AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.318

Leverans av ny bil, 4 veckor?

Tjo

Fick reda på att min bil tillverkas första veckan i november, bmw säger att jag kommer få bilen i början på december.

Någon som vet vad som händer med min bil under den tiden? Eller överdriver bmw för att "göra mig glad".

Hajar inte hur det kan ta 4 veckor att transportera bilen från Tyskland till Sverige :P

PS Finns det någon "tracking" så man kan följa status och vart bilen är, med hjälp av nå nummer som man kan få av sin handlare?
/K
4 veckor tycker jag låter som en relativt normal leverans för en "skräddarsydd" bil efter produktionsdatum.

Antar att flaskhalsen ligger i frakten mellan fabriken och den svenska handlaren. Det finns ju fler än du som beställt sin fabriksnya bil och de skickar inte ut bilen med expressbrev till varje kund :-)

Bilarna skeppas i volymer på regelbundna datum till ett visst land.
När den väl kommit till den svenska hamnen transporteras den i sin tur ut till den lokala återförsöljaren. Jag antar att alla dessa steg gör att du inte kan räkna med att få bilen som ett brev på posten.

Sen har väl försäljaren ett rätt stort ansvar över att allt är i fabriksskick, och att inga transportskador uppståt - varpå de lär gå igenom bilen.
Pappersarbetet för "systemets" skull tar väl sin runda tid...

Sen om det är en "frän" bil så ska den ju förstås provköras, också! =)

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
4 veckor tog det för min X3a att komma hem.
Mvh
Asken
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kvark:
Det är mycket som görs med en fabriksbil som gemene man inte tänker på.
Har jobbat på ett annat tyskt märke och det går till så här;
När bilen är klar på bandet så provkörs bilen på en liten testbana på väg till lastningszonen. Där kan den bli stående ett par dagar innan skeppning med tåg eller båt sker till t.ex. Göteborg eller Södertälje. Därefter lastas bilarna om till lastbil ut i säljande ÅF som i sin tur bokar in bilen på verkstan där det monteras all s k Sverigeutr. - motorv, dragkrok (bes) etc.
På verkstan går de även igenom avsyning transportskador, lägga i gummimattor, torkarblad. tar bort transportklossar från hjulupphängning.
Sen brukar de även göra ett oljebyte och tanka upp bilen med ca 10 liter bensin.
Därefter ska bilen göras lev.klar som en rekondare gör. Tar bort skyddsplast, vax etc och tvättar av hela bilen i motorutrymme, dörrfalsar, putsar fönsterrutor.
Man brukar räkna ca 1 månad från att bilen lämnar bandet tills den är klar för leverans. Som du förstår så tar det inte det effektiv tid men varje åf säljer ju ca 100-120 bilar varje månad utspritt på 20 arbetsdagar vilket blir ca 5 bilar om dagen.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Ok tackar, otålig är man ju när man beställt en ny bil :P

Får hoppas att den kommer i prima skick och med få mil på mätaren!

För er som bryr sig så är det en 530dT(nya motorn) TiAu Msport , Komfort.
Har inte kört den nya motorn, men väl den "gamla" 530 och den var fin så denna kan ju bara bli bättre (:

/K

Halmstad Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Ojdå..:P När du får den kan du väl lägga upp lite bilder på den?
Galleriet eller liknnade?

MVH//Anton

BMW - Der Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
Yepp hoppas det blir en bra, kör mycket och behöver en storkombi, och lite drag under sulan så jag inte somnar :P

Bilder kommer när den är leverad, hittat bil på en sådan fast svart men ingen
TiAu ): Så om någon vet om någon så vore det trevligt!

/K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.