På v12:an precis under oljepåfyllningslocket sitter de 2 metal prylar av något slag , sitter på både höger och vänster sida under locket . Det går 1 slang till varje också , ser ut som något liknande med vaccum klockor. Båda är precis likadana , jag har ett litet hål i ena slangen. Ska byta den så fort jag får tid men vill veta vad det kan vara. För är de vaccum så kan de väll ställa till ett jäkla strul.
Bilen rycker på jämn hastighet mellan 5-80 km/h kan de ha med detta o göra ?

Mvh Richard
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
är det detalj nr 1,2 så är de vacum.Länk

Länk
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Japp det är just dom jag menar :)
Om de är hål i en utav dom slangarna , vilka påföljder kan fås då ? Kan tex bilen rycka och ha sej ? Har nämligen fått upp felkod om att båda spjällmotorerna är trasiga . Bilen rycker mellan 55- 80 plus ryck vid nedväxling.. så jag tänkte att de här vaccum slangarna kanske har någon koppling med de där ??
Som ni märker så är jag ganska okunnig :(

Mvh Richard
WA
2.343
WAN
nej tror inte att de kan vara slangens fel,o de här prylarna på länken har med avgasreningen o göra,men byt slangen .

Länk
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Jaha ok .. synd att de inte vore så lätt bara :(
Får väll leta upp 2 beg gasspjällsmotorer och se om de är problemet , lite konstigt tycker jag att den lägger upp båda 2 som fel.
Dessutom rycker den inget när den är kall... ?

Tack för hjälpen WAN , super schysst !
Måste också säga att din 750 ser j*vligt bra ut !

Mvh Richard
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hmm.. om det är vacuum i slangarna innebär det väl att motorn kan få tjuvluft om det är hål i någon av dom? Vilket borde innebära att motorn kan gå dåligt. Jag har bytt mina slangar för dom var totalslut, som tuggummi på utsidan och alldeles söndertrasade på insidan. Stora gummibitar hade sugits in i burkarna.. var inte lätt att få ut allt...

Så byt du slangarna och kolla in i burkarna innan du börjar byta spjällmotorer, tror ingen på forumet hittils haft problem med dem på M73.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det är tryck i slangarna. Populärt förklarat så sitter det en luftpump under höger luftfilter som suger luft från luftfilterburken och trycker luften genom burkarna (backventiler) och ut i grenrören. Vid vissa driftfall sker ju en del efterförbränning av bränsleluftblandningen ända ut i grenrören och denna tillsatsluft pytsas in för att optimera denna förbränning och ge renare avgaser.
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Har bytt slangen men tyvärr utan resultat :(
Har provat lite saker i kväll - Bilen rycker inte när man släpper gasen mellan 80 - 55 när man har sporten i . Men växlar man ner manuellt till 4 så fortsätter den o rycka. Vad är de igentligen som sker när man lägger i sporten ? ? Höjs trycket i lådan ?

Mvh Richard
WA
2.343
WAN
när bytte du tändstift sist?Länk

Länk
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Jag har ej bytt stiften än , har bara haft bilen i 1,5 månad . Ska kolla om de går o se i service boken.
Men tror ej på stiften faktiskt , verkar inte som den misständer utan mer som lådan vill växla ner men något tar emot så den inte kan släppa växeln.
Lustiga är ju att den inte hugger när man kör på sport utan bara i vanliga läget ?
men som sagt bmw fick ju upp spjällmotorerna som fel kod , pratade något om potetionsometrar eller vad de nu hette :)

Alltid ska de vara något...
FAN BLIR SNART GALEN PÅ BILAJ**ELN !!

Mvh Richard
WA
2.343
WAN
Hade faktist ett liknande fel på min, gick bra på sportläget och de var kammaxelgivaren som de var fel på.Länk

Länk
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Men borde inte bilen ge felkod om den givaren skulle vara trasig ? Det enda bilen ger felkod om är ju båda spjällmotorerna . Men BMW i linköping trodde knappast att båda skulle vara trasiga..

Mvh Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.