|
|
|
|---|---|
|
Hej, har precis hämtat bilen på verkstaden efter stötdämpar byte fram. Upptäckte att plastlocken över centrum muttrarna i motorummet inte satt på ordentligt. Lyfte på bägge och tittade, upptäckte då att vänster stötdämpare inte sitter i centrum av öppningen i stötdämpar tornet. Den sitter ca 1cm längre in mot motorn?? Därför går det inte att sätta dit plastlocket ordentligt heller. Vad kan man montera fel? Ser ut som att dom tre bultarna som håller fjäderbenet i stötdämpar tornet har olika avstånd mellen dom två inre närmast motorn så det kan man ju inte sätta fel? Någon som vet om detta är normalt eller har dom gjort fel då dom har monterat ihop fjäderbenet? Tacksam för tips. Mvh Peter Stinger | |
|
Vad jag minns, ska det inte gå att vrida det fel (gäller det E34?), men man vet aldrig, det är rätt allvarligt om de har satt något galet, det bör påverka viktig hjulgeometri. |
|
|
Nej det ser ut som att man inte kan montera överdelen på fjäderbenet fel då dom tre bultarna sitter på olika avstånd. Kan stötdämparen sitta snett i övre plattan innan man drar åt den stora muttern som håller ihop fjäder benet? Någon som vet hur det ser ut? Stinger |
|
Ulke |
Har för mig att det är ett litet spår i fjäderbenslagringen mellan de 2 inre bultarna som skall löpa upp i en utgjutning på innersidan av stötdämpartornet.... Min gissning är att de på verkstaden har dragit bultarna på ett sätt som gjort att själva fjäderbenet med lagring har kilat sig och inte riktigt ligger uppe i det spåret. ett sätt att fixa till detta är att hissa upp hjulet och lossa på de 3 bultarna och sedan försöka trycka/bända fjäderbenet neråt för att sedan få det att gå upp i rätt spår....men detta är ju egentligen inte ditt jobb. Det enklaste är nog att återbesöka verkstadn och fråga. Nu garanterar jag inte att så är fallet, men jag har varit med om liknande innan då jag själv bytt typ fjädrar och dämpare.... Hoppas att det löser sig... Hälsningar Ulke |
|
Det beror på negativ eller positiv cambervinkel, alltså det finns 3 typer av fjäderbenslager att välja på från originaltillverkarna; för vanliga stötdämpare, med EDC, M-sportstötdämpare (vanliga, eller negativ/positiv cambervinkel), alltså stötdämparen är vinklad inåt eller utåt vilket ger famhjulen en positiv eller negativ vinkel beroende på fjäderbenslagret). Det jag ska komma till är att den positiva cambervinkeln uppstår av fjäderben som är vinklade inåt, dvs muttern på stötdämparen ytterst som man ser när man lyfter på plastkåpan sitter ej i centrum av fjäderbenslagret utan är förskjuten något in mot motorn. Faktum är att dessa fjäderbenslager med negativ/positiv cambervinkel är sällsynt dyra, och kostar över 2000kr/styck. Ofta sitter det sådana på bilar som varit med om krockar och man då blivit tvungen att justera. Andra anledningar är vid tex folk som kör bankörning där positiv cambervinkel är att föredra för bättre väghållning. |
|
| hm missade att det bara såg ut så på ena sidan, antingen felmonterat eller så har du fått olika fjäderbenslager. | |
Ulke |
FRIFART Annars var det helt rätt :o) //Ulke |
|
Hmm, har skruvat en del med bilen själv tidigare och det finns inga som helst spår av tidigare krock skador på balkar eller annat på bilen. Dom har inte bytt fjäderbens lagringarna bara stötdämparna. Antingen så har dom fått ihop fjäder benet fel/snett eller så sitter det alltså en annan lagring på förar sidan? Ska kolla om camber diffar höger vänster med ett vatten pass ikväll. Ser normalt ut med ögon mått tycker Jag. Stinger |
|
| Rent tekniskt sett borde bilen uppträda något konstigt med normalt fjäderbenslager på ena sidan och ett som ger cambervinkel på andra sidan, borde dra något snett tycker jag. I det lite längre loppet borde man kunna se en ojämn förslitning på främre däcken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.