AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.466

Vad betala för -84 BMW 745?

Jag går i köpartankar på en 745:a från -84. Bilen är i skapligt bruksskick och har gått 30.000 mil men motorn är nyrenoverad.

Den är inte helt orginal då bland annat bakaxel och växellåda är bytt.

Vad är vettigt att ge? Det verkar inte vara helt lätt att få tag i dem men när de väl är utannonserade så är de inte särskilt dyra...

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...svårt att ge pris på någonting så sällsynt+att ge gärna mer info om vagnen...

T.ex turbo bytt nyligt?,hur renoverad i motor'n?..
Bara topplocket eller?
Bytt grenröret till turbon?..dyr pryl om det är defekt eller tendenser till defekt och inte går att laga på "vettigt vis"..

De bytta delarna,dvs vxl.låda + bakaxel,är de bytt till originaldelar då?

"Skapligt bruksskick"?...Rostig?Var rost isf?

Besiktigad?

Vad som är vettigt att ge beror som sagt mycket på skicket på just det tilltänkta objektet naturligtvis..

Bilder?

Mvh Janne.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det är inget större värde i dom i bruksskick, även om motor o turbo är bytt, de pengarna får man aldrig tillbaka.

Utan att veta något ytterligare skulle jag gissa runt 10 000, inte mer.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag undrar i likhet med JanneT vad "renoverad" innebär, hur omfattande var den? Ny turbo + packning?

Rosten är den stora "fienden", kolla upp det!

Räkna med ordentliga driftskostnader, jag antar att den bara fanns som automat?

Mvh
Motorn är helrenoverad, blocket o-ringat. Lådan är en manuell från en M535.

Bilen säljs besiktad och har endast någon ytrostfläck. Lite klarlacksläpp dock.

Skicket på turbo och grenrör vet jag ej, ska kolla.
Turbon har gått 3000 mil. Grenröret fräscht. Besiktad med blankt papper igår. Rost finns ytligt på någon skärmkant och i nederkant dörrar. Någon som har ett förslag? 10000:- låter ju väldigt lite tycker jag...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
en vanlig e23a får man för nästan inget, men glöm att man hittar en e23 745i i körbart skick för 10k!

Jag misstänker att en sådan bil du funderar över landar runt 25k och uppåt helt beroende på vilken utrustning där finns.
Betänk att 745i börjar bli väldigt ovanlig...för bilarna skrotas ner pga folk är ute efter maskinen till dvs turbo projekt

/Pelle
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Håller med PP, 20-30000:-, såklart pga motorn som är en av dem populäraste BMW-sexorna, i klass med S38 och S50 om inte ännu hetare.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Verkar vara en hyffsat fin 745i..

Ja...10 papp är ju värdet för en vagn i "renoveringsträsket" i princip defekt i både motor och kaross isf...
Skulle tippa på "över " 20' iaf för den du funderar på...Visserligen är den ej i "strikt originalskick" vilket en del kanske tycker är lite trist,men den verkar sannerligen vara en av få 745i kvar idag som är i ett "gott skick"(iaf det lilla jag sett i annonsväg)..

Mvh Janne.

Tackar för era åsikter. Priset på bilen är 28k och jag kommer sannolikt att slå till efter att ha kollat rosten lite mer ingående med hjälp av en lyft idag.

Otroligt att den inte har något entusiastvärde för övrigt. Efter att ha varit ute och kört den en kväll kan jag bara konstatera att det är en av de absolut skönaste och roligaste bilar jag kört. Vilket vrid!

Trimma kommer jag att göra, kanske också på sikt att flytta över motorn till något lättare men jag kommer att se till att den går att återställa, väl medveten om hur ovanliga de är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.