|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, I morse när jag körde till jobbet skrek växellådan nåt makalöst i "N" och "P"-läge, i "D" och "R" var grisen tyst. Skriket lät metalliskt men all el sackade i detta läge (höll bara i detta läge kort av förklarlig anledning). När jag väl framme stängde av och startade igen var allt normalt... Först tänkte jag att lådan höll på att skära ihop, men eftersom elen sackade funderar jag på om det finns någon elmotor, eldragrelä eller liknande som hamnat i fel läge, (likt en volvo-startmotor som man hör mindre och mindre ofta nuförtiden...). Kanske nåt som ordnar frikoppling från drivlinan i N och P kan väl låta logiskt (kan inget om automater egentligen - köpte bilen av nostalgiskäl..) Bilen är en 320i-88 (E30) och har bara gått knappt 4000 mil(!). Bör finnas några mil kvar innan den ger upp tycker jag! Nån som har nåt tips? | |
|
Bytt olja och filter i lådan? /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
nej, fast om det är någon el-grej har väl det knappt med oljan at göra, eller är jag ute och cyklar med att det är något elektriskt fel? |
|
|
Behöver ej vara något elfel för att lådan låter. Byte av olja och framförallt filter gör underverk för en automatlåda Speciellt den ZF-4HP22EH du har i din bil är inget under av hållbarhet och kräver täta olje och filterbyte för att hålla i längden. Rätt nivå på oljan är också mycket viktigt, inte för mycket och inte för lite. Nivån kollas med varmkörd låda efter alla växlarna har gåtts igenom två gånger. Merparten av de missljud och tendenser till ryck jag hade i min låda försvann när jag bytade (den gamla oljan var 6 år gammal och hade gått 2-3000 mil, filtret var aldrig bytat). I elektronikväg: börja med att rengöra jordpunkter till lådan, rengöra kontaktstycken (sitter ett under växelkonsolen, nås underifrån bilen har jag för mig) och spraya med WD-40 eller 5-56, det blir lätt ärg på kontakterna när bilen inte rullar så mycket. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
| Tack för instruktionerna. Ska byta olja+filter och se över kontakterna... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.